سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

مرمت و ساماندهی18 مسجد تاریخی در فارس

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: مرمت و ساماندهی 18 مسجد تاریخی در کل استان در حال انجام است که مراحل پایانی را طی می‌کند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، قدرت‌الله تاج بخش در جریان تور ویژه بازدید خبرنگاران از طرحهای مرمت و ساماندهی مساجد تاریخی شیراز در توضیح فلسفه وجودی مساجد بیان کرد: پیامبران الهی برای آموزش دادن و ابلاغ پیام های وحیانی نیازمند یک مکان بودند که مردم بر اساس آداب و شرایط خاص به آن مکان وارد شوند . با چنین اندیشه ای هر یک از پیامبران، مکانی را برای این مهم اختصاص دادند که در آیین پر مهر و عطوفت پیامبر خاتم (ص) مسجد نام گرفته است.

وی افزود: مسجد ، نه تنها محل عبادت بلکه در جامعه امروزی محور فعالیت های آموزشی و فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی و حتی اقتصادی است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس ضمن اشاره به وظایف اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در امر خطیر حفظ و احیا و مرمت مساجد تاریخی،بیان کرد: در همین راستا اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس با اعتبار دو هزار و 485 میلیون ریال اقدام به مرمت و ساماندهی 11 مسجد تاریخی در شهرستان شیراز کرده است.

تاج بخش به مرمت و ساماندهی مسجد وکیل، مسجد نو (شهدا)، مسجد حاج نظام، مسجد میرزا هادی، مسجد بغدادی، مسجد مشیر، مسجد جامع عتیق، مسجد آقاباباخا، مسجد و مدرسه خان شیراز، مسجد حاج باقر و مسجد امام علی (ع) اشاره و شرح عملیات و مرمت و احیای انجام شده و اعتبار درصد پیشرفت فیزیکی آنها را بیان کرد. وی روند اجرایی اقدامات صورت گرفته و درصد پیشرفت فیزیکی انجام شده در این مساجد را رضایت بخش اعلام و ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک، مرمت و ساماندهی این مساجد تاریخی پایان پذیرد، هر چند مراقبت و نگهداری این بناهای ارزشمند نیاز به حفظ و احیای همیشگی دارد.

در ادامه این بازدید، خبرنگاران از مسجد وکیل ، مسجد آقاباباخان و مسجد جامع عتیق بازدید کردند و سیامک بصیری، مدیر حوزه فنی معاونت حفظ و احیای اداره کل ، تاریخچه و عملیات اجرایی مرمتی انجام شده در مساجد تاریخی را برای آنان تشریح کرد.

تاج بخش افزود: در حال حاضر 18 مسجد تاریخی در کل استان با اعتبار 28 هزار میلیون ریال در حال مرمت و ساماندهی است./س

برچسب ها: مرمت ، مسجد ، تاریخی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.