سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقتدايي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

فارسي‌زدايي از نظامي گنجوي کمکي به دولت جمهوري آذربايجان نمي‌کند

دبير فراکسيون دانشگاهيان مجلس گفت: رفتارهايي که به فارسي‌زدايي از نظامي گنجوي منتهي شود، کمکي به دولت جمهوري آذربايجان نخواهد کرد و چنين نگرش‌هايي از سوي دولت جمهوري آذربايجان مي‌تواند بر روابط فرهنگي کشورهاي ديگر با اين کشور لطمه وارد کند.

"عباس مقتدايي" دبير فراکسيون دانشگاهيان مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران "نظامي گنجوي" را متعلق به کل مجموعه فارسي زبانان دانست و اظهار داشت: نظامي گنجوي يک شخصيت برجسته، شناخته شده، برخوردار از معرفت ديني و متعلق به تمام بشريت است و در انحصار يک قالب و قوميت خاص قرار نمي‌گيرد.

وي اضافه کرد: قراردادن اين شاعر بزرگ در يک قوميت خاص تجليل از وي نيست، بلکه کوچک کردن شأن اين حکيم  فرزانه است.

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي نظامي گنجوي را يکي از پرکارترين شاعران ايران زمين و داراي انديشه گهربار و ناب و برخوردار از عمق اخلاق اسلامي دانست و گفت: اين خصوصيات نظامي گنجوي را به عنوان يک شخصيت فراملي مطرح مي‌کند و ما نبايد اجازه دهيم چنين اسطوره‌هايي در قالب يک قوم، نژاد و جغرافياي خاص تلألؤ خود را از دست بدهند.

دبير فراکسيون دانشگاهيان مجلس رفتارهاي مسئولان فرهنگي جمهوري آذربايجان را تحقيرکننده دانست و بيان داشت: چنين نگرش‌هايي از سوي دولت جمهوري آذربايجان مي‌تواند بر روابط فرهنگي کشورهاي ديگر با اين کشور لطمه وارد کند.

مقتدايي تصريح کرد: وجود مقبره نظامي گنجوي در جمهوري آذربايجان اين وظيفه را براي مسئولان فرهنگي اين کشور به وجود مي‌آورد تا رنگ و بوي جهاني اين شاعر بزرگ را افزايش دهند نه اينکه وي را دچار تضعيف فرهنگي کنند.

وي با تاکيد بر اينکه تمامي آثار نظامي گنجوي به زبان فارسي است، بيان داشت: آثار نظامي گنجوي که در قالب مثنوي و شعر است آنچنان گرانمايه هستند که مسئولان جمهوري اسلامي بايد واکنش صحيح در جهت ترويج اين مفاهيم که عمدتا در چند ديوان به جا مانده تلاش مضاعفي داشته باشند.

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اينکه مسئولان فرهنگي کشور با برگزاري همايش‌ها و تجليل‌هايي که بتواند بار ديگر انديشه‌هاي نظامي گنجوي را احيا کند اهتمام ورزند، گفت: اخيرا کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين خصوص واکنش‌هايي را نشان داده و ما معتقديم که رفتارهايي که مي‌تواند به فارسي زدايي از نظامي گنجوي منتهي شود، کمکي به دولت جمهوري آذربايجان نخواهد کرد، بلکه بيش از پيش تعلق نظامي را به فرهنگ فارسي در سطح بين‌المللي متبلور مي‌سازد.

مقتدايي از مسئولان فرهنگي کشور جمهوري آذربايجان و ايران به خصوص دانشکده‌هاي ادبيات و مراکز پژوهشي درخواست کرد تا اهتمام هرچه بيشتر در شناسايي اين حکيم بلندپايه فارسي زبان داشته باشند و خاطرنشان کرد: نظامي گنجوي آثار خود را در قالب ليلي و مجنون، خسرو و شيرين و کتابهايي‌ نظير اسکندرنامه به وجود آورده و توانسته از اين طريق پيوندي ميان هويت ديني مسلمانان و فارسي زبانان ايجاد کند و با مضامين بسيار عالي و به دور از هر گونه کلام خارج از نزاکت به اخلاقي‌ترين وجه معارفي را در اختيار بشريت قرار دهد.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.