سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سمنان/

وقوع 17 مورد آتش سوزی در سه مرتع جنگلی شاهرود/ عوامل انسانی دخیل در آتش سوزی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود از وقوع 17 مورد آتش سوزی در سه مرتع جنگلی این شهرستان خبر داد. و گفت: با توجه به وجود گونه های گیاهی کمیاب در منطقه شرایط جنگلها و مراتع آن نگران کننده است.



حسین شوکتی نیا در گفتگو با گروه استانها باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه از زمان آغاز فصل گرما با 17  مورد آتش سوزی در سه مرتع جنگلی شهرستان شاهرود روبرو بوده ایم، ادامه داد: در حال حاضر شرایط آتش سوزی این جنگلها نگران کننده است چرا که برخی از نمونه های گیاهی که در جنگل های منطقه وجود دارد بسیار کمیاب است و چندین سال باید بگذرد تا درخت هایی این چنین به ثمر بنشیند.

وی با تاکید بر اینکه در این آتش سوزی ها عوامل انسانی تاثیر زیادی دارد، بیان کرد: متاسفانه در تمام این آتش سوزیها سهل انگاری مردم تاثیر گذار بوده و مشکلاتی را به وجود آورده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود با اشاره به اینکه حجم زیادی از پوشش های گیاهی استان در شهرستان شاهرود وجود دارد گفت: با توجه به اینکه اکثر آتش سوزیها در نقاط صعب العبور رخ می دهد دسترسی به آن با مشکلاتی رو به رو است و این امر در گسترش آتش تاثیرگذار است.

شوکتی نیا بیان کرد: در این راستا مقرر شده که تمام دستگاه ها با امکاناتشان بر اساس قانون در زمان آتش سوزی به کمک منابع طبیعی بیایند تا بتوانیم همفکر یهای لازم را در این زمینه داشته باشیم.

وی افزود: این ناوگان و پایگاه‏ های اطفای حریق به موتورهای چهار چرخ، اره موتوری، پاور جت (دستگاه آب‏پاش قابل حمل)، آب‏پاش  mch و فلاسک بک‏حمل آب برای اطفای حریق مجهز شد.

این مسئول تصریح کرد: برای مقابله با آتش‏ سوزی‏های احتمالی در جهت افزایش ارتقای سطح آگاهی و دانش مردم به خصوص بهره‏برداران مراتع و جنگل‏ها، به منظور جلوگیری از عواقب سوء آتش‏ سوزی در این عرصه ‏ها اقداماتی نظیر آموزش این افراد انجام شده است.

شوکتی نیا با بیان اینکه گستره منابع طبیعی شهرستان شاهرود شامل چهار میلیون و 313 هزار و 627 هکتار است گفت: با توجه به اینکه آتش‏ سوزی تهدیدی جدی برای جنگل‏ها و مراتع به شمار می رود کار حفاظت از این عرصه‏ ها بسیار دشوار و نیازمند توجه و همکاری جدی مسئولان، مردم و بهره‏ برداران است.

وی تاکید کرد: آتش ‏سوزی از جمله عوامل تخریب منابع طبیعی است که منجر به خسارات جبران‏ناپذیری در طبیعت شده و از بین رفتن گونه‏ های گیاهی و جانوری، تخریب و کاهش حاصل خیزی خاک، مستعد شدن عرصه جهت حرکت سیلاب‏های ویرانگر و کاهش ارزش تفرجگاهی جنگل‏ها و مراتع و خسارات اقتصادی ناشی از آن را در پی دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود با اشاره به اینکه آتش ‏سوزی در منابع طبیعی علل و عوامل گوناگونی دارد، اما عمده‏ترین آن‌ها ناشی از بی‏احتیاطی در روشن کردن آتش و رها کردن آن قبل از خاموشی کامل توسط گردشگران و بهره‏برداران عرصه ‏های منابع طبیعی است، گفت: منطقه چهار باغ و توسکستان از مناطق حادثه خیز منطقه محسوب می شوند به همین دلیل شورای شاهکوی سفلی و شورای چهار باغ در نوک پیکان جهت همکاری با اداره منابع طبیعی هستند.

شوکتی نیا در خاتمه ادامه داد: به همه گردشگران و بهره ‏برداران و هم‏وطنان توصیه می‏ شود که هنگام حضور در عرصه‏ های مرتعی و جنگلی نکات ایمنی لازم را رعایت و از روشن کردن آتش پرهیز کنند./ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.