سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هيچم و چيزي كم

"مهدي اخوان ثالث" شاعري پرآوازه با تخلص "م.اميد" روح تازه‌اي در كالبد شعر فارسي دميد.

باشگاه خبرنگاران- "مهدي اخوان ثالث" شاعري پرآوازه با تخلص "م.اميد" روح تازه‌اي در كالبد شعر فارسي دميد. 

وي در شعر كلاسيك و نو، توانمند و داراي آثاري در هر دو نوع بوده، پس از آشنايي با "نيما" و شعر "نيمايي"، اين قالب شعري را به اوج رساند. 

نخستين دفتر شعرش را با عنوان "ارغنون" در سال 1320 و دومين اثرش به نام "زمستان" را در سال 1336 منتشر كرد.

شاهكار "اخوان ثالث" زمستان مخاطب "آيت الله خامنه‌اي" در يكي از خطبه‌هاي خويش با عنوان هيچ بوده و وي در پاسخ شعر "هيچم و چيزي كم" را سرود. 

"اخوان" با مهارت درونمايه‌هاي حماسي را با صلابت سبك خراساني و با كلماتي محكم و آهنگين در شعرش به كار برده. وي از نماد و استعاره به منظور بيان درونمايه‌هايش استفاده مي‌كند به گفته برخي منتقدان، تصوير وي در اذعان تصوير نوعي نبوت و پيام‌آوري در شعر نقش بسته است. 
وي تركيبي از تاريخ ايران باستان و آراد آزادي خواهانه بود. 

وي با استفاده از نماد و استعاره به روزگار خويش تاخته و بي‌عدالتي حاكم بر روزگارش را بر نمي‌تابد. در شعر وي تركيبي از شعر كهن و "نيمايي" به كار رفته سوگ "اخوان" بر گذشته مجموعه‌اي خاص او و داراي تأثيري عميق بر هم‌نسلان و نسل‌هاي پس از خود به وجود آورده است. 

"هوشنگ گلشيري" نويسنده معاصر "اخوان" را رندي از تبار "خيام" با زباني بيش و كم ميانه شعر "نيما" و شعر كلاسيك فارسي مي‌داند. وي معتقد به تعلق خاطر "اخوان ثالث" به ادب كهن در التزام به وزن عروضي و قافيه‌بندي، ترجيح و تكرار است. 

"غلامحسين يوسفي" در كتاب "چشمه روشن" عصر "اخوان" را در شعر زمستان در خلال اسطوره‌هاي كهن و تصاوير گوياي آن مي‌جويد. 

به گفته وي، زمستان اخوان در سردي و پژمردگي و تاريكي فضاي پس از 28 مرداد 1332 بوده، شاعر انديشه و پويندگي را حس كرده و در اين ميان غم تنهايي و بيگانگي بيش از هر چيز به جانش چنگ زده مي‌بيند./ي2
برچسب ها: اخوان ثالث ، شاعر ، چیز کم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.