سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه /

دوپینگ همپای استفاده از مواد مخدر است

قهرمان چندین دوره مسابقات پرورش اندام ایران، گفت: دوپینگ و استفاده از موادنیروزا، همپای اعتیاد و استفاده از مواد مخدر است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

افشین شریفی گفت: متاسفانه هیچ نهاد یا ارگانی در کشور وجود ندارد که به جوانان این هشدار را بدهد که استفاده از مواد نیروزا و دوپینگ کردن همپای اعتیاد و استفاده از مواد مخدر است.

وی افزود: بسیاری از قهرمانان رشته های قدرتی همچون وزنه برداری به علت مصرف بیش از حد تستسترون، انسولین و دیگر مواد نیروزا، امروزه دچار دیابت شده اند که مجبورند ورزش قهرمانی را سریعتر از آنچه که تصور می شد، برای همیشه کنار گذارند.

این کارشناس ارشد روانشناسی ورزشی، گفت: در همین چند وقت گذشته در استان کرمانشاه چند نفر قربانی عارضه دوپینگ شده و جان خود را با استفاده بیش از حد از داروهای نیروزا از دست داده اند.

وی با اشاره به علت مرگ این جوانان کرمانشاهی، خاطرنشان کرد: یکی به دلیل مصرف انسلین به کما رفت و دیگری به خاطر استفاده استروئید و تزریق آن در رگ خونی به جای عضله، جانش را از دست داد.

شریفی تصریح کرد: در پایتخت ایران، یک قهرمان بلامنازع پرورش اندام کشور به علت استفاده از مواد نیروزا دچار نارسایی کبدی شده که او نیز مجبور شد برای همیشه ورزش را کنار بگذارد.

این مربی و داور فدراسیون پرورش اندام کشور، گفت: البته این پایان راه نیست. فردی که دچار چنین عارضه هایی می شود، راه های بسیار مخاطره آمیزی در زندگی اجتماعی فرهنگی و حتی فردی خویش باز کرده است که شاید یکی از این راه ها پناه بردن به مصرف مواد مخدر باشد.

قهرمان چندیدن دوره مسابقات پرورش اندام ایران، گفت: ورزشکاران دوپینگی با ترک ورزش حرفه ای علاوه بر دچار شدن به بیماریهای مختلف، دچار مشکلات بسیار دیگری همچون افسردگی و خودکم بینی می شوند.

وی با بیان اینکه ترک مواد مخدر بسیار آسان تر از ترک مواد نیروزاست، اظهار کرد: فردی که مصرف مواد مخدر را ترک می کند با آغوش باز جامعه مواجه شده و در ادامه بدنی سالم و روحیه ای شاداب خواهد شدات اما فردی که مصرف مواد نیروزا را ترک می کند به علت افت شدید بدنی و از بین رفتن عضلات و اندام متناسب اش، به نوعی با طرد شدن از سوی جامعه مواجه می شود چرا که شخصیت چنین افرادی تنها در قهرمانی ورزش و داشتن عضلاتی تنومند خلاصه می شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی ورزشی در پایان از مسئولین امر خواست که در خصوص اطلاع رسانی مضرات دوپینگ بیش از اینها به جوانان هشدار داده و از طریق راهکارهای قانونی به مقابله با این پدیده شوم بپردازند./س

برچسب ها: دوپینگ ، مواد ، مخدر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.