سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در سخنراني تلويزيوني ماهانه؛

اردوغان: زمان برداشتن گام هايي درباره سوريه فرا رسيده است

نخست وزير ترکيه با طرح موضوع جايگاه ممتاز ترکيه در ميان کشورها تصريح کرد زمان برداشتن گام هايي درباره سوريه فرا رسيده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از روزنامه صباح چاپ ترکيه، رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه ديروز در سخنراني تلويزيوني ماهانه خطاب به مردم ترکيه با اشاره به اينکه سازمان ملل پس از حمله اخير شيميايي در سوريه نتوانست تصميمي اتخاذ کند ،‌گفت : اکنون زمان آن فرا رسيده است که مدافعان بيانيه جهاني حقوق بشر دست در دست هم دهند و گامي بردارند. 

نخست وزير ترکيه با رد انتقادهاي مخالفانش که تاکيد مي کنند ، ترکيه در زمينه سياست خارجي دچار انزوا شده است ، گفت : ترکيه در اين روند دشوار دوستان صميمي و جديدي به دست آورده است. 

اردوغان گفت : ترک ها ، کردها و عرب ها ،‌شيعيان و سني هاي منطقه  همگي برادران ما هستند.

وي مدعي شد: ما به نام ارزش ها ،‌ اصول و باورهايمان هنگامي که حکومت سوريه به کشتار مردم اين کشور پرداخت با آن مخالفت کرديم. 

اردوغان گفت :‌ ما هنگامي که کودتاي نظامي عليه دولت منتخب در مصر روي داد ، با آن مخالفت کرديم. ما در اين زمينه به موازنه ها و شرايط موجود و يا منافع توجهي نکرديم ،‌آنچه ما به آن توجه کرديم تاريخ ترکيه ، رفتارهاي پيشينيان ما و اصولي بود که به آن پايبند هستيم.  

وي گفت : انسان هاي با شرف و با وجدان هيچگاه  هراسي از اينکه به ظالمان ظالم ،‌به قاتلان قاتل و به جانيان جاني بگويند ،‌ندارند. 

اردوغان گفت :‌ ميراث ما براي فرزندانمان همانگونه که تاريخي پر افتخار را از پدران خود به ارث برده ايم ، بايد‌ تاريخي پر از عزت و افتخار باشد . ما به اين علت در هر نقطه اي از جهان از حق و عدالت دفاع مي کنيم سخن حق را در هر کشوري با شجاعت بيان مي کنيم. 

نخست وزير ترکيه گفت :‌استقامت و جسارت ترکيه در برابر حوادثي که در منطقه روي مي دهد موجب شده است ترکيه به ويژه در ميان ملت هاي مظلوم و در دل هاي انسان ها جايگاه ممتازي بيابد .

اردوغان تاکيد کرد ، ترکيه جسورانه کودتا ها را کودتا توصيف مي کند ،‌ترکيه با اين موضع خود به همه جهان درس دمکراسي و انسانيت داده است. 

وي گفت : شوراي امنيت سازمان ملل به علت اينکه دو کشور روند موجود را درباره سوريه با بن بست مواجه کرده اند ،‌ قادر به هيچ کاري نيست. ما به اين نتيجه رسيده ايم که حرکت مشترک درباره سوريه ضروري است. زمان توقف کشتار در سوريه فرا رسيده است. 

اردوغان دمکراسي و برادري را دو اصل مهم در ترکيه توصيف کرد و گفت :‌ ترکيه بر مبناي اين دو اصل مهم همچنان به اعتلاي خود ادامه مي دهد. 

وي گفت :  با تقويت دمکراسي و براداري ترکيه نيز قدرتمندتر خواهد شد.
برچسب ها: اردوغان ، ترکیه ، سوریه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.