سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی واژه "لقاء" در برنامه رادیویی "نسیم واژه‌ها"

برنامه "نسیم واژه‌ها"چهارشنبه 13شهریورماه به بحث درباره ترادف و وجوه قرآنی واژه "لقاء " می پردازد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن، برنامه "نسیم واژه‌ها" روز چهارشنبه  13شهریور ماه وجوه قرآنی واژه "لقاء  " را مورد بررسی قرار می دهد.

لقاء مصدر از باب مفاعله در لغت به معنای ملاقات ، به هم رسیدن و با هم مقابل شدن و برخوردن به همدیگراست و این معنی ( مقابله و مواجهه ) در عالم اجسام روشن است ، مانند مقابل شدن و مواجه بودن دو فرد است اما در عالم روحانی و نسبت به خداوند متعال : قهراَ می باید این مقابله ( به فتح باء ) و ملاقات به صورت معنوی و روحانی باشد ، زیرا خداوند متعال از خصوصیات و حدود و اوصافی که در عوالم خلق است منزه است.

در قرآن کریم نیز پنج وجه معنایی برای واژه "لقاء" بیان شده است که یکی از این وجوه لقاء الله است که در آیه 7 سوره یونس درمعنای معاد و بازگشت به سوی خداوند معنا یافته است.

مقابله و جنگ نیز یکی دیگر از معانی "لقاء" است که در سوره انفال آیه 45 به آن اشاره شده است و در سوره مبارکه انسان آیه 11 این واژه درمعنای بخشش و عطا به کار رفته است.

آیه 8 سوره جمعه نیز  نزل و فرود آمدن را برای واژه "لقاء" به کار گرفته و  در آیه 14 سوره بقره معنای  رویت و دیدار دارد.

شایان ذکر است؛ برنامه "نسیم واژه‌ها" به سردبیری سمیرا قنبری و تهیه کنندگی فاطمه گنجی بامحوریت  بررسی اشتراک لفظی واژگان به همت گروه قرآن و اندیشه رادیو قرآن روزهای زوج ساعت 16:45  بر روی موج اف ام ردیف 100 مگاهرتز پخش می شود./ص
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.