سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهی به زندگی ابوریحان بیرونی در صفحه تقویم

"صفحه تقویم "امروزچهارشنبه 13 شهریورماه در روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی به زندگی دانشمندبزرگ ایرانی می پردازد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن ، چهارشنبه 13 شهریور 1392 هجری شمسی، مطابق با 27 شوال 1434 هجری قمری و برابر با 4 سپتامبر 2013 میلادی  مهمترین رویدادهای تاریخی  این روز می توان به شهادت روحانی مبارز، حجت الاسلام شیخ علی اوسطی در سال 1357 هجری شمسی ,روز بزرگداشت (ابوریحان محمد بن احمد خوارزمی بیرونی) دانشمند نامدار جهان اسلام و همچنین تنفیذ حکم دومین دوره ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای، با فرمان امام خمینی (ره) در سال 1364 هجری شمسی و روز تعاون اشاره کرد.

یکی از مناسبت های ویژه این روزکه در صفحه تقویم به آن پرداخته می شود بزرگداشت ابوریحان بیرونی است. 

ابوریحان بیرونی از نامی ترین دانشمندان جهان و از بزرگترین اندیشمندان ایرانی عهد اسلامی بود که  در سال 362 هجری قمری در شهرِ (بیرون) واقع در جمهوری ازبکستان امروزی به دنیا آمد و25 سال نخست عمر خود را در خوارزم گذراند و علوم مختلف را آموخت ,سپس به بخارا، پایتخت سامانیان رفت.

 در این دوره، ابوریحان با ابن سینا مکاتبات علمی داشت و در زمان حکومت سلطان محمود غزنوی به دربار راه یافت و در سفرهای جنگی محمود به هندوستان و مسافرت های متعدد او به آن دیار، همراه وی بود.

وی در ضمن این سفرها بود که با دانشمندان آن سامان آشنا شد و علاوه بر فراگیری زبان سانسکریت، علوم و عقاید هندوان را نیز فراگرفت. 

ابوریحان بیرونی نویسنده ای پرکار بود چنانکه بیش از یکصد و شصت اثر از خود برجای گذاشت.
 این کتب در فنون گوناگون از قبیل ریاضی، نجوم، جغرافیا، مکانیک، گیاه شناسی، طبّ، ادبیات، تاریخ، دین و فلسفه به رشته تحریر در آمده اند.

 ابوریحان بیرونی در 2 رجب سال 440 هجری قمری در 78 سالگی در غزنین درگذشت و در جمهوری اسلامی ایران، 13 شهریورماه، به پاسداشت مقام علمی آن یگانه روزگار، به نام ابوریحان بیرونی مزّین شده است.

برنامه "صفحه تقویم" که هرروز ساعت 8:40 صبح به مدت 5دقیقه از رادیو قرآن پخش می شود کاری از گروه مناسبت های ویژه و به سردبیری و تهیه کنندگی فاطمه گنجی است و عبد ا... فجری و مریم صلحی گویندگی آن را برعهده دارند.

شایان ذکر است؛ در برنامه "صفحه تقویم" به فراخور موضوع، کارشناسان مختلف حضور می یابند و درخصوص رویداد مهم تاریخی آن روز مطالبی را برای شنوندگان  بیان می کنند./ص
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.