سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ليلاز در همايش تبيين مفهوم اعتدال:

تحقق اعتدال نيازمند نظام اقتصادي توليد محور است

يک استاد دانشگاه گفت:‌ برای تحقق اعتدال باید از همه آحاد کشور و نظام اقتصادی تولیدمحور دعوت به سرمایه‌گذاری کنیم و کشور را از عدم اعتدال نجات دهید.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ "سعید لیلاز" در دومین روز از همایش ملی تبین مفهوم اعتدال با اشاره به اينکه در ایران مفاهیم روشنگری عملیاتی نمی‌شود، اظهار داشت: نظریه، ایدئولوژی و تئوری جایگاه مهمی دارند، اما فرع بر ماده هستند.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی جامعه‌ای در ژرف ساختار خود دچار بی‌تعادلی می‌شود، نظریه بی‌تعادلی و افراط و تفریط شکل می‌گیرد.

وي تصريح کرد: در صد سال اخیر یکی از مهمترین دلایل بر هم خوردن تعادل در جامعه عنصر نفت بوده است و در 8 سال اخیر نفت تعادل نسبی زمان آقای خاتمی را بر هم زد و ما در سال 79 تا 83 برنامه عمرانی توسعه را اجرا کردیم، اما زمانی که قیمت نفت بالا رفت و درآمد آن افزایش یافت، برنامه را بر هم زدیم.

لیلاز اضافه کرد: در انتخابات سال 84 ،  از 7 کاندیدا 5 نفر گفتمان عدالت‌گرایانه داشتند. اما آنها نیاز عمومی تحت عنوان "بده بخوریم" را بازتاب دادند و هم اکنون که از اعتدال‌گرایی صحبت می‌کنیم بدین دلیل است که نفت نداریم. 

اين استاد دانشگاه  با اشاره به اينکه هر چه عقب ماندگی بیشتر تحولات با شتاب بیشتری صورت می‌گیرد، گفت: ما از مصر، سوریه و کشورهای منطقه جلوتر هستیم. اما از ترکیه عقب‌تر هستیم و نمی‌توان انتظار اين را داشتکه  رادیکالیسم از هر دو طیف سیاسی سر درنیاورد.

وي افزود: اگر ناهنجاری بزرگی که در سال 84 تا 92 اتفاق افتاد به نتایج سال 56 منجر نشد، به این دلیل بود که تحت تاثیر جاذبه انقلاب اسلامی قرار داریم، اما تضمینی نیست که این اتفاق نیفتد. 

لیلاز با اشاره به اینکه مهمترین زمینه در ایجاد عدم تعادل در مسائل اقتصادی و اجتماعی اتفاق افتاد، تصریح کرد: در 8 ساله دوره احمدی‌نژاد زير  نقاب عدالت‌خواهی و بی‌عدالتی‌  رخ داد. 

اين استاد دانشگاه تتصريح کرد: برگرداندن اعتدال یعنی رشد اقتصادی ایران را احیاء کنیم. ما باید به حداکثر آزاد‌سازی اقتصادی بپردازیم و برای همه مردم زمینه آموزش رایگان و طب ملی را فراهم کنیم تا منابع لازم برای خروج از این بحران فراهم شود. 

وي در پايان خاطر نشان کرد: بزرگترین معضل دنیا این است که چگونه بدون اینکه تورم 50 درصدی را 70 درصد کنیم، رشد اقتصادی منفی 5 درصد را جبران کنیم و این جز با تجهیز همه منابع امکانپذیر نیست لذا برای تحقق اعتدال باید از همه آحاد کشور و نظام اقتصادی تولیدمحور دعوت به سرمایه‌گذاری کنیم و کشور را از عدم اعتدال نجات دهیم. 

انتهای پیام/

برچسب ها: لیلاز ، استاد ، دانشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.