سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یدالله عسگری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

حتي تهدید ديگر کشورها به حمله نظامی نقض حقوق بین‌الملل است

یک حقوقدان بین الملل در خصوص ابعاد حقوقی احتمال حمله آمریکا و متحدانش به سوریه در سطح بین‌الملل، گفت: در منشور سازمان ملل حتی تهدید سایر کشورها نیز ممنوع تلقی شده، تاکنون به همین حدی که آمریکا و متحدانش سوریه را تهدید به حمله می‌کنند نیز نقض حقوق بین‌الملل صورت گرفته است.

"یدالله عسگری" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در خصوص ابعاد حقوقی احتمال حمله آمریکا و متحدانش به سوریه در سطح بین‌الملل، اظهار داشت: از آنجا که چنین حمله‌ای بدون مجوز شورای امنیت خواهد بود، قطعا از نظر حقوق بین‌الملل محکوم است، به طوری که هیچ گونه مجوزی برای تصمیمات یک‌جانبه کشورها برای مداخله در امور داخلی سایر کشورها وجود ندارد.

وی افزود: یکی از اساسی‌ترین و مبنایی‌ترین اصولی که در منشور ملل متحد ذکر شده، اصل منع مداخله در امور داخلی کشورها و همچنین ممنوعیت توسل به زور و ممنوعیت تهدید به استفاده از زور است.

این حقوقدان بین‌الملل ادامه داد: از آنجا که در منشور سازمان ملل حتی تهدید سایر کشورها نیز ممنوع تلقی شده، تاکنون به همین حدی که آمریکا و متحدانش سوریه را تهدید به حمله می‌کنند نیز نقض حقوق بین‌الملل صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: حتی اگر این حمله عملا واقع نشود، صرف تهدید هم نقض حقوق بین‌الملل محسوب مي‌شود، چرا که در منشور ملل متحد صراحتا ممنوعیت تهدید به استفاده از زور ذکر شده است.

عسگری ادامه داد: بنابراین در هر حالت اقدامات آمریکا نقض حقوق بین‌الملل محسوب می‌شود، به طوری که به واسطه اقداماتی که تاکنون توسط کشورهای غربی انجام شده و یا احتمالا انجام خواهد شد، نقض حقوق بین‌الملل در ارتباط با یکی از مبنایی‌ترین اصول منشور ملل متحد صورت گرفته است.

این حقوقدان بین‌الملل در خصوص بهانه حقوقی کشورهای غربی برای مداخله و توسل به زور در قبال مسئله سوریه بیان داشت: البته ممکن است برخی کشورها به نظریه جدیدی تحت عنوان "مسئولیت حمایت" متوسل شده و به بهانه اینکه در سوریه نقض شدید و فاحش حقوق بشر صورت گرفته است، این کشورها بخواهند برای حمایت از مردم و گروه های در معرض خطر این دخالت را انجام دهند.

وی در پاسخ به این ادعا تصریح کرد: در حال حاضر هیچ گونه قاعده حقوقی وجود ندارد که به کشورها اجازه دهد که براساس چنین بهانه‌ای بخواهند علیه سایر کشورها تهدید نظامی کرده و یا عملا مداخله نظامی انجام دهند.

عسگری تاکید کرد: اقدامی که کشورهای غربی انجام می‌دهند قطعا خارج از چارچوب ملل متحد است که اساسا منجر به فرو‌ريختن پایه‌های نظام ملل متحد مي‌شود.

این حقوقدان بین‌الملل افزود: اگر قرار باشد هر کشوری به صرف قدرت خود بخواهد به هر بهانه‌ای اتهامی را به کشوری وارد کرده و به تشخیص خود درباره آن کشور قضاوت کرده و نتیجه بگیرد که تخلفي صورت گرفته و بر اساس آن نیاز به دخالت سایر کشورها وجود دارد و در نهایت هم همین کشور مجری تصمیم خود باشد، نظام ملل متحد فرو خواهد ریخت.

وی تصریح کرد: چنین تصمیم گیری بدون آنکه نهاد دیگری مرجع تصمیم سازی باشد، از نظر حقوق بین الملل پذیرفته نیست.

عسگری در پایان خاطرنشان کرد: حتی با تهدید به استفاده از زور نیز نقض حقوق بین‌ الملل واقع شده و اگر این حمله به وقوع بپیوندد، قطعا قابل توجیه نخواهد بود به طوری که بعيد مي‌دانم حتی هیچ حقوقدان غربی هم این عمل را تائید کرده و بر اقدام کشورهای غربی از جمله آمریکا طی مدت گذشته مهر تائید زند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: حمله ، سوریه ، حقوق ، بین الملل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.