سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اسرائيل و خسارتهاي اقتصادي ناشي از جنگ غرب و سوريه

روزنامه السفير لبنان نوشت: حمله نظامي آمريکا به سوريه بر کل منطقه به ويژه بر اسرائيل تاثيرات اقتصادي منفي خواهد گذاشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "حلمي موسي" نويسنده السفير امروز در مقاله اي با عنوان "اسرائيل و خسارتهاي اقتصادي ناشي از جنگ غرب و سوريه" که در پايگاه اينترنتي اين روزنامه منتشر شده است نوشت: جنگ در سوريه فقط شليک گلوله و تعيين خطوط قرمز نيست بلکه مسئله فراتر از اين قضيه است. پيامدهاي اقتصادي يکي از مسائلي است که ريشه در جنگ سوريه دارد. تا به حال ساختمانها و تاسيسات زيربنايي در سوريه ويران شده است که خسارتهاي آن حدود دهها ميليارد دلار و يا بيشتر برآورد مي شود. اين در حالي است که جنگ هنوز پايان نيافته است و جنگ ديگري در راه است که ناشي از تهديدهاي کشورهاي غربي براي حمله به سوريه به بهانه استفاده از سلاح شيميايي است.

اما جنگ سوريه ظاهرا فقط خسارتهاي اقتصادي به اين کشور وارد نخواهد ساخت بلکه براي اقتصاد کشورهاي دور و نزديک نيز منافع و زيانهاي اقتصادي به همراه خواهد داشت . به عنوان مثال بحثهايي در زمينه تاثير جنگ سوريه - به ويژه بعد از تصميم غرب در حمله نظامي به اين کشور - بر اقتصاد اروپايي و تضعيف آن وجود دارد. همانگونه که کاهش شديد قيمتهاي سهام شرکتهاي مهم بورس جهاني و به ويژه بورس اروپا را بر اثر احتمال دخالت نظامي در سوريه و پيامدهاي آن بر منطقه شاهد هستيم.

اولين واکنش به تغيير موضع آمريکا در زمينه حمله نظامي به سوريه افزايش قيمت جهاني نفت بود که به بيش از 114 دلار در هر بشکه رسيد ، که اين مسئله تقريبا بر همه کشورهاي غير نفتي تاثير گذاشت. اين مسئله بر اقتصاد اسرائيل نيز تاثيرات منفي بسيار زيادي گذاشت.

کابينه اسرائيلي نيز تصميم گرفت از نيروهاي هاي ذخيره خود بهره گيرد که در اين صورت اقتصاد اسرائيل هزينه هايي زيادي متحمل  خواهد شد . زيرا مشهور است که فراخواني نيروهاي احتياط اسرائيلي فقط پرداختن هزينه هاي روزانه آنها براي باقي ماندن اين نيروها در حالت آمادگي جنگ را شامل نمي شود - که البته اين هزينه ها خود سنگين است -  بلکه جانشين کردن سربازان با يکديگر بعد از غيبت از ماموريتشان ميليونها ساعت کاري به اقتصاد اسرائيل خسارت وارد مي سازد.

همچنين  در زمان ناامن شدن اوضاع داخلي، نيروي کار اسرائيلي از بسياري از کارهاي روزمره خود دست مي کشد و برعکس همه اسرائيلي ها به سمت بازار و خريد مايحتاج ضروري خود هجوم مي برند تا در روزهاي سخت جنگ احتمالي مشکلي نداشته باشند.

آماده باش و ناامني ها به کاهش تجارت و بازرگاني در اسرائيل خواهد انجاميد  زيرا اسرائيلي ها فقط به خريد مواد اساسي خواهند پرداخت و به ديگر کالاهاي بازرگاني تمايل نشان نخواهند داد.

اين در حالي است که نگراني از بدتر شدن اوضاع اقتصادي بر اثر درگيريهاي سوريه ، بورس تل آويو را به کاهش 2.2 درصدي کشانده است و اين نسبت بعد از بورس مادريد بزرگترين نسبت کاهش در بورس به شمار مي رود. 

افزايش قيمت جهاني طلا نيز اثرات خود را بر اقتصاد اسرائيل گذاشته است زيرا ارزش "شکل" اسرائيلي در برابر دلار 1.3 درصد کاهش يافت. اين مسئله بدان معني است که قيمتهاي همه کالاهاي وارداتي به ويژه سوخت افزايش خواهد داشت. 

کارشناسان اقتصادي معتقدند خطرات سياسي موجب مي شود سرمايه گذاران به انتقال سرمايه هاي خود به کشورهاي ديگر منطقه مبادرت کنند . اين مسئله باعث مي شود سرمايه هاي بازار اسرائيلي کاهش يابد و همه شرکتهاي اسرائيلي از اين انتقال سرمايه گذاريها زيان خواهند ديد.

واضح است که کاهش ارزش "شکل" اسرائيلي در برابر دلار مسئله پيچيده اي است زيرا اين کاهش در حالت عادي اقتصاد اسرائيلي رخ نمي دهد و دلايل مالي فراواني دارد که بارزترين آن هجوم اسرائيلي ها به خريد دلار براي اطمينان از مرحله بعد از جنگ سوريه بر اثر خسارتهايي احتمالي است که اسرائيل از نظر اقتصادي متحمل خواهد شد. اين در حالي است که در دو روز گذشته ارزش پول اسرائيل در برابر دلار به نسبت 1.5 درصد و در برابر يورو به نسبت 1.3 دهم درصد کاهش داشته است. 

بنابراين به هر ميزان که خطرات ناشي از جنگ در سوريه و حمله نظامي به اين کشور افزايش يابد نوسانات بازار کالا و ارز در اسرائيل شدت مي گيرد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.