سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

مایه‌کوبی 80 درصد دام‌های منوجان علیه بیماری آبله

سرپرست شبکه دامپزشکی منوجان گفت: 80 درصد دام‌های این شهرستان از ابتدای سال جاری تاکنون علیه بیماری آبله واکسینه شدند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران محمد رهبان اظهار کرد: مبارزه با بیماری‌های دامی به منظور حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور و پویایی صنعت دامپروری از جمله وظایف دامپزشکی است.

سرپرست شبکه دامپزشکی منوجان افزود: این امر با انجام اقداماتی مانند واکسیناسیون، سمپاشی، تست‌های غربالگری، مراقبت‌ها و انجام آزمایش‌های مختلف میسر می‌شود.

رهبان با بیان اینکه بیماری آبله یکی از مهم‌ترین بیماری‌ها در دام‌های سبک است، تصریح کرد: عامل ایجاد کننده آبله ویروسی بوده که جزو دسته پاک ویروس‌ها به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه این ویروس موجب ایجاد دو فرم بیماری به صورت پوستی و احشایی در دام می‌شود، اضافه کرد: در فرم پوستی عمدتاً به صورت پراکنده دمل‌هایی بر روی پوست دام منتشر می‌شود و علائمی مانند بی‌اشتهایی، افسردگی و ضعف دارد.

رهبان با اشاره به اینکه در فرم احشایی این دمل‌ها عمدتاً در دستگاه گوارش و تنفس تشکیل می‌شوند، گفت: 80 درصد دام‌های شهرستان منوجان از ابتدای سال تاکنون علیه بیماری آبله واکسینه شدند.

سرپرست شبکه دامپزشکی منوجان خاطرنشان کرد: دامداران و عشایر منوجان باید در صورت برخورد با دام مبتلا اقدامات درمانی را با هماهنگی دامپزشکی انجام دهند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.