سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بي بي سي: حمله آمريکا به سوريه قريب الوقوع است

بي بي سي گزارش داد در حالي که بسياري منتظر حمله قريب الوقوع آمريکا به سوريه هستند، در واشنگتن آرامش قبل از توفان به چشم مي خورد و ممکن است حمله در 24 ساعت تا48 ساعت آينده رخ دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلويزيوني بي بي سي، اظهارات ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه  که گفته است اعتقاد ندارد دولت سوريه عليه مردم خود از تسليحات شيميايي استفاده کرده باشد، نشان دهنده يکي ديگر از موارد اختلاف در جامعه جهاني براي حمله به سوريه است.

پوتين اتهامات آمريکا را بي معني خواند و از آمريکا خواست شواهدش را به شوراي امنيت سازمان ملل بدهد و اينگونه امريکا را به چالش کشيد.

در واشنگتن دولت اوباما به کنگره درباره گزارش اطلاعاتي خود از حمله شيميايي در سوريه توضيح داد. 

همه اين رويدادها در حالي رخ داد که گروه تحقيق سازمان ملل پس از چهار روز فعاليت در سوريه، دمشق را ترک کردند. اين گروه وارد هلند شده است و پس از ارائه گزارش ماموريت خود به بان کي مون دبير کل سازمان ملل، فعاليت هاي تحقيقاتي خود را آغاز خواهند کرد و دو هفته بعد نتيجه ماموريت خود را اعلام مي کنند.

خبرنگار بي بي سي از بيروت گزارش داد: در خاورميانه اين حس و انتظار وجود دارد که حمله آمريکا به سوريه قريب الوقوع است و شايد در روزهاي آتي روي دهد. دولت اوباما مي گويد اين حمله محدود خواهد بود و احتمال مي رود از پايگاه هاي دريايي آمريکا سوريه را با موشک هاي کروز از پنج ناوشکن خود در شرق درياي مديترانه هاي هدف قرار دهد.

بي بي سي در گزارشي افزود: خروج گره بازرسان سازمان ملل از سوريه در حالي که گزارش آنها تا دو هفته ديگر آماده نمي شود، يکي از موانع حمله آمريکا به سوريه را از ميان برد.

پوتين هم از آمريکا خواست براي حمله به سوريه شتاب نداشته باشد.

علاوه بر مخالفت مجلس عوام انگليس با حمله نظامي به سوريه، تظاهرات ضد جنگ در واشنگتن هم فشارها را بر اوباما افزايش داده است. البته از سوي ديگر کاخ سفيد هم براي اقدامي عليه سوريه فشار زيادي وارد مي کند. اوباما از حمله محدود به سوريه سخن گفت اما زماني براي اين حمله تعيين نکرد.

خبرنگار بي بي سي درباره اجلاس آتي گروه بيست در سن پطرزبورگ روسيه و حضور اوباما در اين اجلاس به ميزباني پوتين،گفت: روابط آمريکا و روسيه اخيرا به شدت و با سرعت فراوان تخريب شده است.  قرار بود دو طرف قبل از اجلاس گروه بيست در سن پطرزبورگ در مسکو با هم ديدار کنند، اما آمريکايي ها به خاطر پناهنده شدن ادوارد اسنودن جاسوس و افشاگر فراري سازمان سيا به روسيه اين ديدار را لغو کردند. 

بنا بر اين روابط دو کشور بد بود و موضوع سوريه اين روابط را بدتر کرد و اگر آمريکا قبل از اجلاس گروه بيست به سوريه حمله کند، اجلاس گروه بيست در سن پطرزبورگ ديداري مشکل خواهد بود.

کيتي واتسون خبرنگار بي بي سي از واشنگتن گزارش داد:فضا در آمريکا به نظر مي رسد آرامش قبل از توفان باشد. برنامه اوباما اينگونه است که وي روز دوشنبه مراسم روز کارگر را دارد، روز سه شنبه به سوئد مي رود و روز چهارشنبه در اجلاس گروه بيست در سن پطرزبورگ شرکت خواهد کرد. بنا بر اين اگرچه غير ممکن نيست که وي در چنين زماني خواستار حمله به سوريه شود اما مي تواند هم قبل از سفر يا بعد از آن دستور حمله را بدهد. آنچه مشخص است اين است که دولت اوباما نمي خواهد اطلاعاتي درباره زمان اين حمله به صورت مشخص ارائه دهد. 

وي افزود: پنج کشتي آمريکايي مستقر در شرق درياي مديترانه  حدود دويست موشک کروز با خود حمل مي کنند. 

خبرنگار بي بي سي در دمشق افزود: دمشق وضع آرامي دارد.

برچسب ها: حمله ، بی بی سی ، سوریه ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.