سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مرکز حج و پزشکی جمعیت هلال احمر خبر داد:

اعزام 500 پزشک در کادر درمانی به حج تمتع/ کاهش نفرات پزشکان اعزامی به حج

رئیس مرکز حج و پزشکی جمعیت هلال احمر از اعزام 500 پزشک و کادر درمانی به سرزمین وحی برای ارائه خدمات به زائران حج تمتع خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، سید علی ریاض در همایش پزشکان حج تمتع که صبح امروز در سازمان حج و زیارت برگزار شد با بیان این که امسال نسبت به سال گذشته با کاهش پزشکان اعزامی به حج تمتع روبرو هستیم گفت: امسال 280 پزشک متخصص در قالب پزشک مجموعه و 220 کادر درمانی و پزشکی در دو بیمارستان مکه و مدینه با تمام امکانات و تجهیزات در تمام تخصصات آماده خدمات رسانی به زائران بیت الله الحرام هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: امسال طرح پزشک مجموعه جایگزین پزشک کاروان شده که در 120 مجموعه در مکه و مدینه در حوزه سلامت و درمان و بهداشت در خدمت زائران هستند.

وی در خصوص کاهش تعداد پزشکان اعزامی گفت: قطعاً با پایین آمدن تعداد زائران نسبت به سال گذشته و رسیدن به 61 هزار زائر تعداد پزشکان نیز متناسب با آن کاهش پیدا کرده است.

رئیس مرکز حج و پزشکی در ادامه با بیان این که در بحث دارویی هیچ وجهی از سازمان حج و زیارت دریافت نشده است به ارسال 120 تن دارو به سرزمین وحی خبر داد و بیان داشت: در ماه شعبان سال جاری 120 تن دارو به عربستان ارسال شد که در این خصوص هیچ وجهی از سازمان حج و زیارت دریافت نشد و همچنین با ارسال این مقدار دارو هیچ کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت.

سید علی ریاض به توسعه بحث های آموزشی در این دوره حج تمتع اشاره کرد و اظهار داشت: تمام بحث های آموزشی و پزشکی به صورت بروشور، کاتالوگ، ارائه بسته های آموزشی در پشت صندلی های پرواز، حضور کادرهای تخصصی در پرواز، ارسال پیامک های تندرستی و بهداشتی به زائران در طول سفر و ارائه تصویر، نماهنگ، و برنامه های از طریق رسانه ملی از ویژگی های دوره امسال حج در بحث آموزش است.

وی در ادامه به برخی از فعالیت های خج و پزشکی اشاره کردو گفت: با پیگیری های رئیس جمعیت هلال احمر ابوالحسن فقیه کمک های بسیاری به حج و زیارت شد و توجه رئیس جمعیت در دریافت مصوبه شورای عالی حج ، دریافت ساختار تشکیلاتی و دیگر برنامه های اجرا شده نقش موثری داشته است.

ریاض به تحصیل 14 نفر در دوره های علمی NPH در خصوص پزشکی حج اشاره کرد و افزود: برای نخستین بار 14 نفر در دانشگاه تهران در این دوره آموزش دیده اند که سال آینده فارغ التحصیلان آن نخستین خروجی های این طرح هستند.

وی ادامه داد: بر اساس توافق وزارت بهداشت، دوره های PHD بعد از دوره مذکور اجرایی خواهد شد.

دریافت مجوز علمی سازمان حج پزشکی و انتشار اولین شماره آن با مقدمه از نماینده ولی فقیه در بعثه و ارائه 7 مقاله علمی در آینده نزدیک از دیگر مطالبی بود که وی به آن اشاره کرد.

ریاض در خصوص نگرانی نسبت به سلامت زائران گفت: اگر چه پزشکان منتخب از بهترین های این حرفه هستند ولی به جهت حساسیت موضوع در سلامت حجاج برنامه های ویژه ای در خصوص آشنایی و یادآوری بیماری های رایج در ایام حج تدارک دیده شد.

وی در پایان به نقش زائر در سلامت خود اشاره و خاطر نشان کرد: ما به عنوان مسئول گام خود را حوزه سلامت برداشتیم تا آن چه لایق زائران است به آن ها ارائه شود اما در این حوزه نقش خود زائر در حفظ سلامت خود بسیار موثر است./ف
برچسب ها: حج ، درمانی ، تمتع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.