سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارت سبز ژئو پارک قشم در راه است

ژئو پارک قشم هر زمان که معیارهای یونسکو را انجام دهد دوباره در فهرست یونسکو قرار می گيرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، ژئو پارک به معنای پارک زمین شناسی در منطقه ای با وسعت کافی و حد و مرز مشخص و شفاف که معمولا چندین پدیده زمین شناسی در محدوده آن قرار گرفته باشد.
ژئو پارک ها زیر نظر یونسکو و توسط بالاترین مقام مملکتی منطقه ای که ژئو پارک در آن واقع شده است اداره می شود.
ژئو پارک قشم ثروتی منحصر به فرد در ایران و خاورمیانه است. طبق آیین نامه یونسکو، اگر متولیان ژئو پارک نسبت به اقدامات حفاظتی و دیگر فعالیت ها اطمینان پیدا کنند به آنها کارت سبز می دهند و نام مناطق در شبکه جهانی ژئو پارک ها حفظ می شود. در غیر اینصورت یعنی نرسیدن ژئو پارک  به استاندارد های لازم این سازمان ابتدا کارت زرد که نماد هشدار و دادن فرصت محدود (معمولا 2 سال) با کارت قرمز از شبکه جهانی یونسکو خارج می شود.
حسین شیرانی محقق محیط زیست دراین خصوص گفت: پاییز سال 91 با ارسال نامه ای از طرف یونسکو بوسیله نماینده ایران در یونسکو به سازمان محیط زیست کشور خبر خروج پارک قشم از یونسکو داده شد در حالیکه در سال 85 در ژئو پارک قشم در شبکه جهانی ژئو پارک ها به ثبت رسید ولی در اسفند سال 90 با به پایان رسیدن فرصت دو ساله، ایران کارت قرمز دریافت کرد.
*چرا کارت قرمز گرفتیم
از جمله در خواستهای یونسکو نصب تابلو و علائم راهنمایی، احداث راههای دسترسی، ساخت اماکن اقامتی (هتل و مجموعه عوامل پشتیبانی برای حضور گردشگران) بود که متولیان قشم (ژئو پارک) موفق به انجام آن نشدند. معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست استان هرمزگان کمبود اعتبار و وسعت و گستردگی منطقه را از جمله عوامل دانست.
شیرانی افزود: کارشناسان یونسکو به علت گرفتن کارتهای زرد و قرمز و اجرا نشدن معیارهای ثبت جهانی دیگر در فهرست کشورهای دارای ژئو پارک قرار ندارند.
محمد هاشم داخته مدیر ژئو پارک قشم با اشاره به اینکه این ژئو پارک در گذشته سالانه فقط 200 یا 300 میلیون تومان بودجه داشت و امسال توانست دو میلیارد تومان بودجه بگیرد اظهار داشته است: ارزیاب ها پس از بررسی دوباره فرصت دیگری به قشم دادند و در صورت اجرای معیارهای مورد نظر از جمله ایجاد مسیرهای گردشگری، آموزشی جوامع محلی و ... امکان برگشت به فهرست را دارند.
گفتنی است، ژئو پارک قشم اکنون از فهرست یونسکو خارج شده و در صورت رفع نواقص موجود به جایگاه گذشته و اصلی خود باز می گردد. البته این موضوع فقط مختص به ژئو پارک ها نیست و اگر یک میراث تاریخی نیز از فهرست میراث جهانی خارج شود دوباره آن کشور فرصت دارد هر زمان عامل اخراج از این فهرست را برطرف کرده دوباره برگردد./
گزارش از هراتيان
برچسب ها: کارت ، سبز ، ژئو ، پارک ، قشم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.