سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"بشار جعفری" نماینده سوریه در سازمان ملل:ما نیازمند حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشات هستیم و نیازی به جنگ نداریم

"بشار جعفری" نماینده سوریه در سازمان ملل، در مصاحبه با خبرگزاری سی‌ان‌ان اعلام کرد:"رسانه‌های غربی خود، سلاح کشتار جمعی هستند."

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛"بشار جعفری" در پاسخ به این سوال "کریستین امان‌پور" که مدعی شد تنها "بشار اسد" قابلیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی دارد و گزارش کشورهای آمریکا و انگلیس نیز این مطلب را اثبات می کند، گفت: گزارش‌ این کشورها معتبر نیست زیرا آنها خود در ایجاد بحران سوریه نقش دارند.
وی در پاسخ سوال خبرنگار سی ان ان در خصوص ادعاها درباره استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شمیایی و اینکه آیا به نظر او آمریکا به حمله به تأسیسات نظامی سوریه حمله خواهدکرد پاسخ داد:  "گزارش‌های کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه معتبر نیستند و آنها را نمی‌توان معتبر دانست، چون این سه دولت خودشان عمیقاً در ایجاد بحران در سوریه نقش داشته‌اند .آنها به گروه‌های زیرزمینی کمک کرده‌اند .
روس‌ها هم گزارشی ۸۰ صفحه‌ای تحویل شورای امنیت دادند.

بشار جعفری افزود:"بازرس‌ انها به این نتیجه رسید که گروه‌های زیزرمینی در منطقه خان‌العسل از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است. بنابراین، ما هم گزارش‌هایی داریم که دقیقاً عکس آن چیزی که آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها می‌گویند."

وی ضمن انتقاد از دولت‌های غربی به خاطر قضاوت‌های عجولانه پیش از مشخص شدن نتیجه تحقیقات کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل، گفت چرا آنها به دنبال ایجاد خشونت‌های غیرقانونی علیه سوریه هستند؟

کریستین امان‌پور با ادعای اینکه دولتها می‌گویند نمونه‌های زیادی را به دست آورده‌اند و بارها در طول سال گذشته این نمونه‌ها آزمایش شده‌اند. چون نظام سوریه طبق اطلاعات و گفته‌های مخالفان سوریه تنها یک بار از این سلاح‌ها استفاده نکرده‌. بکله چند بار از آنها استفاده کرده‌ پرسید: "آیا شما اجازه می دهید تا محققان سازمان ملل وارد کشورتان شوند و تمامی زرادخانه‌های شما و تسلیحات شیمیایی شما را از بین ببرند؟

بشار جعفری در پاسخ گفت: "موضوع در حال حاضر این نیست. موضوع در حال حاضر این است که مانع از خشونت آمریکا علیه کشور سوریه شود. بعد از آن می‌توان سلاح‌های کشتار جمعی را مورد بررسی قرار داد.

وی تاکید کرد: به شما خاطر نشان می کنم که وقتی سوریه در سال ۲۰۰۳ عضو شورای امنیت بود پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تقدیم این شورا کرد تا منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی داشته باشیم اما هیئت آمریکایی در آن زمان با این طرح ما مخالفت کرد."

جعفری تصریح کرد:" پس ما موافق منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه هستیم و تاکید اصلی ما بر زرادخانه هسته‌ای اسرائیل است که خطرناکترین سلاح‌ کشتار جمعی در منطقه است.

خبرنگار سی ان ان از جعفری پرسید:"کسی حرف شما را باور نمی‌کند چون گفتار شما طی این دو سال و نیم بوسیله حقایق زیر سوال رفته‌ و شما به این جنگ دامن زدید و از سلاح‌های نامتعارف استفاده کرده‌اید؛ و بنابراین اکنون شما در موضع ضعف هستید."

امانپور: "می‌توانم بپرسم که آیا شما از روسیه کمک‌های اطلاعاتی و نظامی دریافت می‌کنید؟"

بشار الجعفری در پاسخ گفت: "من واقعاً متأسفم این حرفهای مغرضانه  را در رسانه‌های آمریکا می‌شنوم. رسانه‌های شما هم نوعی سلاح کشتار جمعی هستند.شما باید افکار عمومی مردم را درست هدایت کنید. ما نیازی به جنگ یا خشونت در منطقه نداریم.ما از جنگ اشباع شده‌ایم."

نماینده سوریه در سازمان ملل تاکید کرد:مردم از جنگ خسته شده‌اند. شما هم در منطقه هزاران سربازتان را در عراق، افغانستان، لیبی و جاهای دیگر از دست داده‌اید. شما هم به صلح نیاز دارید. مردم از جنگ خسته شده‌اند. شما هم در منطقه هزاران سربازتان را در عراق، افغانستان، لیبی و جاهای دیگر از دست داده‌اید. شما هم به صلح نیاز دارید. ما طبق منشور سازمان ملل نیازمند حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشات هستیم و نیازی به جنگ نداریم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.