سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خراسان جنوبی/

خراسان جنوبی با کمبود تخت برای بیماران دیالیزی مواجه است

یک کارشناس بیماری­‌های خاص در خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی با کمبود تخت برای بیماران دیالیزی مواجه است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ملیحه کریم پور، با اشاره به اینکه کلیه­‌ها مسئول فیلتر کردن و در واقع تصفیه کردن مواد زائد از خون هستند، گفت: دیالیز عملیاتی بوده که جایگزینی برای بسیاری از وظایف و مسئولیت‌های طبیعی کلیه­‌هاست.

کریم پور افزود: برای افرادی که کلیه­‌هایشان به خوبی کار نمی­‌کند، دیالیز این امکان را می­‌دهد تا بتوانند زندگی خوب و مفیدی داشته باشند.

وی بیان­ کرد: زمانی که مواد زائد بدن فرد زیاد شود منجر به ناراحتی در بدن می­‌شود که در این حالت فرد نیاز به انجام دیالیز دارد.

این کارشناس بیماری­‌های خاص با اشاره به اینکه دیالیز دو نوع اصلی "همو دیالیز" و "دیالیز پریتونیل" است، ادامه داد: در همودیالیز برای خارج کردن مواد زائد و آب اضافی از بدن از یک نوع فیلتر خاص استفاده می­‌کنند و در دیالیز پریتونیل از مایعی که با یک لوله پلاستیکی در حفره شکم بیمار قرار داده می‌شود، مواد زائد و آب اضافی از بدن خارج می­‌شود.

کریم پور در خصوص اینکه تعداد بیماران دیالیزی خراسان جنوبی در یک سال گذشته حدود41 درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: کمبود فضای فیزیکی اتاق دیالیز، پرداخت هزینه­‌های اورژانس و داروهای مکمل توسط افراد دیالیزی و فرسودگی­ دستگاه‌های دیالیز موجود از مهم ترین مشکلات بیماران دیالیزی در خراسان جنوبی است.

وی یادآورشد: دستگاه دیالیز عمل جداسازی مواد سمی مانند؛ اوره و آمونیاک از خون را انجام می­‌دهد و از این دستگاه به عنوان جانشینی برای کلیه در صورت نارسایی یا از کار افتادن آن­­ها استفاده می­‌شود.
منبع: ایسنا
برچسب ها: خراسان ، دیالیز ، تخت ، بیماران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.