سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

ميراث فرهنگی تابلوی "ايست" نيست/در حفظ ابنيه تاريخی با هيچ كس مدارا نمی‌كنيم/ آقای مهديان «سرای عجم» را به مردم اهواز هديه كند

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خوزستان گفت: با تقويت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مي‌توانيم به چيزهايي كه براي ما آرمان هستند برسيم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، افشين حيدري اظهار كرد: اداره كل ‌ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خوزستان مشكلات بسيار زيادي داشت.
 
همان طور كه مي‌دانيد از نظر اعتباري بسيار ضعيف بوديم و در چند سال گذشته از لحاظ اعتبارات ركود بسياري داشتيم كه به جرأت مي‌توانم بگويم در بين استان‌هاي كشور از لحاظ اعتبار در رتبه‌هاي آخر قرار داشتيم و اوج اين سقوط اعتباري در سال 91 بود.
 
اما چيزي كه همكاران ما را با انگيزه نگه مي‌داشت رسالت بزرگي بود كه آن‌ها بر گردن داشتند و تمام تلاش‌شان را مي‌كردند تا بتوانند وظايف‌شان را به نحو احسن انجام دهند.

حيدري تصريح كرد: متأسفانه نگاهي كه در مجموعه دوستان ما به حوزه ميراث فرهنگي مي‌شود نگاه مثبتي نبوده است.
 
آثار تاريخي وقتي در منطقه‌اي قرار دارند منشاء بركت براي منطقه هستند اما امروزه اين موضوع براي بعضي‌ها به يك تابلوي ايست تبديل شده است چراكه فكر مي‌كنند چون در آن منطقه آثار باستاني و تاريخي وجود دارد توسعه و رشد نخواهد بود در حالي كه اين طور نيست.

او گفت: ما اعتقادمان بر اين است هر جايي كه آثار تاريخي وجود دارد آن جا خاستگاه انسان‌ها بوده است و شرايط رشد در آن جا وجود دارد. ما هم تلاش مي‌كنيم با مرمت و احياء بنا و معرفي تاريخي منطقه هويت منطقه را معرفي كنيم تا شرايط را براي كار ساير دستگاه‌ها ايجاد كنيم.
 
ما به دنبال اين نيستيم كه جلوي رشد و پيشرفت دستگاهي را بگيريم بلكه ما قصد داريم با معرفي آثار هر منطقه نقشي را در احياء منطقه داشته باشيم.

مدير كل ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري خوزستان در خصوص سراي عجم اظهار كرد: سراي عجم يكي از آثار بسيار ارزشمند ما است.
 
اعتبارات ما در بحث مرمت محدود است اما تا آن جايي كه اعتبار داريم سعي مي‌كنيم آثار را مرمت و احياء كنيم. اما سراي عجم از طريق ديوان عدالت اداري از ثبت ملي خارج شد كه خوشبختانه با حضور دكتر نجفي گام‌هاي عملي بسيار خوبي در حال برداشته شدن است و در مصاحبه‌اي هم دكتر نجفي اعلام كرد به صورت مستقيم در حال مذاكره با ديوان عدالت اداري براي جلوگيري از اين اتفاق هستند.

حيدري اضافه كرد: ما تلاش‌مان همچنان ادامه دارد تا سراي عجم را به ميراث ملي بازگردانيم. همچنين مذاكره مستقيم و حضوري با مالك داشته‌ايم كه بنا را از ثبت خارج نكند و ما هم بنا را به طور كامل مرمت كنيم.
 
حتي از مالك خواستيم زمان را مشخص كند تا بر اساس آن زمان، بنا را مرمت كنيم و آن را به وي تحويل دهيم. متأسفانه نظر مالك چيز ديگري است.

وي اظهار كرد: من از آقاي مهديان، مالك سراي عجم، با توجه به اين كه از خيرين مدرسه‌ساز استان خوزستان هستند درخواست مي‌كنم سراي عجم را با برگرداندن به آثار ملي به مردم اهواز اهدا كند و به ما كمك كند تا بتوانيم سراي عجم را از خانواده مهديان در تاريخ اهواز به يادگار داشته باشيم. اگر ايشان موافقت كنند سريعاً كار مرمت را آغاز مي‌كنيم و تلاش مي‌كنيم اين اثر در زمره آثار ملي باقي بماند.

او يادآوری كرد: خوزستان از نظر ابنيه تاريخي واقعاً غني است. يعني به هر جاي خوزستان نگاه كنيد يك تاريخ دارد. كمتر استاني در كشور پيدا مي‌شود كه تاريخ بسيار بزرگي مثل خوزستان داشته باشد و اين نشان مي‌دهد خوزستان در هر دوره‌اي از تاريخ نقش بسيار پررنگي را داشته است. همان طور كه در دوران انقلاب و جنگ نيز اين نقش را مردم ايفاء كردند.

وي اضافه كرد: در حال حاضر ما اميدواريم با ثبت جهاني شوش به عنوان اولين استاني كه داراي سه اثر ثبت جهاني است در كشور سخن بگوييم. من در جلسات متعدد اعلام كرده‌ام كه همه بايد تفكر ميراثي داشته باشيم و تلاش كنيم كه اين داشته و اندوخته‌ها را به خوبي معرفي كنيم.

وي افزود: شما وقتي به گذشته مراجعه مي‌كنيد مي‌بينيد چيزي كه خليج هميشه فارس را به دنيا ثابت كرده است لوح‌هاي هخامنشي بوده است. لوح‌هاي هخامنشي در واقع از جمله مستنداتي بود كه آن‌ها نتوانستند آن را انكار كنند. پس ميراث فرهنگي و آثار تاريخي هويت ما هستند و اگر تلاش كنيم كه آن‌ها را احياء كنيم يعني شناسنامه ايراني را توانسته‌ايم پررنگ كنيم.

او خاطرنشان كرد: امسال ما اعتبارات خوبي را براي مرمت كنار گذاشتيم كه حركت جديدي را در مرمت آثار ايجاد خواهد كرد. در بحث موزه‌ها نيز امسال موزه مسجدسليمان را افتتاح خواهيم كرد و هم‌اكنون نيز با شهرداري سوسنگرد در حال مذاكره براي تجهيز كردن موزه آن هستيم. همچنين موزه رامهرمز و بهبهان را نيز تكميل و مرمت مي‌كنيم.

وي درباره وجود موزه در اهواز اظهار كرد: كلانشهر اهواز موزه‌اي ندارد. ما يك ساختمان در پارك جزيره به عنوان موزه منطقه‌اي داريم. همان طور كه مي‌دانيد خوزستان اشيای بسيار زيادي چه از رامهرمز و چه از شوش در مخزن موزه ملي دارد كه مردم از ديدن آن‌ها بي‌بهره هستند.
 
ما در استان خوزستان و در كلانشهر اهواز نياز به يك موزه بزرگ داريم كه اين اشيا به خوزستان انتقال پيدا كند و خودش يك جاذبه گردشگري و توريستي براي خوزستان باشد. انشاءالله با راه‌اندازي و اتمام پروژه موزه منطقه خوزستان اين موزه بزرگ و ارزشمند خدمتي ديگر از طرف همكاران من به مردم شريف اهواز خواهد بود.

حيدری همچنين گفت: مطلبي را كه  براي اولين بار مي‌خواهم عنوان كنم اين است كه ما با توافقي كه با دانشگاه چمران داشتيم دانشكده ادبيات يا سه گوش را تحويل گرفتيم و با مشاركت ما قرار است آن را به عنوان موزه علوم و تاريخ خوزستان احيا كنيم. در حال حاضر كار را شروع كرده‌ايم. البته ساختمان مقداري آسيب ديده است و در حال حاضر در حال انجام كار موريانه‌زدايي آن هستيم كه پس از اتمام، كار مرمت و تجهيز ساختمان را شروع مي‌كنيم و دانشكده ادبيات اولين موزه كلانشهر اهواز مي‌شود. خوشبختانه دانشگاه همكاري بسيار خوبي تاكنون با ما داشته است.

حيدري بيان كرد: ما اعلام كرده‌ايم هر دستگاهي كه ساختمان يا اقلام يا شرايط موزه‌داري را داشته باشد ما حاضريم به صورت مشاركتي اين كار را براي آن دستگاه انجام دهيم. در همين زمينه اداره كل راه آهن جنوب ساختماني را در اختيار ما قرار خواهد داد و ما موزه راه آهن اهواز را آن جا تأسيس خواهيم كرد.

وي با اشاره به حوزه ميراث فرهنگی اظهار داشت: بحث ديگري كه در حوزه ميراث فرهنگي بسيار با اهميت است بحث شناسايي و تعيين حريم ابنيه و محوطه‌هاي تاريخي ما مي‌باشد يكي از عللي كه باعث هجمه وسيع به سمت محوطه هاي تاريخي ما مي‌باشد تعيين حريم نبودن بسياري از محوطه‌ها است. امسال كار تعيين حريم بسياري از بناها را آغاز كرده‌ايم و الويت اول‌مان در اداره كل ميراث فرهنگي استان خوزستان حفظ اين ابنيه‌هاي تاريخي است. در حفظ ابنيه تاريخی با هيچ كس نمي‌توانيم مدارا كنيم و با كسي كه بخواهد ابنيه تاريخي كشور را تخريب كند برخورد شديدي خواهيم داشت.

وي افزود: من فكر مي‌كنم ما بايد به سمتي برويم كه هر ايراني خودش را مكلف به حفظ آثار بداند. همان طور كه مي‌دانيد خيلي‌ها گفتند بعد از انقلاب مصر آثار تاريخي مصر همچون عراق به يغما خواهد رفت. در حالي كه انجمن‌هاي دوستدار ميراث فرهنگي مصر حلقه انساني در برابر موزه‌ها زدند و نگذاشتند اثري خارج شود. اين‌ها همه براي ما درس است. يكي از كارهايي كه ما انجام داديم ارتباط مستمر با انجمن‌هاي ميراث فرهنگي استان است. انجمن‌هاي دوستدار ميراث فرهنگي خيلي مي‌توانند كار كنند چراكه داراي ايده، خلاقيت و طرح‌هاي بسيار خوبي هستند و توان اجرايي بالايي دارند كه بايد از آن استفاده شود. ما به عنوان اولين استان خانه انجمن‌هاي ميراث فرهنگي را تأسيس مي‌كنيم و تا يك ماه آينده آن را راه‌اندازي خواهيم كرد و انجمن‌ها صاحب مكاني خواهند شد كه فعاليت‌هايشان را آن جا انجام دهند.

وي در خصوص حوزه گردشگري استان خوزستان خاطرنشان كرد: خوزستان داراي جاذبه‌هاي گردشگري بسيار زيادي است كه جايگاه ما را در كشور خاص كرده است. همان طور كه مي‌دانيد استان ما به درياهاي آزاد راه دارد. همچنين رودهاي بسيار زيادي در استان خوزستان وجود دارد و شرايط كوهستاني موجود و چهار فصل بودن استان نيز كمك مي‌كند تا ما جاذبه‌هاي گردشگري را به نحو احسن به كشور معرفي كنيم. ما در واقع به دنبال گردشگري ارزان در استان خوزستان هستيم.

حيدری بيان كرد: از آن جایی كه ما استان مرزي هستيم نيم نگاهي هم به گردشگري خارجي در حوزه‌هاي مختلف داريم. ما در استان به دنبال اين هستيم كه از ظرفيت داخلي هم درست استفاده كنيم. به عنوان مثال ما در حال آماده كردن طرحي هستيم كه "سفرهاي پنج‌شنبه و جمعه در خوزستان" نام دارد. در اين طرح مقاصد سفر را مشخص مي‌كنيم و در دل اين مقاصد سفر طرح‌هايي را براي مردم اجرا مي‌كنيم تا مردم بتوانند آخر هفته‌شان را در استان سپري كنند.

 مدير كل ميراث فرهنگی خوزستان با اشاره به تفريحات آبي در استان بيان كرد: فكر مي‌كنيم كه وجود رودهايي كه در استان خوزستان وجود دارد و دسترسي ما از طريق بندر امام خميني و بندر ماهشهر به آب‌هاي آزاد به ما در راه‌اندازي جشنواره‌‌ای با اين موضوع در اين استان كمك مي‌كند. به دنبال اين هستيم تا در شادگان با توجه به تالابي كه در آن وجود دارد بتوانيم جشنواره‌اي ملي را تعريف كنيم تا هر ساله يك يا چند روز خاص را مردم از سراسر كشور به شادگان بيايند و در جشنواره شادگان شركت كنند.


حيدري درباره گردشگري سلامت هم گفت: در اين زمينه نيز كارهاي خوبي صورت گرفته است و با بخش خصوصي كه زير مجموعه معاونت گردشگري است قراردادهايي بسته‌ايم كه يك نمونه آن چند روز پيش با سفر استاندار بصره به استان خوزستان منعقد شد و قرار شد شركت‌هايي كه زير مجموعه حوزه گردشگري ما هستند بيمار را به اتفاق همراه آن از مرز تحويل بگيرند و براي درمان در بيمارستان مورد نظر بستري كنند و بعد از درمان بيمار را از مرز خارج كنند. در مقابل اين حركت ارزآوري خوبي به كشور وارد مي‌شود كه اين خودش يكي از منابع درآمدي ما است. خوشبختانه الآن استقبال ساكنان حوزه خليج فارس از ايران بسيار زياد است و اعتقاد به رشد علم در ايران بين آن‌ها به شكلي است كه خودشان معقتدند طبابت ايران اختلاف چنداني با طبابت در خارج  از خاورميانه ندارد.

 

حيدری از گردشگری مذهبی هم گفت و گفت: ما گردشگري مذهبي را داريم. به عنوان مثال حرم دانيال نبي (ع) يكي از ارزشمندترين آثار كشور محسوب مي‌شود. حرم دانيال نبي (ع) يكي از نمادهاي اصلي صلح دوستي ايرانيان است. اما اين حرم مشكلاتي دارد كه با اعتباري كه امسال براي آن در نظر گرفته شده بحث مطالعات آن به پايان مي‌رسد و مرمت آن شروع خواهد شد و توسعه حرم نيز در حال پيگيري است. 

او تاكيد كرد: همچنين در حوزه گردشگري با وجود سدها و درياچه‌هايي كه در خوزستان است ما پروژه‌هاي زيادي مي‌توانيم انجام دهيم و بارها اعلام كرديم كه سرمايه‌گذاران خوبي در استان به اين سمت مي‌آيند و آماده‌ايم كه فضا را ايجاد كنيم. همچنين در حال صادر كردن مجوز دو هتل پنج ستاره هستيم و طرح و ماكت پروژه عظيم 122 هكتاري در اهواز كه يك پروزه جديد و بزرگ است تا دو ماه آينده رونمايي خواهد شد. در كل، در حوزه گردشگري به دنبال اين هستيم كه بعد از سه سال به 2 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در گردشگري برسيم و اين كار بسيار بزرگي است و قطعاً ما بعد از سه سال به اين مهم مي‌رسيم به شرطي كه شرايط خوب استانمان را درك كنيم.

 حيدري با اشاره به حوزه صنايع دستي گفت: خوزستان ظرفيت‌ها و هنرمندان بسيار توانمندي دارد. ما در صنايع دستي به دنبال اين هستيم كه نگاه اوقات فراغتي كه در گذشته به صنايع دستي بوده را به نگاه اشتغال تغيير دهيم كه لازمه آن ايجاد زيرساخت‌هایی همچون بازارچه، بازار فروش، تأمين و امنيت صنعت‌گر است.

مدير كل ميراث فرهنگی خوزستان افزود: در بحث فروش كار خوبي كه سال گذشته انجام داديم برگزاري همايش توسعه صادرات صنايع دستي بود؛ چيزي كه امروز ما را در سه ماهه اول سال 92 به يك آمار خوب در صادرات صنايع دستي رساند. همچنين ما توانستيم ارتباط بين توليدكننده، صادركننده و گمرك كه يك حلقه مفقود بود را برقرار كنيم و بسياري از صادركنندگان ما پي بردند كه صادرات صنايع دستي خيلي مي‌تواند سودآور باشد. با بانك توسعه صادرات يك تفاهم‌نامه داريم كه طبق آن هر كدام از صادركنندگان را سريع به بانك معرفي مي‌كنيم و بانك تسهيلات سرمايه در گردش به آن‌ها واگذار مي‌كند تا بتوانند اقلام‌شان را صادر كنند.

وي بيان كرد: اما براي اين كه صادركننده ما كارش راحت‌تر شود به دنبال بازاريابي در خارج از كشور نيز هستيم. الان بصره براي ما يك فرصت است امسال نيز ما تا آبان نمايشگاه صنايع دستي ايران با محوريت خوزستان را در بصره فراهم خواهيم كرد كه ديروز توافقات اوليه براي گرفتن سالن و مكان آن در بصره انجام شد.

 حيدری از برپایی 2 نمايشگاه صنايع دستی خبر داد و ادامه داد: ما امسال 2 نمايشگاه صنايع دستي خواهيم داشت؛ يكي در اواخر آبان در نمايشگاه بين‌الملل و ديگري در بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد. ما به دنبال اين هستيم با شهرداري‌ها به توافق برسيم و بازارچه‌هاي موقت و بازارچه‌هاي دايمي را در شهرستان‌ها برقرار كنيم. اهواز در حال حاضر يك بازارچه صنايع دستي ندارد. يعني اگر شخصي به نيت ديدن آثار خوزستان وارد اهواز شود و بخواهد تفاهم‌نامه‌اي را امضا كند نمي‌داند بايد كجا مراجعه كند و اين يك ضعف است.

 او توضيح داد: خوشبختانه ما زميني به متراژ 3000 مترمربع را در خيابان امام شرقي مجاور ساختمان اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان تحويل گرفتيم و هفته آينده كلنگ‌زني آن انجام خواهد شد و ظرف چهار ماه با قطعات پيش‌ساخته و سبك ساخته خواهد شد و به بازارچه دايمي در اهواز براي صنعتگران تبديل خواهد شد و ظرف پنج ماه آينده همه رشته‌هاي ما در آن جا مستقر مي‌شوند. همچنين ملك‌هايي در اهواز است كه آن‌ها هم قابليت بازارچه شدن را دارند اما چون مالك خصوصي دارند هنوز مالكان راضي به واگذاري نشده‌اند. در حال حاضر ما در حال رايزني با مالكان هستيم تا ملك‌ها را در اختيار صنعتگران قرار دهيم مثل بناي معين التجار كه اگر مالك آن بپذيرد ما مي‌توانيم يكي از زيباترين بازارچه‌هاي كشور را در معين التجار راه بيندازيم.

حيدري يادآور شد: من بارها گفته‌ام كه صنايع دستي تنها چيزي است كه تحريم شامل آن نمي‌شود، اگر ساير دستگاه‌ها و نهادها در يك حوزه خاص كار كنند. اما حوزه ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي در چند حوزه دخيل است حتي ما در سرنوشت جامعه، اقتصاد، فرهنگ و امنيت جامعه نيز دخيل هستيم. من مطمئن هستم سرمايه‌گذاري در اين سه حوزه نتايج مثبتي را در جامعه خواهد گذاشت و اميدوارم كه در آينده اوضاع ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نسبت به امروز خيلي بهتر باشد و سفرها به خوزستان بيشتر شود. همان طور كه مي‌دانيد سالانه تعداد زيادي از راهيان نور به استان خوزستان سفر مي‌كند ولي هيچ برنامه‌ريزي براي آن‌ها صورت نگرفته است و به صورت خام مي‌آيند و مي‌روند اما ما يك برنامه بسيار خوبي براي آن‌ها در نظر گرفتيم و قرار شده جلسه‌اي را با بنياد حفظ آثار و ستاد راهيان ‌نور برگزار كنيم و تفاهم‌نامه‌اي نيز در اين راستا  نوشته شد و ما نقطه شروع اين كار را از فتح‌المبين آغاز مي‌كنيم.

وي در ادامه گفت: رخداد بسيار خوبي كه امسال در اهواز اتفاق خواهد افتاد اين است كه امسال براي اولين بار اهواز ميزبان شوراي ثبت آثار تاريخي كشور خواهد بود و ما تلاش مي‌كنيم كه حوزه كاريمان را گسترش دهيم. همچنين شهرهاي بسياری از استان اداره ندارد كه امسال اداره براي آن‌ها راه‌اندازي مي‌كنيم. اهواز به عنوان يك كلانشهر اداره مستقل ندارد كه در حال ايجاد يك اداره مستقل نيز براي آن هستيم.

حيدری در خصوص حفاظت از آثار باستاني گفت: گسترش آثار در استان خوزستان بسيار زياد است ولی متأسفانه ما امروزه 110 نفر بيشتر نيرو برای يگان حفاظت نداريم و اين مساله كنترل را سخت مي‌كند. براي همين ما در حال تعامل با انجمن‌ها هستيم و اميدواريم تفاهم‌نامه‌هايي بين انجمن‌ها و ميراث ايجاد شود تا انجمن‌ها بتوانند از نظر اجرايي وارد كار شوند. همچنين ما در حال انجام يك كار فرهنگي جديد با آموزش و پرورش هستيم كه در آن كارگاه‌هاي آموزشي را در مدارس ايجاد مي‌كنيم تا هر دانش‌آموزي بداند در شهرش چه آثار تاريخي وجود دارد و بداند چه طور از آن آثار حفاظت و حمايت می‌شود. از طرف ديگر برنامه داريم با برگزاري كارهاي آموزشي براي مردم و همچنين راه‌اندازي سامانه اطلاع‌رساني در خصوص مشكلات آثار همچون تخريب يك بنا و افزايش ضريب امنيتي ابنيه بتوانيم اوضاع را نسبت به گذشته بهتر كنيم.

مدير كل ميراث فرهنگی خوزستان در خصوص سرمايه‌گذاري گفت: ما امسال اولين همايش تخصصي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در صنايع دستي، گردشگري و ميراث فرهنگي خوزستان برگزار مي‌كنيم كه در حال هماهنگي با بخش‌هاي خصوصي هستيم تا بتوانيم فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در استان را ايجاد كنيم. همچنين ما در حال احياي شركت توسعه گردشگري استان خوزستان هستيم چراكه اين شركت نزديك به پنج سال است كه در تعطيلی به سر می‌برد. وظيفه اين شركت شناسايي و معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري است كه اميدواريم به زودي اين شركت شروع به كار كند.

حيدري با اشاره به حوزه صنايع دستي ادامه داد: ما در بازارچه‌هاي مرزي قصد داريم دفتر بگيريم. همان طور كه مي‌دانيد ما در كارگروه‌هاي صادرات غيرنفتي اولين پايانه صادرات صنايع دستي را در خرمشهر مجوزش را داديم كه بايد براي تسهيلات نيز معرفي شود.

وي در خصوص بازارچه صنايع دستی كوي پيروزي اظهار كرد: نگاهي كه در گذشته به صنايع دستي بود همچون نگاه امروز نبود و تخصصي فكر نمي‌كردند و مكان‌يابي درست صورت نمي‌گرفت. اكنون ما طرح‌هايي براي بازارچه كوي پيروزي داريم اما واقعيت اين است كه احداث اين بازارچه از روز اول اشتباه بود. ما در اهواز سه بازاچه تعريف كرده‌ايم. يكي همان بازارچه‌اي است كه در امام شرقي در حال احداث است. ديگري بازارچه كوي ملت است و ديگري يكي از ملك‌ها است كه اگر بتوانيم آن را تملك كنيم مي‌توانيم آن را به عنوان بازارچه صنايع دستی معرفي كنيم.

او همچنين در خصوص تبليغات در حوزه صنايع دستي توضيح داد: ما تلاش مي‌كنيم كه با دستگاه‌هاي ديگر در اين باره مذاكره كنيم. اگر ما بخواهيم كه صنايع دستي ريشه‌دار شود بايد كار عملي انجام دهيم و وجود يك دانشگاه علمي كاربردي در اين زمينه لازم است كه ميراث به دنبال آن نيز هست. در حال حاضر ساختماني به نام دانش‌سراي مقدماتي وجود دارد كه متعلق به آموزش و پرورش است و ما به دنبال اين هستيم كه اين دانش‌سرا را تحويل بگيريم و آن را به مركز آموزش صنايع دستي تبديل كنيم./ز
برچسب ها: میراث ، تابلو ، ایست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.