سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد؛

بحران دارویی محصول بی مهری دولت های پیشین نسبت به جامعه داروسازان

داروسازان کشور که در سال های اخیر با بی مهری مواجه بودند، ولی همچنان در عرصه علمی و پژوهشی در مسیر موفقیت و بالندگی با شیب مناسب در حال حرکت هستند.

 به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران ؛علیرضا زالی در دوازدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران، حضور در جمع داروسازان کشور را افتخاری بزرگ دانست و افزود: به جامعه داروسازان غبطه می خورم، علی رغم اینکه در سال های اخیر با بی مهری مسئولان روبرو بوده و در حوزه ارتقای خدمات ازنگاه حداقلی برخوردار بودند، تا جایی که این نگاه موهوم منجر به مشکلات عدیده ای برای جامعه داروسازان شد، ولی همچنان در عرصه های صنفی، علمی و پژوهشی در مسیر موفقیت و بالندگی با شیب مناسبی در حال حرکت هستند.

وی با اشاره به اینکه موضوعات مورد بحث در دوازدهمین همایش انجمن علمی داروسازان کشور به خوبی و مطابق با نیاز جامعه رصد و انتخاب شده است خاطرنشان کرد: در سال های اخیر سیمای مرگ به طرز شگفت آوری تغییر کرده و چنانچه نظام سلامت با توجه بیشتر مسئولان مربوطه ساماندهی نشود در سال های آتی با چالش روبرو خواهیم شد.


زالی با بیان اینکه افزایش بیماری های قلبی که به دلیل زندگی شهرنشینی و استرس به وجود آمده باید با طراحی یک برنامه راهبردی درازمدت و پروتکل ها رفع شود، یادآور شد: دو سوم افراد از وجود عارضه فشار خون که زمینه بیماری های قلبی و عروقی است، بی خبرهستند که این موضوع مهم و نگران کننده است.


همچنین ازجمعیت مبتلایان به دیابت تنها 8 میلیون نفر نسبت به بیماری خود آگاه بوده و تعداد زیادی از آنها در مدار غربالگری قرار نگرفته و از بیماری خود نیز بی اطلاع هستند.


رئیس کل سازمان نظام پزشکی اذعان داشت: بی اطلاعی افراد نسبت به بیماری ها منجر به ابتلا به عوارض ناشی از آن شده که به اقتصاد درمان کشور لطمه می زند، بنابراین در این مورد باید با تغییر سبک زندگی ازابتلا به این بیماری ها پیشگیری شود که وزارت بهداشت در این خصوص تمهیداتی را اندیشیده و قوانینی در حال شکل گیری است.


 مصرف بی رویه دارو معضل جدی حوزه سلامت است


در ادامه زالی از مصرف بی رویه دارو به عنوان معضل جدی کنونی حوزه سلامت کشور یاد کردو افزود: ایران از نظر مصرف خودسرانه دارو در آسیا بعد از چین رتبه دوم را داشته و در جهان نیز رتبه 12 را دارد.


وی تصریح کرد: هم اکنون بیشترین مصرف بی رویه مربوط به آنتی بیوتیک ها و استروئیدها بوده که در بدن مقاومت نسبت به میکروب ها را ایجاد می کند و در زمینه داروهای تزریقی نیز 3.6 برابر بیشتر از میزان نرمال جهان در ایران مصرف می شود که باید برای رفع آن جامعه پزشکی کمک کرده و رسانه ها نیز در این مورد فرهنگسازی کنند.


زالی اظهار داشت: چالشهای کنونی ایجاد شده درصنعت داروسازی در نتیجه افزایش حجم مطالبات و پرداختی تسهیلاتی، تحریم اقتصادی و اختلال در قیمت گذاری به وجود آمده و گردش اقتصادی داروخانه ها را با مشکل مواجه ساخته است.

وی با اشاره به اینکه داروسازان با کمک نگاه ملی بر داروسازان میهن دوست شرایط بحرانی را پشت سرگذاشتند، یادآور شد: صعه صدر داروسازان باعث می شود که به راحتی از گردنه چالش های صنعت داروسازی کشور عبور کرده و اختلال در قیمت گذاری که به صورت غیرعلمی پایین نگهداشته شده بود، با افزایش سهم سازمان بیمه گر بالغ بر 3200 هزار میلیارد تومان و با همکاری مجموعه دولت و وزارت رفاه مرتفع گردد.
برچسب ها: پزشکی ، دارو ، سلامت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.