سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

پرورش فسیل زنده خزر در کرمان/ تولید خاویار در دل کویر

پرورش ماهی های خاویار گرمابی در کرمان که گفته می شود هم عصر دایناسورها هستند می تواند ضمن اشتغالزایی باعث افزایش سرانه مصرف آبزیان در جامعه شده و با وجود قیمت بالای خاویار بر سر سفرهای مردم این دیار حضوری هر چند کمرنگ داشته باشد.




به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران ماهی قزل آلا از آن جهت که قدمت آن به 400 سال پیش باز می گردد و در واقع هم عصر دایناسورها محسوب می شود به عنوان " فسیل زنده خزر" شناخته شده و دریای خزر بزرگترین منبع تولید ماهیان خاوریاری در جهان شناخته شده است.

طرح پرورش ماهی قزل آلا با هدف تولید گوشت این گونه از ماهیان و استحصال خاویار پرورشی از دو سال پیش در کرمان یکی از کویری ترین استان های کشور آغاز شده و مسئولین روند پرورش این ماهی را مطلوب می دانند.

در شرایطی که بیکاری به یکی از معضلات جامعه امروزی تبدیل شده است روی آوردن به طرح هایی این چنینی ضمن کمک به اقتصاد استان باعث اشتغالزایی نیز می شود و در کنار آن نیز شاهد پرورش گونه های بیشتری از آبزیان و افزایش سرانه مصرف ماهی در کرمان خواهیم بود.ماهی های خاویار برای اینکه از لحاظ گوشت به سود دهی برسند به چهار سال و برای اینکه به مرحله تولید خاویار برسند نیز به هشت سال زمان نیاز دارند.

پرورش 700 قطعه ماهی خاویار در کرمان

مدیر کل شیلات استان کرمان در این خصوص در گفتگو با اشاره به پرورش آزمایشی 700 قطعه ماهی خاویاری گرمابی در استان کرمان اظهار می دارد: گونه‏های جدید آبزیان در کرمان به منظور استفاده بهینه از منابع آبی موجود، ایجاد شغل و افزایش تولید آبزیان پرورش داده می شوند.

وی مدت زمان لازم برای برداشت ماهی خاویار را چهار سال عنوان کرده و تصریح می کند: پرورش این نوع ماهی از آبان سال 90 در رفسنجان و شهربابک آغاز شده است. و این آبزاین از مرکز تکثیر ماهیان خاویاری شهید بهشتی شمال کشور آورده شده اند.

این مسئول ازون برون و استرلیاد را دو گونه پرورشی ماهی خاویار در کرمان می داند و می افزاید: ماهی های خاویاری که هم اکنون در استان در حال پرورش هستند طی دو سال آینده آماده برداشت می شوند.

ابراهیمی دمای مناسب برای پرورش این ماهیان را 20 تا 25 درجه عنوان می کند و می گوید: بررسی اوضاع و وزن کردن ماهیان ماهانه یکبار توسط کارشناسان شیلات انجام می شود.

مدیر کل شیلات استان کرمان قیمت هر کیلو ماهی خاویار را 20 هزار تومان عنوان می کند و بیان می دارد: خاویار ماهیان خاویار نیز بین چهار تا پنج ملیون تومان به فروش می رسد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه دریای مازندران بزرگترین منبع ماهیان خاویاری در جهان است می گوید: دریای مازندران بیش از 90 درصد ماهیان خاویاری را تامین می کند.

طرح پرورش ماهی های خاوریار یک طرح دیربازده اما سودآور است و می طلبد که با آسان ترکردن فرآیند ایجاد مزارع در کرمان، سرمایه گذاران بخش خصوصی را به پرورش این نوع از ماهی ها ترغیب کرد.

آب حاصل از پرورش ماهیان بدلیل داشتن فضولات ماهی از نظر غذایی برای مصرف کشاورزی نیز مفید بوده و می توان می توان از پسماندهای آب استخر پرورش ماهیان برای آبیاری مزارع اطراف استفاده کرد.

اجرای طرح پرورش ماهی خاویار و تولید خاویار در کرمان می تواند آغازی برای راهیابی خاویار بر سر سفره های مردم این دیار داشته باشد چرا که عمدتا این محصولبه دلیل قیمت بالا و همچنین عدم آگاهی مردم از فواید بی شمار آن در سبد غذایی خانواده ها جایی ندارد.

مصرف خاویار بیماری های افسردگی و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می دهد

الهه ایلاقی کارشناس تغذیه در گفتگو با می گیود: خاویار در واقع تخمک‌های بارور نشده حاصل از تخمدان جنس ماده ماهیان خاویاری است و دارای فواید فروانی است.

وی با اشاره به اینکه غلظت اسیدهای چرب از نوع امگا سه در خاویار بسیار بالاست می افزاید: همین امر باعث شده که مصرف این ماده غذایی باارزش از ابتلا به بیماری افسردگی و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کند و در کشورهایی که ماهی و خاویار در عادات غذایی مردم جایگاه ویژه‌ای دارد، میزان ابتلا به افسردگی بسیار کمتر از دیگر کشورهاست.

ایلاقی این ماهد غذایی را منبعی غنی از آهن می داند و عنوان می کند: از دیگر فواید خاویار می توان به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های التهاب مفاصل، بیماری‌های دستگاه گوارش و بعضی از انواع سرطان اشاره کرد.

این کارشناس تغذیه ادامه می دهد: خاویار همچین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به دلیل دارا بودن ویتامین های مختلف می تواند در تقویت افراد بیمار به ویژه در دوران نقاهت پس از جراحی های سنگین و بیماری های عفونی بسیار تاثیرگذار باشد./ش
برچسب ها: تولید ، خاویار ، در دل ، کویر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.