سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز/

امسال۲۰۰هزار تن خارك ،رطب وخرما ازنخلستان هاي خوزستان برداشت مي شود

مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان خوزستان پيش بيني كرد امسال حدود ۲۰۰هزار تن خارك، رطب و خرما از سطح بيش از ۴۳هزار هكتار از نخلستان هاي استان برداشت شود كه نسبت به سال گذشته زراعي ۱۰درصد افزايش نشان مي دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ حليم كوتي به دلايل افزايش توليد خرما در استان اشاره كرد و گفت: كاهش پديده گرد و غبار و ريزگردها ،بارندگي ارديبهشت و ايجاد شرايط مناسب براي موقعيت زماني تلقيح و از بين بردن كنه ،شرايط مناسب تر آب از نظر كمي و كيفي،اجراي طرح هاي اصلاح باغات نظير هرس ،تكريب ،تغذيه ،مديريت كف باغ و پوشش خوشه و برگزاري كلاس هاي آموزشي و ترويجي و ارتقاي دانش فني از جمله علل افزايش توليد خرما مي باشد.
وي گفت: شادگان با ۱۵ هزار و ۹۰۰ هكتار ،آبادان با ۱۳ هزار هكتار ،اهواز با چهار هزار و ۴۳۷هكتار و خرمشهر با سه هزار و ۷۵۳ هكتار به ترتيب بيشترين ميزان نخلستان ها را دارا مي باشند.
مدير باغباني سازمان جهادكشاورزي خوزستان زمان برداشت خرما در استان را بيستم شهريور به بعد ذكر كرد و گفت: براي تدارك خريد توافقي برنامه ريزي هاي لازم صورت گرفته است و در سال جاري قيمت خريد تضميني خرماي درجه يك استعمران ۱۴ هزار ريال مصوب و ابلاغ و پيش بيني خريد براي صادرات ۷۵ هزار تن مي باشد و قيمت درجه ۲ ، ۱۵ درصد زير قيمت درجه يك است.
كوتي با بيان اين مطلب كه ۲۰ درصد محصول به صورت رطب و خارك برداشت شده است گفت: حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار تن به صورت تازه خوري در داخل و خارج از استان مصرف شده است.
وي به مناطق عمده توليد خرما در استان اشاره كرد و گفت: آبادان با ۶۷ هزار و ۷۷۸ تن، شادگان با ۵۴ هزار و ۹۷ تن ،اهواز با ۳۰ هزار و ۹۶۷ تن و خرمشهر با ۱۰ هزار و ۳۵۰ تن بيشترين ميزان توليد خرما را در استان دارا مي باشند.
مدير باغباني سازمان جهادكشاورزي خوزستان به ارقام خرماي مصرفي در بازار اشاره كرد و گفت: رطب استعمران ،برحي ،بريم ،زاهدي ،ديري و حلاوي از ارقامي است كه هم اكنون در بازار مصرف مي شود.
وي با اعلام اين مطلب كه حدود ۵۰ درصد صادرات خرماي كشور سهم استان خوزستان مي باشد افزود: ضرورت هماهنگي و برنامه ريزي براي خريد از اهميت بالايي برخوردار است زيرا شرايط صادرات كل كشور را تحت تاثير قرار خواهد داد.
بنا به اين گزارش برداشت خارك و رطب از اواخر تيرماه در استان خوزستان شروع شده است./س
برچسب ها: برداشت ، خرما ، خوزستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.