سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قاتلی که با دستان پدر مقتول داماد می شود

بخشش و عفو آرامشی به انسان عطا می کند که گویا زندگی را در مسیر الهی به جریان می اندازد.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛ شاید طبیعی باشد که در لحظه های ابتدایی مصیب یا بر آنچه که باعث ضرر انسان می شود، تصمیم به انتقام بهترین آلام بخش دردهایی باشد که هیچ عقب گردی برای جبران زمان از دست رفته نیست.
اما در این میان آنهایی که چرتکه می اندازند و حساب و کتابشان را با رحمت و بخشش الهی می بندند، هیچ چیز جز گذشت نمی تواند خلاصی و آرامش را بر قلب بیقرارشان حاکم کند.
می گذرند تا روزی و حتی در این دنیای فانی از آنها نادیده گرفتته شده، خطاهاشان، لغزش ها و رفتارهایی که اگر بخشیده نشود، لکه سیاهی بر تارک زندگی شان برجای می گذارد.
شاید داستانی که "سبط شیخ" از یکی از شیوخ عرب که رئیس قبیله بود، نقل می کند نمونه قابل تاملی باشد:

رئیس قبیله که یکی از شیوخ بزرگ عرب نیز بود برای پسرش دختری را انتخاب می کند و طبق رسم آنها، مجلس عقد و عروسی در یک شب برگزار می شود.
شب مقرر عقد و عروسی از راه می رسد، پذیرایی و شیرینی و میوه فراهم، میهمانان در حال جشن و پایکوبی و عاقد نیز به انتظار عروس و داماد در مجلس نشسته بود.
عده ای از جوانان به دنبال داماد می روند تا او را با تشریفات خاص به مجلس عقد بیاورند. تیر هوایی انداختن یکی از رسوم رایج آن زمان بود، جوان سیدی تفنگ به دست تیرش سهوا به سینه داماد اصابت کرد و داماد کشته شد.
جوان سید که ترسیده بود فرار می کند، مرحوم شیخ مهدی خالصی که یکی از بزرگان و معتمدان بود، پدر داماد را به خبر دعوت می کند و به او می گوید: آیا می دانی رسول خدا به همه ما حق بسیار بزرگی دارد و همه ما نیازمند شفاعت ایشان هستیم؟
تیر جوان سهوا به پسر تو اصابت کرد و به قضا و قدر تیرش به فرزندت خورد. این جوان سید را به خاطر جدش عفو کن و در این مصیبت صبر نما تا خداوند اجر صابران را به تو عنایت کند.
پدر داماد پس از شنیدن حرف های شیخ ساکت شده و در تاملی عمیق فرو می رود و سپس می گوید: این همه میهمان و وسایل پذیرایی، مجلس عروسی به عزا تبدیل شد. برای ادای حق پیامبر آن جوان سید را بیاورید و به جای پسرم دختر را برایش عقد کنید و تا حجله او را همراهی نمایید.
به دنبال پسر سید می روند و نیت پدر داماد کشته شده را به او می گویند. او باورش نمی شد و فکر می کرد بهانه ای است برای انتقام خون و پسر رئیس قبیله.
در همان شب، شیخ و رئیس قبیله عروس پسر کشته شده خود را به عقد جوان قاتل در می آورد و صبح فردا نیز جنازه پسر خود را دفن می کند./
برچسب ها: قاتل ، بخشش ، انسان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.