سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

تسریع در روند اجرای سد غازان

فرماندار خوی بر ضرورت تسریع احداث سد غازان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، غلامحسین عماری در جریان دیدار از آب‌بند مشارکتی مردمی روستای وار که برای ساماندهی آب باغات و مزارع منطقه در حال ساخت است، گفت: در صورت تخصیص اعتبارات لازم، با گذشت زمان، عملیات اجرایی این آب‌بندها در طول این رودخانه آغاز می‌شود.

عماری با تاکید بر تسریع در اجرای طرح‌های مهار آب شهرستان خوی، افزود: ضرورت تسریع در احداث سد غازان بر روی رودخانه الند و جلوگیری از خسارات ناشی از سیل این رودخانه، هر سال بر اثر بارندگی‌های تند، ذوب شدن برف مناطق کوهستانی و جاری شدن سیل خسارت زیادی را به روستاهای پایین دست رودخانه وارد می‌کند.

وی تصریح کرد: رودخانه الند از شاخه‌های مهم رودخانه قطور است که در شهر خوی جریان دارد. این رودخانه از کوه های مرزی ایران و ترکیه به نام کانی زیارت، نظر بیک و حاجی بیک سرچشمه می‌گیرد.

عماری ادامه داد: شاخه‌های اولیه این رودخانه در روستای بدلان به نام رودخانه بدلان وارد الند می‌شود، شاخه بدلان از کوه اورین بزرگ که بلندترین قله حوزه آبریز رود الند است و 3 هزار و 622 متر از سطح دریا ارتفاع دارد سرچشمه می‌گیرد.

فرماندار خوی گفت: آب حاصل از ذوب برف‌های این کوه وارد رودخانه بدلان شده و از طریق آن به رودخانه الند می‌ریزند و پس از الحاق شاخه بدلان، رودخانه قوسی به سوی شمال تغییر جهت داده و در باختر خنی وارد جلگه خوی می‌شود.

وی افزود: طول رودخانه الند تا این نقطه 70 کیلومتر و حوزه آبریز 712 کیلومتر مربع است و در مواقع پرآبی و سیلابی در پایین روستای بیزنده وارد رودخانه قطور می‌‌شود./س

برچسب ها: سد ، خوی ، رودخانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.