سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رای منفی مجلس عوام انگلیس برای حمله به سوریه+ جزئیات

در حالیکه شب گذشته دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در جلسه پارلمان انگلیس قبل از رای گیری درباره مشارکت انگلیس در جنگ احتمالی برضد سوریه مدعی شده بود: هدف ما از دخالت نظامی در سوریه جلوگیری از کاربرد دوباره سلاح های شیمیایی است، مجلس عوام با دخالت نظامی در سوریه مخالفت کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، مجلس عوام انگلیس، عصر روز پنجشنبه، پس از ساعت ها بحث و جدل، به طرح پیشنهادی دیوید کامرون برای مداخله نظامی در سوریه رای منفی دادند.

مجلس عوام با 285 رای مخالف در برابر 272 رای موافق با طرح کامرون برای مداخله نظامی در سوریه رای منفی دادند.

این رای مجلس عوام که از آن به عنوان یک شکست سنگین برای سیاست خارجی کامرون نام برده شده است، مانع از شرکت انگلیس در اقدام نظامی احتمالی آمریکا و متحدانش علیه دولت بشار اسد در سوریه می شود.

در ابتدای این جلسه دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس گفت: مسئله پیش روی پارلمان این است که چگونه به یکی از موارد وحشتناک کاربرد سلاح های شیمایی در قرن کنونی پاسخ دهد. این موضوع به کشتار مردان و زنان و کودکان بیگناه در سوریه مربوط می شود.این موضوع به معنای جانبداری از طرفها در درگیریهای سوریه نیست.

این موضوع به اشغال مربوط نمی شود.این موضوع به تغییر رژیم یا همکاری نزدیک با مخالفان آن مربوط نمی شود.این موضوع به کاربرد گسترده سلاح های شیمیایی و مسئوولیت ما در برابر یک جنایت جنگی مربوط می شود.

وی افزود:برای رسیدن به نتیجه لازم بهتر است من خلاصه ای از آنچه را که امروز باید پارلمان بررسی کند؛ برای شما شرح دهم. ما خلاصه ای از موضع قانونی دولت را داریم که به طور صریح به این موضوع اشاره می کند که اقدام نظامی دارای پایه های قانونی است. ما نظرات کلیدی کمیته مشترک اطلاعاتی را داریم که به طور شفاف اعلام می کند چه اتفاقی افتاده و چه کسی مسئول است.

ما همچنین نظر دولت را داریم که می گوید پیش از ورود انگلیس به هر دخالت نظامی مستقیم باید گام هایی دقیق باید برداشته شود.این موارد شامل گزارش بازرسان تسلیحاتی،تحرک بیشتر سازمان ملل و رای گیری در این پارلمان می شوند.

نخست وزیر انگلیس در ادامه افزود: این موضوع با شفافیت بیان شده است که اگر تمامی این گام ها برداشته شود هرکاری که ما انجام دهیم باید قانونی،متناسب و به طور ویژه روی موضوع جلوگیری از کاربرد بیشتر سلاح های شیمیایی تمرکز داشته باشد.

در ادامه جلسه یکی از نمایندگان زن مجلس انگلیس پرسید: از نخست وزیر می خواهم که به ما بگوید چرا وی از انتشار کامل نظر دادستان کل امتناع کرد و چرا وی به جای آن تنها نیمی از خلاصه آن را منتشر کرد؟

کامرون در پاسخ گفت: براساس نظر دادستانهای کل تمامی احزاب و تمامی دولتهای پیشین هیچ نظر حقوقی نباید منتشرمی شد اما این دولت این موضوع را تغییر داد و در جنگ لیبی ما خلاصه ای از توصیه حقوقی را منتشر کردیم و با انتشار شفاف این توصیه حقوقی از تمامی نمایندگان محترم می خواهم تا آنرا به دقت مطالعه کنند.من در فکر درس هایی هستم که از جنگ پیشین گرفتیم و به ویژه نگرانی هایی که در کشور در زمان جنگ عراق در سال دو هزار و سه ایجاد شد.

این موضوع شبیه عراق نیست و آنچه که ما در سوریه می بینیم اساسا متفاوت است.ما به کشوری حمله نمی کنیم و به دنبال به دست آوردن سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی نیستیم . این یک موضوع کاملا فوری است . من آنرا فوری می نامم زیرا ما رای گیری دیگری در این مجلس خواهیم داشت. در این مورد به حمایت و اقدامی فوری نیازمند است. این یک حقیقت است که بدون شک دولت سوریه از سلاحهای شیمیایی استفاده کرده است. شکی وجود ندارد که این یک حقیقت است که حمله اخیر روی داده است و دولت سوریه هم گفته که این حمله روی داده است و حتی رئیس جمهوری ایران هم گفته که این حمله روی داده است . شواهدی که رژیم حاکم بر سوریه در ساعات نخستین بیست و یکم اوت از این سلاح ها استفاده کرده به درستی در برابر چشمان ما است. ما چندین شاهد عینی داریم که شهادت می دهند موشک های حاوی مواد شیمیایی بر ضد مواضع تحت کنترل شورشیان استفاده شده است. ما هزاران گزارش در رسانه های اجتماعی و نود و پنج تصاویر ویدئویی وحشتناک در اختیار داریم که این شواهد را مستند کرده اند.اما تفاوت بین دو هزار و سه و موضوع عراق و این موضوع بسیار زیاد است.آن موقع شما درباره آنچه که باید انجام می دادید دو دسته شده بودید و حالا شما در این باره که چه کاری باید انجام دهید که این سلاح های شیمایی بار دیگر استفاده نشوند متحد هستید.

آن موقع ناتو دچار دو دستگی شده بود اما امروز ناتو بیانیه ای شفاف منتشر کرده است که عاملان این حمله هستند باید پاسخگو باشند.در سال دو هزار و سه اتحادیه عرب مخالف اقدام نظامی بر ضد عراق بود اما حالا آنها خواهان این حمله بر ضد سوریه هستند.آنها با انتشار بیانیه ای رژیم سوریه را مسئول دانسته و از جامعه بین المللی خواسته اند تا بر ضد عوامل مسئول این جنایت وارد عمل شوند.

در ادامه این جلسه یکی از نمایندگان مجلس گفت: تا چند روز پیش انتظار داشتم که امشب با دولت مخالفت کنم اما تاکید وی(نخست وزیر) برای رجوع به سازمان ملل و تمایل وی برای بحث در مجلس می تواند بسیار کمک کننده باشد و ما تصمیم خود را بهتر بگیریم.

کامرون در ادامه افزود: هدف من متحد کردن هرچه بیشتر کشور و مجلس درباره این موضوع است من به این موضوع به عنوان یک مسئله مهم ملی و بین المللی توجه می کنم و به دنبال بیشترین اجماع هستم و به نظر من این بهترین کار برای دولت است و ما به تلاش خود در این راه ادامه خواهیم داد. اجازه بدهید بیشتر جلو برویم،باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا فردی است که مخالف اقدام نظامی در عراق بود و کسی نمی تواند این موضوع را قبول کند که او بخواهد آمریکا را وارد جنگی دیگر در خاور میانه کند اما او عمیقا معتقد است که از خط قرمزی مهم به روشی منزجر کننده عبور شده است و این دلیل چیزی است که وی از این مورد حمایت کرده است.

زمانی که در پایان هفته گذشته من با اوباما صحبت کردم نظرات خود را در باره استفاده از سلاح های شیمیایی با هم مطرح کردیم و اینکه نباید بی تفاوت باشیم.

وی در ادامه گفت: در تماسم با اوباما برای وی شرح دادم که به دلیل آسیبی که به اعتماد عمومی در جنگ عراق وارد شد ما باید گام های محکمی از جمله در سازمان ملل برداریم تا اعتماد عمومی را ترمیم کنیم و بالاترین حد مشروعیت را برای هر اقدامی به دست آوریم.برخی از این گام ها پیش از جلسه امروز مجلس برداشته شد. به خاطر می آورم که در سال دو هزار و سه خواست عمومی به خاطر جنگ عراق مسموم شد و ما باید شک و تردید عموم را درک کنیم.

در ادامه این جلسه یکی دیگر از نمایندگان زن مجلس گفت: مطالعه نظرات نخست وزیر به من این موضوع را القا می کند که بیشتر موارد مطروحه در آن باید در روز دوشنبه بررسی شود.جلسه کنونی این مجلس برای اقدام نظامی در پایان هفته تشکیل شده است.آیا نخست وزیر این موضوع را برای رئیس جمهور اوباما به شفافیت بیان کرده است که کشورش به هیچ روشی از هر حمله ای پیش از پایان کار بازرسان سازمان ملل حمایت نمی کند؟

کامرون در پاسخ گفت: من به این دلیل خواستار برگزاری جلسه مجلس شده ام زیرا این موضوع حیاتی ، ملی و بین المللی است اما من پاسخ سوال این خانم را به طور خیلی مستقیم می دهم. این مجلس است که تصمیم می گیرد که گام بعدی ما چه خواهد بود. اگر شما با نظر من موافقت کنید هیچ اقدامی تا پیش از اعلام نظرات بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل انجام نخواهد شد و ما تا اقدام بعدی سازمان ملل و رای پس از آن در این مجلس صبر خواهیم کرد.این شرایطی است که ما به عنوان دولت و مجلس انگلیس برای اجرای آن ایجاد شده ایم.

وی در ادامه گفت: این حساسیت عمومی مسئولیت ویژه ای را برای من به عنوان نخست وزیر به وجود می آورد تا مجلس عوام و نمایندگان مجلس را قانع کنم و این دلیل آن است که خواهان برگزاری این جلسه مجلس شده ام و تلاشم در این جهت است که کشور را به طرف اتحاد پیش ببرم تا شکاف. من در پیشنهاد خود تمامی موضوعاتی را که می تواند برای من، رهبر حزب مخالف دولت و تمامی همکاران چه در حزب لیبرال دمکراتیک و چه در حزب محافظه کار مطرح باشد آورده ام.

وی افزود: تمام تلاش من ایجاد بیشترین اتحاد محکم درباره این موضوع است و من موضع جناح مخالف درباره این موضوع را به دقت مطالعه کرده ام که در آن بر روی ارائه گزارش بازرسان سازمان ملل تاکید شده است که این موضوعی صحیح است.

اهمیت جریان در سازمان ملل کاملا صحیح است و رای گیری دیگر پیش از هر اقدام مستقیم در این مجلس نیز از مواضع ما محسوب می شود.من به نظرات جناح مخالف دولت احترام می گذارم اما با توجه به میزان تلفات حمله بیست و یکم اوت شکی وجود ندارد که این تلفات ناشی از تسلیحات شیمیایی بوده است.

این حقیقت را همگان در سراسر جهان پذیرفته اند و به نظر من اگر پارلمان از آن چشم پوشی کند پیام بدی را به تمام جهان خواهد فرستاد.جناح مخالف دولت(انگلیس)به هیچ روشی حتی انگشت اتهام را به طرف رئیس جمهور اسد نمی گیرد و این در حالیست که ناتو،رئیس جمهور اوباما و هر رهبر اروپایی که با آنها گفتگو کرده ام و حتی دولت های استرالیا،کانادا ،ترکیه و هند و تمامی کشورهای عضو اتحادیه عرب به آن اشاره داشته اند.

نظر جناح مخالف دولت(انگلیس) در تضاد با نظر مستقل کمیته مشترک اطلاعاتی و جناح مخالف با نظر خود پیامی اشتباه برای این مجلس خواهد داشت که به جهانیان فرستاده خواهد فرستاد و من به همین خاطر از دوستانم می خواهم که به نظر جناح مخالف رای منفی بدهند.

در ادامه یکی از نمایندگان مجلس گفت: با استقبال از نظر نخست وزیر برای رجوع به سازمان ملل آیا وی می تواند این موضوع را برای مجلس روشن کند که با وجود مخالفت شدید جناح مخالف دولت و اکثریت اعضای شورای امنیت سازمان ملل همانند آنچه که ده سال پیش هم روی داد چگونه ما می توانیم درباره این موضوع به نتیجه برسیم؟

کامرون در پاسخ گفت: به نظرم اگر جناح مخالف و شورای امنیت با این موضوع مخالف باشند حتی فکر کردن درباره هرگونه پیشرفت غیرممکن است اما اجازه بدهید برای مجلس این موضوع را روشن کنم که چرا بررسی این موضوع خیلی مهم است.بهترین روش رو به جلو توجه به فصل هفتم منشور سازمان ملل و مطرح کردن آن در شورای امنیت و آنگاه انجام اقدام بعدی است و این روشی بود که درباره لیبی اجرا کردیم. اما این نمی تواند تنها راه با پایه قانونی لازم برای اقدامی نظامی باشد و ما باید در حال حاضر به این موضوع توجه کنیم که اگر این تنها راه پیش رو باشدچه تبعاتی می تواند وجود داشته باشد.

ما دکترین دخالت نظامی برای اصول انساندوستانه را داریم که در نظریه حقوقی دادستان کل به مجلس ارائه شده است.

در ادامه این گزارش یکی دیگر از نمایندگان گفت:آیا من می توانم از شما بپرسم که چرا کشورهای متحد ما در منطقه از جمله عربستان،امارات،قطر،کویت و دیگران نمی توانند به تنهایی وارد اقدامی نظامی شوند و چرا این موضوع بار دیگر به عهده ما گذاشته شده است؟

نخست وزیر انگلیس در پاسخ گفت: هیچ تصمیمی درباره اقدام نظامی هنوز گرفته نشده است و به رای دیگر این مجلس نیازمند است.اما اگر اقدامی هم در پیش رو باشد آن درباره جلوگیری از استفاده دوباره سلاح های شیمیایی در آینده در سوریه خواهد بود و این دلیلی است که من از اقدام نظامی حمایت می کنم و این اقدام نظامی به کشوری نیازمند است که توانایی لازم برای انجام آن را داشته باشد که آمریکا و انگلیس این قابلیت را دارند.

یکی دیگر از نمایندگان مجلس انگلیس پرسید:درباره موضوع قوانین بین المللی در سال دو هزار و چهار آیا رهبران جهان و سازمان ملل دکترین مسئولیت کشورها برای محافظت از شهروندان خود را به اتفاق آراء تصویب نکردند؟بر اساس این دکترین اگر کشورها در انجام مسئولیت های خود در محافظت از شهروندانشان دچار کوتاهی شوند آنگاه جامعه بین المللی این مسئولیت را خواهد داشت که از شهروندان آنها محافظت کند.سوریه درباره مسئوولیت خود در محافظت از شهروندانش کوتاهی کرده است و مطمئنا ما و جامعه بین المللی این مسئولیت را داریم که آنچه را که در سال دو هزار و چهار جامعه بین المللی تصویب کرده است به عهده بگیریم.
کامرون در ادامه گفت:دوست ما به مورد مهمی اشاره کرد که به موضوع کوزوو مربوط می شود اما اجازه بدهید درباره آنچه که امروز می گذرد شفاف باشیم.بله ما با این دکترین موافق هستیم اما آنچه که امروز روی داده است به موضوع سلاح های شیمیایی مربوط می شود.این موضوع به معاهده ای مربوط می شود که یکصد سال پیش تمامی جهان پس از جنگ جهانی اول و وحشت ناشی از آن درباره اش توافق کرده اند. سوالی که پیش روی ما قرار دارد این است که آیا انگلیس کشوری است که می خواهد تابو شکنی کند؟

در ادامه نماینده دیگر پرسید:اگر به موضوع عراق برگردیم این موضوع می تواند تاثیری مستقیم در تصمیم گیری امروز داشته باشد و آیا پیش از هر اقدامی آیا ما آماده حضور در این درگیری و تبعات پس از آن هستیم؟

کامرون در پاسخ گفت:مجلس باید با دفت فراوان موضوع کاربرد سلاح های شیمیایی رژیم سوریه را بررسی کند.

من درباره دخالت بیشتر در موضوع سوریه بحث نمی کنم و من درباره تسلیح شورشیان این کشور بحث نمی کنم بلکه مسئله ای که پیش روی ما قرار دارد این است که ما به عنوان دولت و مجلس این کشور باید از موافقت نامه ای که در سال هزار و نهصد و بیست و پنج تصویب شده است پشتیبانی کنیم.
برچسب ها: مجلس ، انگلیس ، رای ، مخالفت ، حمله
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.