سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رودهن/

دشت لار دارای 600 گونه گیاهی و جانوری است

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند گفت: دشت لار دارای 450 گونه گیاهی نادر و 150 گونه جانوری است که توجه هر چه بیشتر مسوولان برای حفظ این گونه های نادر را می طلبد.

ˈعلی رهنماییانˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارکرد: بیش از 80 درصد مساحت استان تهران جزو اراضی مرتعی شامل مراتع ییلاقی، میانبند و قشلاق است، که یکی از مناطق ییلاقی ارزشمند موجود در استان تهران دشت لار به وسعت 54 هزار هکتار است.

وی با تاکید بر ضرورت احیای منطقه افزود: اجرای طرح مرتع داری موجب بازسازی و حفاظت از آب و خاک و نیز افزایش پوشش گیاهی با توجه به اهمیت منطقه می شود و علوفه مورد نیاز دام دامداران و حیات وحش حوزه سطح لار تامین شده و شرایط جهت ارتقای اکوسیستم منطقه فراهم می گردد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دماوند با اشاره به اینکه 450 خانوار عشایر بهره بردار در این مراتع ساکن می باشند، گفت: در راستای چگونگی حفظ گونه های گیاهی و توسعه آن در دشت لار، 20 هزار هکتار از مراتع این منطقه را در قالب طرح مرتع داری مورد کنترل و بررسی کامل قرار داده ایم تا با حفظ گونه های ارزشمند گیاهی موجود در این منطقه بتوانیم از فرسایش خاک و آب جلوگیری کنیم.

رهنماییان افزود: اگر بخواهیم دشت لار را کنترل کنیم باید مراتع موجود را که نقش بسیار بالایی در تولید گیاهان دارویی دارند مورد بررسی و حفاظت قرار دهیم تا گونه های ارزشمند حفظ شود و این امر تنها با مشارکت عشایر منطقه و مسوولان محیط زیست شهرستان و استان امکانپذیر است.

وی ادامه داد: حفظ منطقه با مدیریت جامع و کامل اداراتی چون محیط زیست، امور عشایر و منابع طبیعی امکانپذیر است و یکی از برنامه های ما در آینده افزایش 20 هزار هکتار دیگر در قالب طرح مرتعداری است.

شایان ذکر است دشت لار بزرگترین و زیباترین دره ایران به شمار می رود که در شمال شهر رودهن واقع شده است که بعد از عبور از بلوار شریعتی واقع در مرکز شهر رودهن و گذر از روستاهای وسکاره،آردینه و جورد و طی مسافتی در کوهستان به آن خواهد رسید ./س



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.