سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز؛

طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه قابل دفاع نيست

معاون ريیس جمهور و ريیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مخالفت با طرح نمایندگان مجلس مبنی بر تبدیل این سازمان به وزارتخانه، گفت: طرح مذکور،سازمان را ضعیف کرده و در شرایط فعلی قابل دفاع و به نفع سازمان نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، نخستین نشست مدیران کل استان های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، با هدف ارائه گزارش از آخرین وضعیت استان ها و تشریح و تبیین مهمترین برنامه های سازمان میراث فرهنگی کشور در استان های گوناگون و با حضور 31 مدیر کل از استان های مختلف کشور در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد برگزار شد.

محمدعلی نجفی در نخستین نشست مدیران کل استان ها در مخالفت با طرح نمایندگان مجلس مبنی بر تبدیل این سازمان به وزارتخانه گفت: هر گونه تغییر در تشکیلات سازمان باعث تاخير یک ساله فعاليت سازمان خواهد شد.

ريیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، افزود: تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه، این سازمان را ضعیف کرده و بر این اساس طرح مذکور در شرایط فعلی قابل دفاع و به نفع سازمان نیست.

وي در ادامه خاطر نشان کرد:‌ انتقال بخش هایی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به اصفهان وشیراز طی سال های گذشته اثرات نامطلوبي داشته است.

وي ادامه داد: این اقدام ناپخته، لطمات زیادی را به سازمان وارد کرد که باید راهکار جبران این آسیب ها را جستجو و مانع از اتخاذ اینگونه تصمیمات در آینده شویم.

معاون ريیس جمهور با اشاره به شرایط نابسامان حاکم بر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، خاطر نشان کرد: شايد در ماه های اول محدودیت ها و فشارهایی متوجه سازمان باشد اما روشن است که با اتکا به روحیه عمومی مردم و دولت به انجام کارهای فرهنگی، همچنین با اتکا به نیروهای سازمان می توان در طول زمان بر مشکلات غلبه کرد.

وي افزود: نباید وارد مباحث تشکیلاتی شویم و طی 4 سال پیش رو باید تلاش کنیم که 3 حوزه کاری سازمان را به یکدیگر مرتبط کنیم و هم افزایی مورد نظر طراحان ادغام را در چارچوب خود قرار دهیم.

ريیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکيد بر انسجام فعاليت بخش هاي سه گانه اين سازمان، اظهار داشت:‌ چگونگي پیوند این 3 حوزه و تبيين هویت فرهنگی واحد به سازمان چالش پيش روي اين حوزه است.

وي در ادامه با تاکید بر نقش آموزش و پژوهش در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، افزود: متاسفانه در حوزه آموزش و پژوهش در سازمان دچار خمودگی هستیم و از امکانات موجود در این خصوص استفاده نشده است.

وي با بيان اينکه سازمان در مجموع یک دانشگاه است،‌ گفت:‌ آموزش و پژوهش باید با فعالیت های سازمان عجین شود زیرا آموزش موجب ترقي ماموریت های سازمان در حوزه هاي مختلف خواهد شد.

وي تصريح کرد: پروژه های پژوهشی بايستي مسایل روز سازمان را تشکیل می دهد و از سوی دیگر پژوهش ها با بدنه سازمان و به عبارتی افراد و کارشناسان پیوند جدا ناشدنی داشته باشد، یعنی هر کارشناس ما یک پژوهشگر و هر پژوهشگر یک کارشناس باشد.

ريیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه حق سازمان در سال های اخیر داده نشده است، ادامه داد: نباید در گرفتن حق سازمان به گونه ای عمل کنیم که به عنوان ترمز برای توسعه تلقی شویم بلکه باید خودمان همراه با توسعه پایدار حرکت کنیم.

نجفی افزود: بایستي براي جلب همراهي فراکسیون گردشگری مجلس با فعالیت های موثر در حوزه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ایجاد انگیزه کرد.

معاون ريیس جمهور، ایجاد یک پشتوانه اجتماعی برای مجموعه فعالیت های سازمان را از مسایل مهم دیگر برشمرد و افزود: هیچ چیز در جامعه با وسعت کار سازمانی نمی تواند موفق باشد مگر اینکه پشتوانه عمیق اجتماعی داشته باشد و ما باید فرهنگ این موضوع را ایجاد کنیم.

وي وجود نهادهای اجتماعی، سازمان های مردم نهاد میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و همچنین شوراهای استانی را ظرفیت خوبی برای معرفی فعالیت های سازمان برشمرد و گفت: در شرایط فعلی و با توجه به شروع کار دولت جدید استانداران جدیدی منصوب خواهند شد و ما می توانیم از این فرصت برای معرفی فعالیت های سازمان و توجیه استانداران جدید نسبت به اهمیت کار خود و تبدیل آنها به هواداران سازمان و دوستداران میراث فرهنگی استفاده کنیم.

نجفی در ادامه از فعال شدن شورای عالی سازمان خبرداد و اظهار داشت: پروسه مطالعات و تهیه مقدمات در راستاي فعال شدن شورای عالی سازمان در حال پيگيري است.

ريیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به لزوم تقویت ارتباط با دیگر دستگاه های دولتی،‌ افزود: یکی از مهمترین دستگاه هایی که برای ما اهمیت دارد آموزش و پرورش و آموزش عالی است و باید از ظرفیت معلمان و دانش آموزان برای توسعه و پیشبرد ماموریت های سه گانه سازمان بهره برد و به عنوان مثال می توان بر اساس یک برنامه ریزی مناسب دانش آموزان را با صنایع دستی آشنا کرد.

وی ادامه داد: در این راستا طی مذاکراتی با مسئولان دانشگاه آزاد احتمال دارد نخستین بازارچه صنایع دستی را در این دانشگاه راه اندازی کنیم.

نجفي در ادامه از مدیران کل استان ها خواست تا گزارش های خود در خصوص احکام دیوان عدالت اداری مبنی بر خروج برخی آثار از فهرست ثبت را ارایه کنند تا در جلسه ای با رئیس دیوان عدالت اداری نسبت به آثار سوء این اقدام توضیحات لازم و کارشناسی ارایه شود.

معاون ريیس جمهور با یادآوری شروع هفته گردشگری از 5 مهر ماه گفت: استان ها باید از هم اکنون تمهیدات لازم برای برنامه های این هفته را تدارک ببینند و در تعامل با ستاد هفته گردشگری که در سازمان تشکیل شده، برای ترویج موضوع گردشگری اقدام کنند.

وي با اشاره به سفرهای هفته های پایانی تابستان تاکید کرد: استان ها باید نظارت بیشتری داشته باشند و در صورت امکان تسهیلات بیشتری برای مسافران فراهم کنند.

انتهاي پيام//
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.