سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اگر به موزه می روید این مطلب را حتما بخوانید

موزه‌ها گنجینه‌های تمدن بشری هستند و بازدید از آنها علاوه بر کمک به حفظ و نگهداری بیشترشان، به شناخت آثار و شواهد به جا مانده از انسان، محیط‌زیست و بهره‌وری مادی و معنوی از آنها می‌انجامد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  موزه‌ها علاوه بر نقش آموزشی و علمی، نقش تفریحی مهمی را در جوامع پیشرفته بازی می‌کنند. اکنون موزه‌ها نقش بسیار مهمی در انتخاب مقصد سفر گردشگران دارند.

بازدید از برخی موزه‌های بزرگ چون لوور فرانسه، آکروپولیس یونان و مادام توسوی لندن که سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر خارجی هستند، خود علت مهمی جهت انتخاب این مقصدها بوده‌اند. اما باید توجه کرد که موزه‌گردی آدابی دارد که باید رعایت شود.

با توجه به این‌که موزه‌ها حافظ میراث ملی و جهانی هستند، باید در کنار لذت بردن و آشنایی با آثار ارزشمند موجود در موزه‌ها، آنها را برای نسل آینده نیز حفظ کرد.

کودکان و نوجوانان در موزه

بازدید از موزه‌ها برای کودکان و نوجوانان مزایای بسیاری دارد و در رشد ذهنی و افزایش خلاقیت آنان بسیار مفید خواهد بود. اما بهتر است پیش از نخستین بازدید به فرزندان خود آداب موزه‌گردی را بیاموزید و درخصوص اهمیت میراث ملی و جهانی و حفظ آن توضیح داده و از آنان بخواهید مسئولانه رفتار کنند.

یکی از بهترین روش‌های علاقمند کردن کودکان و نوجوانان به موزه، شناختن زمینه‌های علاقه‌مندی‌های فرزندتان و انتخاب موزه‌ای متناسب با آن است. معمولا نخستین تجربه هر فرد خصوصا در دوران کودکی، تاثیر بسزایی در رفتار و نگرش آینده وی خواهد داشت. پس بهتر است نخستین تجربه موزه‌گردی فرزند خود را با انتخابی صحیح و مطابق با سلیقه وی، به‌خاطره‌ای خوش و به‌یاد ماندنی تبدیل کنید.

کودکان معمولا در گردش‌های طولانی خسته و بهانه‌گیر می‌شوند. بهتر است طی زمان موزه‌گردی با آنان پس از هر 20 دقیقه در جایی نشسته، کمی استراحت کنید و با خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مورد علاقه‌شان آنها را به ادامه گردش ترغیب کنید.

اگر پیش از ورود به موزه، کمی درخصوص آثار مورد نمایش در آن مطالعه کنید، این امکان را خواهید داشت تا به آنها درخصوص آثار مورد نمایش اطلاعات داده و با بیانی که مورد فهم و علاقه کودکان است، سبب بالا رفتن هرچه بیشتر دانش فرزندانتان شوید. بهتر است هر زمان که احساس کردید، گردش در موزه برای فرزندتان خسته‌‌کننده و بدون ‌جذابیت شده به آن پایان دهید و ادامه بازدید را به روزی دیگر موکول کنید.

عکاسی با فلش ممنوع

نور فلش دوربین‌ها، نوری نسبتا شدید و دربرگیرنده طول موج‌های کوتاه و پرانرژی است و می‌تواند به فرآیند تخریب و پوسیدگی آثار هنری سرعت ببخشد. در موزه‌هایی که بازدیدکنندگان زیادی دارد، اگر اجازه عکاسی با فلش داده شود، هر روز هزاران فلش روی اشیای قیمتی موزه تابیده می‌شود. قرارگیری در برابر نور و گرمای فلش حتی اگر لحظه‌ای بسیار کوتاه باشد، می‌تواند باعث تجزیه سلولز کاغذ و تخریب رنگ‌دانه‌های به کار رفته در رنگ‌ها شود.

بهترین مثال در این خصوص کاغذها و فرش‌هایی هستند که در برابر نور آفتاب رنگشان را از دست داده‌اند. پس بهتر است علاوه بر کمک به حفظ میراث گذشتگان به دیگر بازدیدکنندگان موزه نیز احترام گذاشته و هنگام عکاسی از فلش استفاده نکنید.

از راهنماها کمک بخواهید

یکی از مهمترین نکاتی که باید هنگام بازدید از موزه در یاد داشته باشید کمک گرفتن از لیدر یا راهنماهاست. این افراد شما را به درستی و با اسناد واقعی راهنمایی می کنند از این رو می توان به اطلاعات آن ها استناد کرد.  معمولا در هر موزه ای 3 یا 4 نفر از این راهنماها حضور دارند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.