سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد/

کاهش هزینه‌های ازدواج، روند رو به رشد ازدواجهای فامیلی را بدنبال داشته است

مسئول بخش ژنتیک سازمان بهزیستی استان یزد، اقبال عموم مردم به ازدواج‌های فامیلی را عامل افزایش قابل توجه بروز بیماری‌های ژنتیکی دانست.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران دکتر مسعود نشان، گفت: مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، قبل از بارداری و یا در حین بارداری به فرد کمک می‌کند تا از بسیاری ناهنجاری‌ها و معلولیت‌های مادرزادی پیشگیری کند.

وی ادامه داد: مشاوره ژنتیک همانند سایر مشاوره‌های پزشکی یک فرایند ارتباطی برای تشخیص و راهنمایی مراجعان است، به نحوی که قادر به انتخاب بهترین گزینه‌ها باشند و تفاوت آن با مشاوره‌های پزشکی این است که نتیجه مشاوره ژنتیک ممکن است به جزء شخص مشورت جو، بر سلامتی سایر افراد نیز تاثیر بگذارد.

وی با اشاره به ضرورت مشاوره ژنتیک در بعضی از موارد ادامه داد: فرمول کلی در این زمینه این است که هر عارضه‌ای که احتمال ارثی بودن آن وجود داشته باشد و یا خانواده‌ها یک سری اطلاعات در زمینه پزشکی دارند و از قبل می‌دانند یک بیماری خاص زمینه ارثی دارد، مشاوره ژنتیک ضروری است به عنوان مثال تقریبا همه مطلع هستند تالاسمی زمینه ارثی دارد، اما تب مالت به هیچ عنوان قابل سرایت از نسلی به نسل دیگر نیست.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک میبد گفت: یکی از راه‌های تشخیص ارثی بودن یک بیماری، وقوع یک بیماری مشابه در خانواده است، به عنوان مثال ضعف عضلانی پیش رونده‌ای که در دو نفر از اعضای فامیل با تابلوی مشابهی بروز کند در این موارد به احتمال یقین زمینه ژنتیکی در ایجاد بیماری نقش دارد.

وی موارد متداول که مشاوره ژنتیک ضرورت دارد را شامل نگرانی از بروز مکرر یک بیماری فامیلی، نقایص متعدد مادرزادی، عقب ماندگی ذهنی، بیماریهای عصبی مزمن و پیش رونده، اختلالات عصبی و عضلانی، کوتولگی و اختلال رشد، اختلالات متابولیک، شکل و قیافه غیرطبیعی (دیس مورفی)، ابهام تناسلی، اختلال در بلوغ، نازایی، عقیمی و سقط‌های مکرر، رویارویی با موارد تراتوژن و موتاژن، حاملگی در سنین بالای 35 سال، ازدواج خویشاوندی، کسب اطمینان از ناقل نبودن برای یک بیماری ژنتیکی شایع در جمعیت (تالاسمی، هموفیلی،آنمی سیکل سل و ...) ، سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی عنوان کرد.

وی اضافه کرد: ‌شاید بتوان تنها هدف مشاوره ژنتیک را تشخیص مشکل ژنتیکی در خانواده و تعیین میزان خطر تکرار آن در حاملگی‌های بعدی دانست.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک میبد در ادامه گفت: آنچه که در جامعه ما اهمیت دارد و سبب شده تا میزان وقوع بیماری‌های ژنتیکی نسبت به جوامع دیگر افزایش قابل توجهی داشته باشد، اقبالی است که عموم مردم به ازدواج‌های فامیلی دارند.

وی افزود: ازدواج فامیلی ریشه در فرهنگ، سنت‌ها و مسایل اجتماعی و مذهبی دارد، اما اخیرا روند آن رو به رشد بوده است که به نظر می‌رسد یکی از دلایل آن بالا رفتن تورم است، به این علت که ازدواج فامیلی باعث کاهش هزینه‌های ازدواج و زندگی می‌شود و شاید یکی از دلایل دیگر رویکرد به ازدواج فامیلی در جامعه ما شناخت بهتر افراد نسبت به همدیگر و احتمال وقوع کمتر اختلافات فامیلی و طلاق است.

نشان تصریح کرد: با توجه به نرخ رشد بالای ازدواج های فامیلی، امکان بروز معلولیت‌های ارثی با الگوی توارث اتوزوم مغلوب (پیکری) در جامعه افزایش می‌یابد، بنابراین این ضرورت وجود دارد که افرادی که تمایل به ازدواج فامیلی دارند قبل از ازدواج به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کنند تا چنانچه میزان خطر بروز بیماری‌های وخیم ژنتیکی محتمل باشد نسبت به تعیین ریسک بروز اقدام کرده و چنانچه نیاز به آزمایشات خاصی برای تشخیص بیماری یا موارد ناقلی وجود دارد به موقع اقدام لازم صورت گیرد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: یزد ، ازدواج ، هزینه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.