سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روزنامه گاردین تحلیل کرد:

آیا کنگره با حمله نظامی آمریکا به سوریه موافقت خواهد کرد؟/سناریوهای محتمل در خصوص نتایج آرای کنگره

به رغم اکثریت ناچیز دموکرات‌ها در مجلس سنا، کاخ سفید هنوز نتوانسته است حمایت کلی دموکرات‌ها را حتی در مسائلی نظیر کنترل اسلحه، به دست آورد. در مورد حمله آمریکا به سوریه نیز، مخالفت با اتفاق آراء، ضربه مهلکی به اعتبار اوباما در دور دوم ریاست‌جمهوری‌ وی وارد خواهد ساخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه "گاردین" در مقاله‌ای به قلم "دن روبرتز" می‌نویسد: روز دوشنبه، اوباما مبارزه دشواری را برای متقاعد کردن کنگره در خصوص لزوم اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه آغاز کرد. وی با این امید که بتواند پیش از رای گیری هفته آینده، به یک اتفاق نظر دست پیدا کند، کار خود را با جمهوریخواهان جنگ طلبی چون سناتور «جان مک کین» و «لیندزی گراهام» آغازکرد.

*** سه سناریوی محتمل در خصوص نتایج آرای کنگره 
حاصل نتایج بحث‌ها و بررسی‌ها در مجلس نمایندگان و سنا، در نهایت به یکی از سه سناریوی محتمل که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، منجر خواهد شد.

&&  آرای مثبت
ساده‌ترین راه برای اوباما این است که در دو هفته آینده بتواند حمایت مجلس نمایندگان و سنا را در موافقت با این جنگ، از آن خود کند. به رغم شک و تردید گسترده‌ و متنوعی که در حال حاضر در میان سیاستمداران به چشم می‌خورد، آنها از تصمیم ناگهانی اوباما برای مشورت با قانونگذاران استقبال کردند.

برای نمونه، «میچ مک کانل»، رهبر اقلیت در مجلس سنا از تصمیم اوباما برای مشاوره در خصوص حمله به سوریه، با بیانیه‌ای گرم که پیش از این سابقه نداشته، استقبال کرد. وی گفت: «هرزمان که رئیس‌جمهور از حمایت کنگره برخوردار باشد، نقش وی به عنوان فرمانده کل قوا تقویت خواهد شد.»

*** به عقیده مشاوران نظامی دولت آمریکا، یک تاخیر یک یا دو هفته‌ای، تاثیر چندانی بر نتیجه حمله نخواهد داشت
در مجلس نمایندگان نیز، اوباما امیدوار است که تصمیم «جان بونر»، سخنگوی مجلس نمایندگان، برای ملحق نشدن به انتقادات اولیه جمهوریخواهان، حاکی از این باشد که او نیز احتمالا با این موضوع موافقت خواهد کرد. «مایک راجرز» از نمایندگان جمهوریخواه و رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، پیش بینی کرده است که کنگره، «از این فرصت استفاده خواهد کرد.»

کاخ سفید ادعا می‌کند که مشاوران نظامی دولت آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که یک تاخیر یک یا دو هفته‌ای، تاثیر چندانی بر نتیجه این حمله نخواهد داشت. در صورتی که هر دو مجلس سنا و نمایندگان، با حمله آمریکا به سوریه موافقت کنند، اوباما با علم به اینکه کنگره نیز به اندازه وی در این ماموریت سهیم خواهد بود، می‌تواند برای حمله به سوریه وارد عمل شود.

*** به احتمال زیاد، نتایج آرای مجلس نمایندگان، تقریبا به هم نزدیک خواهند بود
سناریوی محتمل دیگر این است که در آرای کنگره، اتفاق نظر وجود نداشته باشد و مجلس سنا که توسط دموکرات‌ها کنترل می‌شود، به اوباما اعلام وفاداری کنند، در حالیکه مجلس نمایندگان با اکثریت جمهوریخواهان، تصمیم بگیرند که بار دیگر از خواسته‌های اوباما سرپیچی کنند.

سناتور «راند پل»، یکی از جمهوریخواهان مخالف سیاست‌های کاخ سفید، گفته است که به نظر او، نتایج آرای مجلس نمایندگان تقریبا به هم نزدیک خواهند بود اما اعتراف می‌‌‌‌‌‌‌‌کند که به احتمال زیاد، مجلس سنا به حمله نظامی آمریکا رای مثبت خواهد داد.

وجود چنین دو دستگی در آرای کنگره، اوباما را در موقعیت ترسناکی قرار مي‌دهد که در صورت اقدام نظامی علیه سوریه، تنها از حمایت محدود کنگره برخوردار خواهد بود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا خیلی زود متذکر شد که از نظر قانونی، رئیس‌جمهور آمریکا نیازی به آرای موافق این دو مجلس ندارد ــ اما نادیده گرفتن آرای منفی قابل توجه در مجلس نمایندگان، کار سختی است.

*** رای مخالف مجلس سنا، ضربه مهلکی به اعتبار اوباما در دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش وارد خواهد ساخت

&&  آرای منفی
هنوز هم این احتمال وجود دارد که اوباما نتواند کنگره را برای موافقت با برنامه خود در خصوص سوریه، متقاعد سازد.

به رغم اکثریت ناچیز دموکرات‌ها در مجلس سنا، کاخ سفید هنوز نتوانسته است حمایت کلی دموکرات‌ها را حتی در مسائلی نظیر کنترل اسلحه، به دست آورد. در مورد حمله آمریکا به سوریه نیز، مخالفت با اتفاق آراء، ضربه مهلکی به اعتبار اوباما در دور دوم ریاست‌جمهوری وی وارد خواهد ساخت.

او حداقل می‌تواند مسیر دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس را که در هفته گذشته با مخالفت مشابهی مواجه شد، در پیش گیرد؛ کامرون، قانون گذاران را به خاطر کوتاهی در مورد مردم سوریه سرزنش کرد و در حالیکه با یکی از نیرنگ‌آمیزترین تصمیمات سیاست خارجی وی در سال های اخیر مخالفت شده بود،‌ آهی از ته دل کشید.
برچسب ها: کنگره ، آمریکا ، راس ، سوریه ، حمله ، سناریو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.