سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارتقای انجمن های تخصصی صنایع همگن لازمه پیشبرد اهداف راهبردی صنعت

ارتقای جایگاه انجمن های تخصصی صنایع همگن به عنوان بازوی قوی و اجرایی متکی به توان تخصصی اعضا، بهترین فرصت برای دولت و وزارت صنعت ، معادن و تجارت در تقویت توان خود در پیاده سازی برنامه های کلان صنعتی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، آرش محبی نژاد عضو هیات مدیره انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنعت ، معدن و تجارت اظهار داشت:در ساختار اقتصادی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته ، عمده امور غیر حاکمیتی توسط بخش خصوصی  و سازمانهای مردم نهاد  انجام می پذیرد.

وی ادامه داد: این کشورها دارای دولت کوچک و مقتدر مرکزی هستند که بدون درگیر شدن با حاشیه ها و جزئیات اجرایی، با نظارت قوی و هدایت و پشتیبانی کافی از سازمانها  و تشکل های غیر دولتی، به پیاده سازی برنامه ها در راستای اهداف کلان کشورشان، موفق عمل می نمایند .

محبی نژاد تصریح کرد:خوشبختانه رویکرد کلان جمهوری اسلامی ایران ، واگذاری فعالیتهای غیر حاکمیتی به بخش خصوصی است و تصریح این مهم در اصل 44 قانون اساسی و پیروآن ابلاغ سیاست های کلی این اصل توسط مقام معظم رهبری، مؤید همین رویکرد است.

وی افزود:بر همین اساس رئیس دولت یازدهم نیز بارها در اعلام برنامه ها و سیاست های خود  بر اعتقاد به این رویکرد و لزوم استفاده از توان تشکل های غیر دولتی تاکید کرده اند .

عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن سازندگان قطعات خودرو استان البرز گفت:در حوزه صنعت با توجه به تخصصی بودن فعالیت زیر بخش های مختلف صنعتی ، وزارت صنایع ، معادن و تجارت از یک طرف نیروی تخصصی و ظرفیت کارشناسی کافی ورود به همه حوزه ها را نداشته و بالاخص در بحران کنونی نمی تواند معضلات این بخش ها را شناسایی و حل و فصل نماید  و از طرف دیگر رویکرد حاکمیتی نظام ، واگذاری این فعالیت ها به بخش خصوصی را تجویز می نماید .

 وی ادامه داد:بر اساس مصوبات شورای عالی اداری کشور، صدور مجوز تاسیس انجمن های تخصصی صنایع همگن و نظارت بر حسن انجام کار آنها به عهده وزارت صنایع است و خوشبختانه انجمن های تخصصی معدودی نیز تاکنون تحت نظر این وزارتخانه تأسیس و شروع به کار نموده اند و ثمرات فعالیت این انجمن ها تاکنون چشمگیر و قابل دفاع بوده و لازم است به نحو مقتضی مورد عنایت ویژه قرار گیرد .

محبی نژاد تاکید کرد:مواد 150 تا 160  قانون پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، اختصاص به بخش صنعت و معدن داشته و درتبصره ذیل ماده 150 این قانون دولت " مکلف " به انجام کلیه فعالیت ها و اقدامات غیرحاکمیتی مذکور در این ماده توسط بخش های غیر دولتی گردیده و طبق ماده 153 همین قانون به منظور تحرک بیشتر تشکلهای صنفی - حرفه ای غیر دولتی فعال در این بخش و استفاده از این تشکلها در پیشبرد برنامه ها و سیاستگذاریها ، دولت " مجاز " به بستر سازی متناسب با اهداف راهبرد صنعتی ، برای ایجاد نظام مهندسی صنعت به شکل خود انتظام ، فقط با استفاده از منابع بخش های غیر دولتی شده است .

وی افزود:در این شرایط به نظر میرسد بهترین فرصت برای دولت و وزارت صنعت ، معادن و تجارت در تقویت توان خود در پیاده سازی برنامه های کلان صنعتی با ارتقای جایگاه انجمن های تخصصی صنایع همگن بعنوان بازوی قوی و اجرایی متکی به توان تخصصی اعضا بوجود آمده است.

محبی نژاد خاطرنشان کرد:امیدواریم همانگونه که وزیر محترم در بندهای 5 و 13 بخش  اهداف کلی ، بندهای 1 و 6  بخش سیاستها و  بندهای 3 ، 4 و 5 بخش توانمند سازی بخش خصوصی در برنامه پیشنهادی خود بطور مستقیم وعده داده اند، بزودی شاهد تدوین ساز و کار مناسب و بستر سازی لازم جهت نقش آفرینی شایسته و درخور این انجمن ها و تشکل ها در حوزه صنعت کشور و همکاری و مشارکت حداکثری با دولت تدبیر و امید باشیم.
انتهای پیام/
برچسب ها: صنعت ، صنایع همگن ، پیشرفت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.