سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

ماميران گياهي براي درمان خانگي زگيل

برای درمان زگيل، ميخچه و بيماري‌هاي پوستي، استعمال خارجي شيره خالص گياه ماميران مخلوط شده با آب، يا ريشه له شده گياه در درمان بيماري‌هاي پوستي موثر است و همچنين با قراردادن ضماد شيره گياه روي زگيل و ميخچه‌، مي‌توان آن را از بين برد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، گياهان دارويي در طول تاريخ، نزديكي خاصي با انسان داشته‌اند و آثار دارويي و موارد استفاده از آنها بر هيچ كس پوشيده نيست. يكي از اين گياهان دارويي «ماميران» يا «ماميران كبير» است كه به آن «گياه پرستو» نيز مي‌گويند.

ماميران از تيره خشخاش و گياهي علفي است كه برگ‌هاي آن به رنگ سبز كبود و دندانه‌دار و گل‌هاي آن زردرنگ و به صورت چتر است. دانه ميوه باريك و دراز ماميران، در داخل آن قرار گرفته و شيره‌اي زردرنگ در آن وجود دارد. اندام دارويي ماميران قسمت هوايي گياه است كه در هنگام گل دادن جمع آوري مي‌شوند. اين گياه بومي آسيا و اروپا مي‌باشد و در نواحي شمال ايران از جمله گيلان و مازندران مي‌رويد.

ماميران كبير داراي آلكالوئيدهاي مختلفي (آلكالوئيد عبارت است از تركيبات آلي ازت دار هستند كه اكثراً داراي منشاء گياهي بوده و داراي خواص فيزيولوژيك مي‌باشند) مانند چليدونين، هيموچليدونين، كلريتين، پروتوپين، آليكري توپين، هربرين و اسپارتئين مي‌باشد. همچنين در ماميران كبير نمك‌هاي كلسيم، منيزيم و آلومينيوم، مواد رزيني و موسيلاژ موجود است.

آرام‌بخش، ضد تشنج و مفيد براي صفرا: گياه ماميران داراي آلكالوئيد، ويتامين ث، اسيدهاي چرب ضروري و املاح فراواني است كه علاوه بر تامين نيازهاي بدن، آن را به يك آرامش‌بخش قوي تبديل كرده است. جوشانده اين گياه براي سيستم اعصاب بسيار مفيد است و كمك زيادي به كاهش اضطراب، استرس و تشنج مي‌كند. همچنين اين نوشيدني ترشح صفرا را افزايش مي‌دهد و مانع از تشكيل سنگ كيسه صفرا مي‌شود.

جوشانده گياه ماميران براي سيستم اعصاب بسيار مفيد است و كمك زيادي به كاهش اضطراب، استرس و تشنج مي‌كند. همچنين اين نوشيدني ترشح صفرا را افزايش مي‌دهد و مانع از تشكيل سنگ كيسه صفرا مي‌شود.

درمان كننده اختلالات چشم: شستشوي چشم با عرق ماميران درد، ورم و عفونت‌هاي چشم را التيام مي‌بخشد.

همان طور كه اشاره شد، براي مصارف درماني از گياه ماميران به اشكال مختلفي استفاده مي‌شود .

مقدار 20 گرم برگ خشك و يا ريشه ماميران را در يك ليتر آب حل كنيد. مقدار مصرف اين جوشانده يك فنجان و سه بار در روز است. جوشانده ريشه ماميران براي درمان تصلب شرايين، فشارخون، بيماري‌هاي كبدي و اختلالات كليوي استفاده مي‌شود و از بروز سكته قلبي جلوگيري مي‌نمايد.

30 گرم برگ خشك ماميران را در يك ليتر آب جوش ريخته بگذاريد براي مدت ده دقيقه دم بكشد و پس از صاف كردن آن را مصرف كنيد. مصرف روزانه دم كرده گل ماميران بين وعده‌هاي غذايي از نقرس و كمبود ويتامين ث پيشگيري مي‌كند و برونشيت و سرفه‌هاي مزمن را التيام مي‌بخشد. همچنين اين دم‌كرده، تاثير به سزايي در كاهش فشارخون دارد، ضد اسپاسم است و رشد موها را افزايش مي‌دهد.

تنتور ماميران را مي‌توان از فروشگاه‌هاي گياهان دارويي و يا داروخانه‌ها خريداري كرد. اما مي‌توانيد مقدار 100 گرم برگ خشك يا ريشه ماميران را در 500 گرم الكل سفيد خيس كنيد و بگذاريد 2 هفته بماند البته هر روز آن را تكان دهيد. پس از اين مدت آن را صاف و در شيشه دربسته نگهداري كنيد. مقدار مصرف آن 10 – 156 قطره و سه بار در روز است.

براي استفاده از شيره ماميران آن را با عسل مخلوط مي كنند. اين شيره را با گليسيرين به نسبت مساوي مخلوط كرده روي زگيل يا ميخچه مي‌گذارند تا آن را از بين ببرد. همچنين براي زخم‌هاي چركين، شيره له شده اين گياه را مانند ضماد روي اين گونه زخم‌ها مي‌گذارند.

مصرف زياد ماميران توليد مسموميت مي‌كند و حتي استفاده زياد آن به صورت له شده روي زخم‌ها نيز همين خطر را دارد زيرا از راه پوست جذب بدن مي‌شود، بنابراين بايد مصرف آن در حد گفته شده باشد و همچنين تحت نظر متخصص مصرف شود. بايد به اين نكته نيز توجه شود كه مصرف اين گياه در دوران بارداري و شيردهي ممنوع است./س

برچسب ها: درمان ، خانگی ، زگیل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
دثلشق
۱۱:۲۶ ۲۲ تير ۱۳۹۳
با سلام
از اطلاع رسانی شما متشکرم