سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهاباد/

تالاب کانی برازان مهاباد،آماده پذيرايي ازهزاران گردشگرداخلي وخارجي

شهرستان مهاباد این روزها میزبان جمع زیادی از هموطنانمان است و معرفی جاهای دیدنی آن می تواند برجذابیتها وماندگاری این مسافرتها بیافزاید و این بار معرفی یکی از جاذبه های طبیعی منطقه ، تالاب کانی برازان وسایت پرنده نگری آن.

 

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران مهاباد ،تالاب کانی برازان ، یکی از مهم ترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی درشمال غرب کشور به شمار می رود.

این تالاب که در زبان کردی به معنی چشمه گرازها است ، با 900 هکتار وسعت در 30 کیلومتری شمال شهرستان مهاباد و در شمال و شرق روستای قره داغ واقع شده و به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.

تالاب زیبا و شگفت انگیز کانی برازان که لقب بهشت پرندگان را به خود اختصاص داده هم اکنون به یک قطب مهم گردشگری و اکوتوریسم به ویژه برای علاقمندان به پرندگان در کشور تبدیل شده است.

در این تالاب، ساختمان نخستین برج پرنده نگری کشوردر فضایی به وسعت 120 مترمربع احداث شده است که با تجهیزاتی نظیر دوربین و تلسکوپ، این فرصت را به گردشگران داده است تا در تمام فصول سال امكان مشاهده پرندگان وحشی و كمیاب را داشته باشند كه این امر از منحصر به فردترین ویژگی های این زیستگاه آبی در كشور است كه آن را از دیگر تالابها موجود متمایز می سازد.

یکی از مهمترین ارزش های این تالاب به واسطه زیست پرندگان آبزی و کنار آبزی در آنست که از این طریق جذابیت و آرامشی مثال زدنی را برای علاقه مندان به طبیعت فراهم آورده است.

این تالاب محل مناسبی برای استراحت،‌ تغذیه و تولید مثل انواع پرندگان است که در نتیجه همین امر ظرفیت بالقوه ای را برای طبیعت گردی و گردشگری،‌ تفرج، آموزش و تحقیق دارد و با فراهم شدن امکانات لازم در این تالاب، محققان، دانشجویان، ‌پرنده شناسان، گردشگران و طبیعت گردان داخلی و خارجی قادر خواهند بود در شرایطی ویژه و مناسب از جاذبه های متنوع این تالاب استفاده کنند.

بر اساس بررسی های صورت گرفته ، 75 گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به 11 خانواده در این تالاب شناسایی شده که در صورت اضافه شدن گونه های خشکزی این تعداد به بیش از 180 گونه خواهد رسید که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می سازد.

از گونه های مهم پرندگان این تالاب میتوان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد.

در میان این پرندگان انواع نادری نظیرخروس کولی دم سفید، اردک سر سفید و اردک مرمری نیز دیده می شود که در کمتر تالابی از کشور تاکنون مشاهده شده است./س

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
محمد پناهی
۱۳:۲۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
کلا مهاباد از هر نظر شهر کاملیه برای مسافرت ،از نظر زیبایی شهر، مردم خوب و بافرهنگش، اسکان مهمانان، خرید کردن،جاذبه های گردشگریش به خصوص غار سهولان و سد قشنگش و اون پارک باحالش. من که از رفتنش لذت میبرم