سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همزمان با هفته دولت؛

سد و شبکه آبیاری و زهکشی شهرستان قاین به بهره برداری رسید

این پروژه با هدف کنترل سیلاب های فصلی، ذخیره سازی و تنظیم حدود چهار میلیون مترمکعب رواناب جهت مشروب کردن حدود 710 هکتار (520 هکتار توسعه و 190 هکتار بهبود) از زمین های پایاب اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران این پروژه با هدف کنترل سیلاب های فصلی، ذخیره سازی و تنظیم حدود چهار میلیون مترمکعب رواناب جهت مشروب کردن حدود 710 هکتار (520 هکتار توسعه و 190 هکتار بهبود) از زمین های پایاب اجرا شده است.

در آیین آغاز بهره برداری از این پروژه، حاج رسولی ها مشاور وزیر و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: وزارت نیرو با تامین آب و برق زیربنایی ترین خدمات را به مردم ارایه می دهد.

وي ادامه داد: تاکنون 144 سد ملی در کشور احداث شده که از این میزان، 19 سد پیش از انقلاب و مابقی پس از انقلاب اجرا شده است.

وی با بیان اینکه ایران سومین کشور سدساز جهان است، افزود: در زمان حاضر، صنعت سدسازی ایران به جایگاهی رسیده که نه تنها هیچ گونه خدماتی را از کشورهای خارجی دریافت نمی کند بلکه خود صادرکننده خدمات سدسازی به کشورهای دیگر است.

وی در ادامه به چالش بحران آب در کشور اشاره کرد و گفت: کاهش متوسط بارندگی ها و افت 48 درصدی رواناب ها موجب شده تا با یک بحران بزرگ مواجه باشیم که باید چاره اندیشی شود.

در این مراسم، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی نیز گفت: استان خراسان جنوبی با مساحتی افزون بر 151196 کیلومتر مربع و با برخورداری از زمینه های فرهنگی والا، توانمندی های بی نظیر نیروی انسانی و تلاش و تحرک مردم آن، پتانسیل های بسیار با ارزشی دارد اما این استان با تنگناهایی ازجمله محدودیت شدید منابع آب مواجه است.

غلامرضایی اظهار داشت: سد مخزنی فرخی در فاصله 145 کیلومتری شرق شهرستان قاین بر روی رودخانه شاخن با مساحت حوضه آبریز 3831 کیلومتر مربع و آورد سالانه حدود 11 میلون مترمکعب قرار گرفته است.

وی مجموع اعتبار موردنیاز پروژه سد مخزنی فرخی را 201 میلیارد ریال بیان کرد و افزود: تاکنون از محل اعتبار ملی و ملی استانی، مبلغ 154 میلیارد ریال دریافت و جذب شده است.

وی با اشاره به اجرای شبکه آبیاری و زهکشی این سد، خاطرنشان کرد: براساس میزان آب تنظیمی در سد فرخی، شبکه اصلی آبیاری و زهکشی در زمین های کشاورزی منطقه در مجاورت آبادی های فرخی و مهدی آباد با وسعت شبکه 710 هکتار شامل 90 هکتار اراضی بهبود و 520 هکتار اراضی توسعه احداث شده است.

برچسب ها: سد ، شبکه ، آبیاری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.