سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عملکرد قابل قبول سازمان چای/ بررسی عوامل افت تولید چای ایرانی

رئیس هیأت مدیره و مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال ایران گفت: عملکرد سازمان چای کنونی به نسبت اختیاراتی که داشته، قابل قبول است.

نعمت یاورزاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این که مشکلات چای ریشه در تاریخ داشته و مربوط به زمان حال نیست، تأکید کرد: عملکرد سازمان چای کنونی به نسبت اختیاراتی که داشته قابل قبول است. 

وی با اشاره به اینکه در زمان جنگ چای در انحصار دولت بوده و بخش خصوصی اجازه ی فعالیت نداشته است، اظهار داشت: آن زمان به دلیل پایین بودن قیمت برگ سبز و نبود توجیه اقتصادی برای تولید کننده و کارخانه دار کیفیت و میزان چای تولیدی در کشور کاهش یافت. 

یاورزاده با بیان این مطلب که طی دوران جنگ ارز نیز در انحصار دولت قرار داشت، افزود: به دلیل نبود ارز در داخل کشور مشکلی از بابت فروش و قاچاق چای وجود نداشت و سازمان چای واردات را متناسب با تولید خود انجام می داد. 

وی اضافه کرد: پس از جنگ با وفور یافتن ارز در کشور و کاهش کیفیت چای تولیدی تجار به واردات چای رو آوردند. 

*کاهش رغبت کشاورزان برای تولید چای 

یاورزاده با اشاره به این که رغبت مصرف کنندگان داخلی برای مصرف چای ایرانی از آن زمان کاهش یافته و تا امروز پابرجاست اظهار کرد: در چند سال اخیر نیز بخشی از هزینه ی تولید منوط به فروش چای بوده و چون درآمدی از فروش حاصل نمی شود میزان تولید ما همچنان سیر نزولی را طی می کند. 

وی افزود: از جمله محاسن پرداخت یارانه ها در دولت نهم و دهم تلف نشدن کشاورزان از بی پولی و گرسنگی و از جمله معایب آن کاهش رغبت و انگیزه آنان برای تولید چای بود. 

*مقصر کیست؟ 

یاورزاده با بیان اینکه این موضوع نیز از عوامل نابودی باغداری بوده است، تصریح کرد: در بروز مشکلات صنعت چای همه ی باغداران، کارخانجات، سیستم سازمان چای و حتی دولت به نحوی سهم داشته و مقصر هستند. 

وی ادامه داد: این موضوع باید آسیب شناسی شده و هر بخش مسئولیت کوتاهی خود را بپذیرد. 

یاورزاده تأکید کرد: اگر قرار باشد تولید مورد توجه قرار گیرد نباید تنها یک بخش را مقصر دانست. 

وی اضافه کرد: برخی سازمان چای را مقصر قلمداد می کنند در حالی که به خوبی از نادرستی عقیده ی خود آگاه هستند. 

یاورزاده تصریح کرد: در حال حاضر ما جایگزین مناسبی که دارای طرح و برنامه باشد و مسئولیت اجرای این برنامه ها را نیز بپذیرد نداشته و از همین سازمان چای فعلی راضی هستیم. 

وی افزود: تجربه نشان داده، ایجاد تغییر و تحول به جای بهبود اوضاع، شرایط را سخت تر از پیش ساخته است. 

یاورزاده خاطرنشان کرد: مخالفان سازمان چای و تولید کننده باید در نشستی با مسئولان این سازمان ضعف های موجود را اعلام و راه کارهای خود را ارایه کنند. 
انتهاي پيام/
برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، چای ، کشاورزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.