سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلاش گسترده موسسه تحقيقات شيلات براي حفظ آرتمياي اروميه/توسعه تکثير آرتميا

رئيس موسسه تحقيقات شيلات ايران به تشريح عملکرد اين موسسه در حفظ ذخاير آرتميا اورميانا پرداخت.

عباس‌علي مطلبي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به از بين رفتن 90درصد ذخاير آرتمياي اروميه گفت: تراکم جمعيت اين آبزي در درياچه اروميه کاشه يافته و تنها گونه‌هاي باقي مانده در اين درياچه گونه‌هاي بسيار مقاوم در برابر شوري آب درياچه اروميه هستند.

*پرورش در خارج از درياچه‌ي اروميه

وي با بيان اينکه موسسه تحقيقات شيلات با توجه به بحران درياچه اروميه تدابيري را براي حفظ اين ذخيره‌ي ژنتيکي انديشيده است،  افزود: علاوه بر تشکيل بانک ژني آرتميا اورميانا پرورش و توسعه‌ي توليد آن در خارج از درياچه‌ي اروميه، هم در استان آذربايجان غربي و هم در ساير استان‌ها مانند هرمزگان، بوشهر،سيستان و بلوچستان (منطقه‌ي چابهار)، اصفهان، فارس، اردبيل و قم مدنظر ما قرار دارد.

مطلبي با اشاره به طرح‌هاي اجرا شده در حال اجراي موسسه تحقيقات براي تکثير و توسعه‌ي آرتميا در دو نوع بيوماس وسيست آرتميا اضافه کرد: اجراي طرح ‌هاي فوق براي بازسازي ذخاير اين گونه‌ي داراي ارزش اقتصادي بالا و عامل تعادل در اکوسيتسم درياچه‌ي اروميه انجام مي‌گيرد.

وي ادامه داد: هم چنين ما چندين طرح و پروژه را براي حفظ اين آبزي در غالب طرح کلان احياي درياچه‌ي ارومهي ارائه داده و در حال پيگيري آنها هستيم.

*واردات آرتميا از کشورهاي اروپايي

مطلبي با بيان اينکه گونه‌هاي ديگر آرتميا به ميزان زيادي از ساير کشورها مانند فرانسه و ديگر کشورهاي اروپايي وارد مي‌شود اضافه کرد: اين واردات براي استفاده در مزارع پرورش ميگو، ماهيان دريايي، خاوياري و... انجام مي‌شود.

وي با اشاره به اين که آرتمياي ايراني نيز بخشي از نياز آبزيان به تغذيه را برآورده مي‌کند افزود: سياست موسسه‌ي ما توسعه پرورش آرتميا تا حد امکان، در سطح کشور است.

رئيس موسسه تحقيقات علوم شيلاتي ادامه داد: اين اقدام با برگزاري کلاس‌هاي آموزشي ترويجي انتقال رايگان دانش فني براي انتقال دانش توسعه آرتميا درکنار مزارع پرورش ميگو و ماهي تحقق مي‌شود.

مطلبي افزود: به اين ترتيب پرورش دهندگان به راحتي آرتميا را صيد کرده و به عنوان غذاي آبزيان پرورش از آن استفاده مي‌کنند.

**فوايد آرتميا

وي با بيان اينکه منبع تغذيه‌ي آرتميا جلبک است، اظهار کرد: يکي ديگر از موارد استفاده‌ي اين آبزي کنترل طغيان‌هيا جلبکي است.

مطلبي اضافه کرد: گاهي رها سازي آرتميا در  استخرهاي پرورشي سبب افزايش توليد و تکثير اين موجود و همين طور کاهش جمعيت جلبک‌ها و جلوگيري از طغيان جلبکي مي‌شود.

وي با بيان اينکه آرتميا صرفا به عنوان منبع غذايي براي آبزيان نيست، خاطر  نشان کرد: اين آبزي به عنوان يک منبع غذايي با ارزش با پروتئين بالاي 60 درصد و حاوي مواد ويتاميني و مغزي پس از فرآوري به عنوان غذايي عالي بريا مصرف انسان و غني سازي انواع مواد غذايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

لازم به ذکر است پيش از اين علي محسن پور آذري رئيس مرکز تحقيقات آرتمياي ايران با اشاره به بحران به وجود آمده در درياچه‌ي اروميه از نابودي بيش از 90 درصد آرتمياهاي اين درياچه خبر داده بود.

هم چنين گفتني است: آرتميا سخت پوست کوچکي است که در آب‌هاي بسيار شور زندگي مي‌کند و درياچه‌ي اروميه‌ي ايران به عنوان منبع عظيمي از اين آبزي در جهان محسوب مي‌شود.
انتهاي پيام /

برچسب ها: شیلات ، محصولات ، آرتمیا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.