سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جوکار:

معدنچی ها و دامداران به دنبال مناطق حفاظت شده هستند

مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: اقداماتی که طی ده سال گذشته روی یوز انجام شده با هیچ کدام از کشورهای همسایه قابل مقایسه نیست.

جوکار در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که یوزپلنگ آسیایی یکی از دو گربه سان بزرگ باقی مانده در ایران است گفت : متاسفانه شیر ایرانی و ببر خزری نسلشان منقرض شده و در حال حاضر یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی برای ما باقی مانده است.
وی با اشاره به این مطلب که آمار برداری از یوزپلنگ کار دشواری است افزود: نزدیک به 6 میلیون هکتار از مساحت کشور در 6 استان زیستگاه یوزپلنگ است این در حالی است که بین نا بین این مناطق هم یوز دیده می شود اما به علت این که در این مناطق عمدتاً عبور و مرور زیادی است نمی توان آمار برداری کرد.
وی با اشاره به اینکه تنها ابزار ما برای تخمین جمعیت دوربین است اظهار داشت: این دوربین باید در یک جای ثابت نصب شود و به این علت امکان نصب در مناطقی که حفاظت شده نیست وجود ندارد چرا که ممکن است مورد سرقت قرار گیرد و با توجه به این که نیرو و امکانات لازم در اختیار نداریم امکان نصب این ابزار در خارج مناطق حفاظت شده وجود ندارد.
وی اضافه کرد: به همین علت نمی توانیم در تخمین جمعیت یوزها به یک عدد واقعی برسیم و هر چه توسط دوربین از یوزها عکس بگیریم به رقم واقعی دست پیدا نمی کنیم و این روش یک فقط یک ایده به ما می دهد.

این در حالی است که عدد برای ما مهم نیست، مهم این است که هر تعدادی که امسال با یک روش شناسایی می شود آیا درسال بعد هم شناسایی می شود و در سال بعد کاهش داریم و یا افزایش داریم.

جوکار جمعیت یوز را به طور تقریبی 50 قلاده اعلام کرد و ادامه داد: ما یک مرحله در دو سال گذشته آمار برداری کرده ایم و این یک بار نمی تواند رقم واقعی را به ما بدهد و این مستلزم آن است که ما در سال آینده توسط همین روش آماربرداری را تکرار کنیم تا به یک رقم واقعی نزدیک شویم.

*ایران از بسیاری از کشورهای همسایه در زمینه مطالعه روی حیات وحش جلوتر است

مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با اشاره به روند این پروژه گفت: نزدیک به ده سال است که این پروژه در 3 حوزه آگاه سازی، بهبود کیفیت زیستگاه ها و ظرفیت سازی شروع به کار کرده است اما باید توجه داشت که حفاظت از این مسافت از عهده این محیط بانان برنمی آید چرا که هر کس از کنار این زیستگاه ها عبور می کند به جای این که به این مکان به محلی برای رشد حیوانات وحشی نگاه کند به عنوان محلی برای بهره برداری به آن فکر می کند و متاسفانه شاهد این هستیم که معدن چی ها دنبال مناطق ما هستند همچنین بسیاری از این مناطق توسط دامداران تخریب شده است و با این شرایط مقاومت در برابر آن ها کار آسانی نیست چرا که باید این تفکر عوض شود که این مناطق ، مناطق توسعه نیستند.

جوکار ادامه داد: کارهایی که طی 10 تا 12 سال گذشته روی یوز انجام شده از جمله میزان شناسایی که روی این گونه صورت گرفته با هیچ کدام از کشورهای همجوار قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: اقداماتی که ما طی این چند سال انجام داده ایم اخیراً در 2، 3 سال گذشته اخیراً در پاکستان و افغانستان  روی پلنگ برفی توسط مشاوران بین المللی شروع شده و به جز مطالعاتی که از سال های خیلی دور در هندوستان روی ببر آغاز شد خوشبختانه کشور ما در کارهای مطالعاتی روی گونه های حیات وحش گوشت خوار پیشرو بوده است.

* کمبود اعتبارات علت تاخیر در انتقال کوشکی و دلبر به پردیسان

مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با اشاره به انتقال دو یوزپلنگ در اسارت به پایتخت گفت: تمامی مطالعات توسط مشاور بین المللی شان مک کوئین انجام شد و علت تاخیر به وجود آمده به خاطر مشکلات مالی بود در اواخر دولت دهم رخ داد و روند کند شد اما این طرح در دستور کار است و به زودی اتفاق خواهد افتاد.

جوکار این پروژه را دو فاز عنوان کرد و گفت: قسمت اول تکثیر است و قسمت دوم این که آیا آن ها می توانند به جمعیت یوز کمک کنند، در حال حاضر دو یوز در اسارت داریم که اگر رها شوند عمرشان به پایان می رسد بدون آن که حاصلی برای ما داشته باشند. در واقع این طرح بهترین استفاده از این دو قلاده است.

وی ادامه داد: این که در فاز دوم چه خواهد شد مستلزم این است که چقدر روند تکثیر موفقیت آمیز باشد چرا که  تکثیر با دو قلاده ای که از کودکی در اسارت بوده اند و تجربه در طبیعت بودن و مراحل جفت گیری را ندارند مشکل است اما ما امیدواریم که این طرح به خوبی انجام شود و حتی اگر موفقیت آمیز نباشد ارزش اجرایی شدن را دارد.

جوکار در پایان خاطر نشان کرد: در دنیا خیلی تجربه زیادی در مورد برگرداندن حیوانات در اسارت به طبیعت در دست نیست اما این مشاور خارجی طرح قبلاً هم طرح تکثیر یوز را با موفقیت انجام داده و حیوان توانسته به طور طبیعی شکار کند که در صورت تکرار می تواند به طبیعت باز گردد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.