سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرصت ها و تهدیدهای رسانه در عرصه سلامت کشور

رسانه با توجه به قابلیت های زیادی که دارد می تواند به عنوان یک مکانیسم ارتباطی نقش مهمی را در زمینه سلامت ایفا کند.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، رسانه ها همواره در نمایش و معرفی تازه ترین نوآوری های پزشکی تغییر در رفتار سلامت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نمایش تصاویر مرتبط با سلامت، سبک زندگی، دارو و ... سیستم بوده است.

برنامه های رسانه های جمعی باورها و افکار افراد از بیماری ها و سلامت را شکل می دهند و بر آنها تاثیر می گذارند و اگر مسائل سلامت در رسانه ها به تصویر کشیده شود و به سرعت نگرش و رفتار فرد را تغییر می دهد.

دکتر علی رضا زالي، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اهمیت رسانه ها در سلامت گفت: نقش رسانه ها در ارتقای سواد سلامت مردم جامعه ایرانی نقش بسیار مهم و ارزنده ای است و در سال های اخیر نیز شاهد بالندگی قابل توجه رسانه های مجازی شنیداری مکتوب تصویری و ... در عرصه سلامت هستیم.

وی با اشاره به تبلیغات در رسانه ها افزود: متاسفانه در بخش تبلیغات گاهی اوقات ما مواردی را شاهد هستیم که از موازین و مطالب علمی به دور است و در حقیقت شائبات متفاوت در این زمینه وجود دارد.

*ضرورت شفاف سازی فضای تبلیغاتی
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در ادامه گفت: یکی از کارهایی که رسانه ها باید انجام دهند شفاف سازی فضای تبلیغاتی است که با اصول تبلیغات منافاتی نداشته باشد اما آن چیزی که مهم است این است که تبلیغات باید بر اساس واقعیت علمی باشد و تبلیغات موهون نباید در نظام سلامت جایی داشته باشد.

*روزانه 50 هزار تبلیغات انجام می شود
دکتر زالی ادامه داد: این نکته بسیار مهمی است که در عرصه تبلیغات به خصوص امروز که بررسی ها نشان می دهد که گاهی اوقات بالغ بر 50 هزار تبلیغات در حوزه سلامت در طول روز از مبادی مختلف به سمع و نظر مردم می رسد که در کشور ما اکثر تبلیغات توسط افراد فاقد صلاحیت و غیر پزشک انجام می شود.

*فرصت و تهدیدهای رسانه کدامند؟
در ادامه دکتر علیرضا بهفر، مدیر شبکه رادیویی سلامت با اشاره به فرصت های رسانه در سلامت جامعه گفت: آموزش حساس کردن مردم به مسائل سلامت فردی اجتماعی و .. احساس مسئولیت به رفتارهای غیر بهداشتی ایجاد زمینه مشارکت مردم در ترک رفتار غیر بهداشتی انتشار سریع اطلاعات و حقایق ساده به جمعیت وسیع با هزینه کم کارایی اصلی رسانه در افزایش دانش آگاهی مواجه آفرینی در حوزه سلامت استفاده از تکنولوژی نوین رسانه در ارتقای سلامت جامعه و ... از جمله فرصت ها رسانه ها در عرصه سلامت است.

دکتر بهفر اظهار داشت: سهل انگاری و ضعف در برنامه ریزی، اتلاف وقت آنتن با برنامه های غیر جذاب و غیر علمی، تناقص در مطالب علمی، ارائه نادرست مطالب، پرداختن به مسائل غیر اولویت، ارائه تصویر نادرست از شخصیت ها در زندگی اعضای جامعه پزشکی، ایجاد ترس بی مورد در مخاطب، استفاده از کارشناسان غیر متخصص و ... از جمله تهدیدهای رسانه ها در حوزه سلامت است./ح
برچسب ها: رسانه ، سلامت ، بیماری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.