سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

77 درصد مسمومیت های غذایی ناشی از مصرف غذا در اماکن عمومی است

استادیار اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: براساس مطالعات انجام شده، 77 درصد مسمومیت های غذایی، ناشی از مصرف غذا در اماکن عمومی است.

مسعود امیری در همایش بیماری های قابل انتقال از آب و غذای آلوده در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: سهم قابل توجهی از مسمومیت های غذایی، مربوط به رستوران های بین راهی خصوصا در مناطق جنوبی کشور است.
وی اظهارداشت: 20 درصد از مسمومیت های غذایی نیز ناشی از منابع غذایی آلوده خانگی و سه درصد به منابع تجاری مربوط می شود.
امیری تصریح کرد: مواد غذایی نظیر سبزی خام، شیر و فرآورده های لبنی، تخم مرغ و کباب کوبیده، سالاد به خصوص الویه و کلیه اغذیه ای که با سس مایونز مصرف می شود درصورت رعایت نشدن موارد بهداشتی منبع مهم آلودگی است.
این متخصص اپیدمیولوژی تصریح کرد: حشرات، ظروف و ابزار پخت و پز، فاضلاب صنعتی و فضولات حیوانی و انسانی نیز از دیگر عوامل بیماری زا و ناقل برخی بیماری های ناشی از مسمومیت های غذایی است.
وی با بیان اینکه اسهال یکی ازعلائم شایع مسمومیت های غذایی و بیماری های ناشی از آلودگی آب و غذاست تصریح کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سالانه دو میلیون و 200 هزار کودک زیر دو سال در جهان بر اثر اسهال جان خود را از دست می دهند.
امیری با انتقاد از توسعه صنعتی روز افزون، بدون ملاحظه مسائل زیست محیطی و تخلیه فاضلاب صنعتی در رودخانه ها به خصوص در دریاچه خزر افزود: خزر به یکی از آلوده ترین مناطق کشور تبدیل شده است.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: سال گذشته آلودگی آب شرب روستای سرخون در شهرستان اردل منجر به طغیان بیماری های غذایی و مسمویت 44 نفر شد.
وی در پایان خواستار توجه بیشتر مسئولان به مسایل بهداشتی همراه با توسعه صنعتی و گردشگری شد.
همایش بیماری های قابل انتقال از آب و غذای آلوده، با حضور جمعی از کارشناسان و کارکنان مراکز بهداشتی درمانی استان چهارمحال و بختیاری در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برگزارشد./س
برچسب ها: مسمومیت ، غذایی ، اماکن ، عمومی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.