به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم، در این مراسم علاوه بر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، کرم رضا پیریایی استاندار و محمد دلبری شهردار قم، احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس و نیز جمعی از مدیران و مسئولان شهر قم به همراه اعضای شورای اسلامی شهر و منتخبان شورای چهارم حضور داشتند.
در مراسم آغاز به کار دستگاه عظیم حفاری متروی قم، لاریجانی، دلبری و نیز سردار محمد جوانبخت، فرمانده قرارگاه قرب نوح سخنرانی کردند.
گفتنی است تونل خط A مترو قم به طول 14.5 کیلومتر و سطح مقطع 69 متر مربع به دو شیوه مکانیزه و سنتی حفاری خواهد شد که 10300 متر از آن به صورت مکانیزه به وسیله دستگاه TBM و 3914 متر نیز به صورت سنتی با مقطع نعل اسبی خواهد بود.
دستگاه حفاری مورد استفاده در پروژه مترو قم ساخت شرکت Herrenknecht آلمان و از نوع متعادلکننده فشار زمین است. طول این دستگاه 84 متر و وزون آن 1250 تن بوده و قابلیت حفاری با شعاد 200 متر و تحت فشار 4 بار را دارد.
قطعان این دستگاه پیشرفته پس از خریداری از شرکت آلمانی و حمل دریایی در شرایط سخت و بحرانی تحریم پس از عبور از چند کشور واسطه نهایتا در گمرک بندر امیرآباد نکاء تخلیه شدند و پس از آن هم در قالب 127 محموله بارگیری و توسط تریلرهای ویژه حمل قطعات سنگین به کارگاه منتقل شدند. مونتاژ دستگاه در دو مرحله سیستم پشتیبانی و بخش حفار ماشین صورت گرفته است.
خط A مترو قم دارای 14 ایستگاه زیر زمینی خواهد و فاصله مرکز به مرکز ایستگاههای متوالی بین 660 تا 1980 متر است./س