سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادامه جولان سايت هاي همسريابي در فضاي مجازي/ مسئوليتي كه همواره در حال پاس كاري است

هنوز هم مشخص نيست، مسئوليت نظارت كامل به سايت هاي همسريابي كه اين روزها جايگاه ويژه اي در فضاي مجازي پيدا كرده اند دقيقاً با كدام نهاد يا سازمان است!

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، ازدواج امري است كه همواره دردسرهاي خود را نيز به همراه داشته است، با گذشت زمان و به نوعي امروزي شدن ازدواج ها دردسرهاي اين امر هم افزون از گذشته شده است.

در حالي كه در گذشته ازدواج ها به صورت سنتي و با دخالت خانواده ها و آشنايي هاي پيش از ازدواج رخ مي داد و خانواده ها اغلب افرادي را براي زندگي با فرزندشان تأييد مي كردند كه سابقه فاميلي يا شناخت كمي از آن داشته اند.

چند سالي است كه اين امر رنگ و شكل ديگري به خود گرفته است.

جدا از اين كه درصد و آمار ازدواج هاي فاميلي و در همسايه و به نوعي سنتي پايين آمده ازدواج انتخاب همسر مناسب به فضاي مجازی هم رسیده و در فضای مجازی و اینترنت نیز در ثواب در به هم رساندن دو نفر به هم دخلیل شده موضوعی که نه تنها در نگاه اول بلکه با اندکی تامل در خصوص آن از طرفی به مورد تایید نبودن آن پی می بریم و از طرقی به آسیب های پی در پی که مورد توجه است.

جدا از آشنایی نوع جدید تر در فضای خارج از خانه محیط تحصیل یا شغل با ازدواج هایی که از طریق دوستی های خیابانی که اغلب مورد پسند صاحب نظران این امر نیست امروز فضای مجازی بر همه این روش ها سایه انداخته و برای خود جایگاه ویژه ای دارد به صورتی که آشنایی ها دیگر به حیث مردم و ... بسنده نشده بلکه سایت هایی در این زمینه تحت عنوان سایت های همسریابی به وجود آمده که اغلب غیر مجاز است و پیامدهای غیر قابل جبران دارد چرا که اکثر افرادی که از این طریق قصد ازدواج دارند بیوگرافی درستی از خود ارائه نمی دهند و این ازدواج ها با نوعی دروغ همراه است.

سایت هایی که رشد قارچ گونه آن ها پای بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران را به نظر دادن در خصوص شان کشانده و از نماینده مجلس گرفته تا روانشناسی و مشاوره و مسئول را درگیر خود کرده است.

این در حالی است که وزارت ورزش و جوانان چندی پیش کلیه این سایت های را غیر معتبر اعلام کرد و انتخاب همسر را ازطریق فضای مجازی را معطوف به مراکز مشاوره ازدواج  که از این وزارتخانه مجوز دارند؛ کرد.

مجوزی که پس از تغییر دولت از سوی رئیس مجلس موجی تازه را به راه انداخت چرا که رئیس مجلس صدور مجوز این مراکز را تنها از طریق سازمان نظام روانشناسی ممکن دانست و در حالی که تنها چند روز به مراسم تحلیف مراکز مشاوره برای کسب مجوز فعالیت مانده بود برنامه تغییر کرد این در حالی بود که با صدور مجوز از سوی این وزارتخانه ریشه سایت های همسریابی غیرمجاز از جا کنده می شود و دیگر جایی برای تردید باقی نمی ماند چرا که کلیه سایت ها برای فعالیت نیازمند دریافت مجوز از سوی این وزارتخانه بودند.

بی برنامه گی ها ادامه دارد و در حال حاضر نظارتی بر روی این سایت ها نیست از طرفی صدور مجوز از وزارت ورزش و جوانان گرفته شده و از طرفی رئیس پلیس فتا برای جلوگیری از آسیب های بیشتر این سایت ها خواهان معرفی سامانه مرجع با نمادی قابل اعتماد برای معرفی سایت های مجاز همسریابی از سوی این وزارت خانه است.

مسئله ای که هنوز مشخص نیست مسئولیت آن دقیقا با کدام سازمان یا وزارتخانه است؟
گزارش از محبوبه مرادی

برچسب ها: همسریابی ، مسئولیت ، جولان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.