سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشستي خبري در لبنان؛

بروجردي: اميدواريم کنگره آمريکا از حمله نظامي به سوريه جلوگيري کند/مشکل اصلي بين ايران و آمريکا، "ديوار بلند بي اعتمادي" است

"علاء الدين بروجردي" رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي ايران روز سه شنبه ابراز اميدواري کرد کنگره آمريکا "عاقلانه و با خويشتن داري" از حمله نظامي به سوريه و تهديد امنيت منطقه جلوگيري کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شين هوا، بروجردي پس از ديدارهاي جداگانه با نجيب ميقاتي نخست وزير دولت انتقالي و عدنان منصور وزير امور خارجه لبنان در نشستي خبري بر ضرورت افزايش تلاشها براي جلوگيري از وقوع فاجعه يا مصيبت در منطقه تاکيد کرد.  

وي افزود: اقدام نظامي خارجي در سوريه مي تواند آغاز بحراني خطرناک در خاورميانه باشد ، اولين طرفي که از وقوع چنين بحراني ضرر خواهد کرد رژيم صهيونيستي خواهد بود.
  
وي اضافه کرد: ديدگاههاي ما با وزير امور خارجه لبنان درخصوص تهديدات ، خطرها و توطئه هايي که بر ضد امنيت و ثبات منطقه از طرف آمريکا چه در خصوص سوريه يا لبنان يا همه کشورهاي منطقه وجود دارد در يک جهت بود.
   
بروجردي از نگراني ايران و لبنان در خصوص رسيدن فن آوري ساخت بمبهاي شيميايي براي باندهاي تروريستي مسلح در سوريه خبر داد و افزود: چنين مسئله خطرناکي ، تهديدي ويرانگر نه فقط براي سوريه بلکه براي همه کشورهاي منطقه و همچنين جوامع غربي به وجود مي آورد.
  
وي افزود: کشورهاي خارجي که انتقال اين فن آوري را به طرفهاي مسلح در سوريه فراهم کردند بايد مسئوليت و پيامدهاي چنين مسئله اي را بپذيرند ، بازرسان سازمان ملل متحد بايد کشورهايي که گروههاي مسلح را به سلاح شيميايي مجهز کرده اند معرفي کنند.
  
وي اضافه کرد: ايران يادداشت رسمي را شامل اطلاعاتي که مي گويد مدارکي وجود دارد که اين سلاح شيميايي به دست طرفهاي مسلح سوري رسيده براي آمريکا ارسال کرده است اما با وجود اينکه چنين اطلاعاتي به دست دولت آمريکا رسيده اما هيچ اقدامي نکرده است.
  
رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي ايران گفت: از پنج ماه پيش ، پس از استفاده از سلاح شيميايي در خان العسل سوريه ، گروه بازرسان سازمان ملل متحد در گزارشهاي خود ثابت کردند طرفهاي مسلح در سوريه به استفاده از چنين سلاح شيميايي کشنده اي اقدام کرده اند اما دولت آمريکا هيچ واکنشي درباره اين مسئله نشان نداد.
  
وي ابراز اميدواري کرد عربستان سعودي به عنوان يک کشور اسلامي در منطقه که از کشورهاي غربي دخالت نظامي آشکار را در امور منطقه خواستار مي شود ، موضع خود را تغيير دهد.
   
وي اضافه کرد: مواضع تونس و مصر در نشست اخير اتحاديه عرب قابل تقدير است و گروههايي که به اقدام نظامي بر ضد سوريه تشويق مي کنند رو به کاهش هستند.
  
بروجردي بار ديگر گفت : مشکل اصلي بين ايران و آمريکا ، اين ديوار بلند بي اعتمادي است که آمريکا با رفتار خود در گذشته ايجاد کرده است ، آمريکاييها بايد با کنار گذاشتن سياستهاي خصمانه بر ضد ملت ايران ، براي گسترش فضاهاي اعتماد ساز با ما همکاري کنند.
   
وي اضافه کرد: مرحله بعدي مذاکرات هسته اي نقطه آزمايش اصلي به شمار مي رود ، تغيير سياست و رفتار آمريکا در خصوص ايران با توجه به دولت و رئيس جمهور جديد ايران ، آغازي براي گسترش فضاي اعتماد ساز بين ما و آنها به شمار مي آيد.
   
بروجردي روز دوشنبه در صدر هيئتي پارلماني از ايران سفر رسمي خود را به لبنان آغاز و با نبيه بري رئيس مجلس نمايندگان و تمام سلام نخست وزير مامور تشکيل کابينه لبنان ديدار کرد.  

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.