سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه /

گشتی در بازار سنتی کرمانشاه

کرمانشاه شهری تاریخی در غرب ایران؛ شهری که به تنهایی جاذبه‌‌های تاریخی و طبیعی‌اش برای افتخار یک کشور کافی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

بازار کرمانشاه مرکز تجاری سنتی شهر کرمانشاه است. گفته می‌شود این بازار بزرگ‌ترین بازار سرپوشید خاورمیانه است که دارای تویزه‌‌های منحصر به فرد است.
بازار بزرگ کرمانشاه از اوایل دوره قاجاریه و در زمان سلطنت فتحعلی‌شاه برجای مانده است. بنابراین می‌توان گفت قدمت آن به حدود 200 سال پیش می‌رسد. فتحعلی‌شاه فرزند ارشدش محمدعلی میرزای دولتشاه را در سال 1221 قمری به عنوان حاکم ایالت کرمانشاه منصوب کرد.
دولتشاه نیز با ساختن بازار بزرگ، سربازخانه شهری، کارخانه چوب
سازی، بنا‌های مذهبی، میادین شهری، حمام‌ها و سایر ابنیه عمومی در شهر کرمانشاه این شهر را از شهر‌های مهم و آباد ایران قرار داد. او همچنین ساخت بازار اولیه را در کنار رودخانه آبشوران آغاز کرد.
بازار دارای 18 راسته است و در زمان خود بزرگ‌ترین بازار سرپوشید خاورمیانه به حساب می‌آمده است. بازار شامل سرا‌های متعددی همچون سرای کاشانی، سرای حکیم‌الدوله، سرای نور، سرای اصفهانی‌ها، سرای وکیل‌الدوله، سرای خرمافروش‌ها، سرای
فراش
باشی، سرای عماد‌الدوله، سرای سنگ تراش‌‌ها و سرای رنگرز‌ها است.
تاریکه بازار کرمانشاه در اثر عبور خیابان‌های اصلی شهر هم
اکنون به چهار قسمت تقسیم شده است.
این بازار از بخش‌‌ها و راسته بازار‌های زیادی تشکیل شده که جاذبه توریستی محسوب می‌شوند. بازار دارای چارسوق‌ها و ورودی‌‌های زیبا است که نشانگر دید زیبای معماران عصر‌های گذشته و فرهنگ غنی این منطقه است.
در زمان رونق اقتصادی منطقه و مسیر عبور جاده ابریشم، این بازار محل اصلی دادو ستد بازرگانان اروپایی و آسیایی بوده و با توجه به موقعیت استراتژیک دارای نشانه‌‌های خاص فرهنگی زیاد است. این بازار از دروازه پل سید جمعه آغاز شده و به دروازه چقاسرخ ختم شده است. پس از محمدعلی میرزای دولتشاه، فرزند وی امامقلی میرزا عمادالدوله به عنوان حاکم کرمانشاه منصوب شد./س

برچسب ها: کرمانشاه ، بازار ، سنتی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.