سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان /

آیا اصفهان همچنان نصف جهان است؟

یک عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: در جهان اسلام تنها سه شهر اصالت خود را حفظ کرده‌اند و اصفهان در میان این سه شهر به عنوان بهترین گزینه معرفی شده است.







به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران منطقه اصفهان، روز گذشته‌(سه شنبه) سیروس شفقی در دومین کنفرانس بحران‌های مدیریت شهری اظهار کرد: اصفهان را نصف جهان می‌نامیدند اما امروز باید بررسی کنیم که آیا اصفهان همچنان سزاوار این اسم است؟

وی با بیان اینکه در سال 1968 میلادی از طرف یونسکو با بررسی‌های متعدد 18 شهر قدیمی و باستانی جهان معرفی کردند، افزود: از این 18 شهر معرفی شده اصفهان جز پنج شهر اول جهان قرار گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اصفهان اینکه از نظر شهرسازی در میان شهرهای برتر جهان قرار دارد، ادامه داد: در جهان اسلام تنها سه شهر اصالت خود را حفظ کرده‌اند و اصفهان در میان این سه شهر به عنوان بهترین گزینه معرفی شده است.

شفقی با اشاره به اینکه در سال 2006 میلادی اصفهان به عنوان اولین شهر مهم و تاثیر گذار دنیای اسلام نام گرفت و به پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی تبدیل شد، تصریح کرد: در استان اصفهان علاوه بر اصفهان شهر مهمی دیگری به نام سیلک در نزدیکی کاشان قرار دارد که قدمتی شش هزار ساله برای آن تخمین زده می‌شود و متاسفانه این شهر کم کم در حال نابودی است.

وی تاکید کرد: اصفهان به دلیل موقعیت جغرافیایی و واقع شدن در مرکز ایران، در قلب کشورهای منطقه خاورمیانه و کشورهای اسلامی قرار دارد بنابراین یکی از بهترین مکان‌ها برای پایتختی است و به همین دلیل در چهار دوره پادشاهی پایتخت ایران بوده است.

بنیان گذار دانشکده جغرافیا در دانشگاه اصفهان گفت: اصفهان در گذشته دارای 153 محله بوده است که هر محله دارای کدخدا و کدخدایان زیر نظر کلانتر و کلانتر در زیر نظر دیوان بیگی کار می‌کرده است این در حالی است که پس از بزرگ شدن شهرها دیگر امکان اداره شهر به این شکل وجود نداشت و به همین دلیل در 106 سال گذشته اولین بلدیه کشور در اصفهان ایجاد شد.

تغییر کاربری 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی اصفهان‌

هم‌چنین نایب رییس شورای شهر اصفهان گفت: اصفهان در حال حاضر نیازمند سه خط مترو است، اما متاسفانه خط یک به اعتبار 800 میلیارد تومانی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار :منطقه اصفهان، شب گذشته (سه‌شنبه) سید کریم داوودی اظهار کرد: ما در شورای چهارم هشت هدف اصلی را در نظر گرفته‌ایم که احیای محیط زیست، بررسی میزان گردشگر و چگونگی افزایش آن، مسائل فرهنگی شهر، روان سازی عبور و مرور، توسعه مشارکت‌های مردمی، ارتقا هویت و سیمای شهر،‌ ایجاد تعادل و بر قراری عدالت در شهر تشکیل دهنده این هشت اصل هستند.

وی با بیان اینکه برای این اهداف یک هزار پروژه تعریف شده است، افزود: با این وضعیت سیستماتیکی که در کشور وجود دارد نباید از ما بیشتر از این انتظار داشته باشید چرا که ما هنوز دستورات اصلی را باید از تهران دریافت کنیم.

این عضو منتخب شورای چهارم شهر اصفهان ادامه داد: روزی اراضی کشاورزی اطراف اصفهان 40 هزار هکتار بود امروز به 20 هزار هکتار رسیده است هم‌چنین دو هزار واحد سنگ‌بری جدید در شهرک صنعتی ایجاد شد و شهر صنعتی محمود آباد 150 کیلومتر اضافه شد به دلیل تصمیماتی که از بالا برای شهر اصفهان گرفته می‌شود نباید انتظار بیشتری از اعضای شورای شهر داشته باشید.

داوودی تصریح کرد: تنها راه اساسی برای رفع کمبود آب تکمیل تونل بهشت آباد است که چهار هزار میلیارد تومان هزینه دارد ولی هر ساله دولت 20 میلیارد تومان به آن هزینه پرداخت می‌کند این در حالی است که وام‌های دو هزار میلیاردی به جاهای دیگر داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بین فعالیت‌های اجرایی و رزومه‌های علمی دانشگاهی یک خلا اساسی وجود دارد، اضافه کرد: برای حل مشکل آلودگی باید از مصرف سوخت مازوت توسط نیروگاه و تردد خودروهای شخصی و نابودی زمین‌های کشاورزی اطراف اصفهان جلوگیری کنیم.

نایب رییس شورای شهر سوم گفت: اصفهان در حال حاضر نیازمند سه خط مترو است، اما متاسفانه خط یک به 800 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و از 150 میلیاردی تومان اعتبار دولتی که به این پروژه اختصاص یافته تنها 40 میلیارد تومان پرداخت شده است./ش


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.