سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الحیات ؛

مصری ها می دانند که کاخ سفید کمکی به حل مسائل شان نمی کند

الحيات در مقاله اي نوشت مصريها به اين باور رسيدند که مسائلشان هرگز درکاخ سفيد حل نخواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، پايگاه اينترنتي روزنامه الحيات در مقاله اي به قلم محمد صلاح نوشت در گذشته انور سادات رئيس جمهور اسبق مصر گفت نود و نه درصد برگهاي بازي در دستان آمريکا است و مقصودش در مساله فلسطين بود. اما برخيها هر وقت که مشکلي پيش بيايد يا بحراني در مصر اتفاق بيفتد از اين عبارت استفاده مي کنند. بنابراين اينها ابتدا تصور مي کنند ، ترويج و تلاش مي کنند ديگران را قانع کنند که آمريکا راه حل است اما مصريها در انقلاب بيست و پنج ژانويه با ساقط کردن نظام مبارک همه  از جمله آمريکائيها را غافلگير کردند.
در سي ام ژوئن نيز پيش بينيهاي آمريکا  و منافع آمريکائيها را که تصور مي کنند تحقق خواهد يافت، برباد دادند. 
در مجموع هر راه حلي براي بحران مصر به دور از راه حل آمريکا باشد، مفيد خواهد بود. تجربه ثابت کرد واشنگتن هيچ راه حل سياسي براي مشکلي در کشورهاي ديگر ارائه نمي دهد مگر اينکه مردمش را به هلاکت برساند. از جمله در عراق ، سومالي ، افغانستان ، سودان ، يمن ، بوسني و سوريه دولت آمريکا راه حلهاي سياسي ارائه داد اما هزاران نفر در اثر اجراي توصيه هاي آن قرباني شدند. بنابراين در زمينه بهار عربي همه طرفهايي که معتقدند عمو سام راه حل سحر آميز دارد،  اشتباه مي کنند.
بنابراين اگر اخوان المسلمين در مصر در انتظار راه حل آمريکايي هستند ، روي اسب شکست خورده اي شرط بندي کردند زيرا آمريکا پس از تحولات اخير در مصر در موضعي قرار گرفت که نمي تواند راه حل يا پيشنهاد يا توصيه اي ارائه کند.
در بخش ديگري از اين مقاله آمده است اوباما حق داشت زماني که گفت روابط مصر و آمريکا به سطحي که قبل از سرنگوني مرسي و دولت اخوان المسلمين بوده است ، باز نخواهد گشت. آمريکائيها آنچه را که سرمايه گذاري کرده بودند ، از دست دادند و براساس محاسبات اشتباه گمان کردند سود خواهند برد اما روند روابط بين واشنگتن و قاهره  پس از آنکه معلوم شد نود و نه درصد برگهاي بازي در مسائل مصر در دستان ملت مصر و نه در دستان آمريکائيها است ، به علل مرتبط با مسائل داخل مصر تغيير خواهد کرد . مصريها يقين کردند پشتيباني آمريکا از انقلاب ژانويه و پذيرش نتايج آن به سبب حمايت از دمکراسي يا اصرار بر گزينه هاي ملتها نبوده است بلکه به اين دليل بود که مبارک پايه هاي قدرتش را از دست داد و به نظر مي رسد مصريها شيوه اي از رابطه با واشنگتن را يافتند و به اين باور رسيدند که مسائلشان هرگز از کاخ سفيد حل نخواهد شد و راه حل براي اخوان المسلمين اين است که به آغوش راه حل مصري بازگردند زيرا تجربه ثابت کرد مصر اخواني نخواهد شد.
برچسب ها: بین الملل ، مصر ، کاخ سفید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.