سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

کوتاه‌شدن قد و تکرار شکستگي، از علائم پوکي استخوان است

عضو مرکز تحقيقات بيماري‌هاي روماتيسمي دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد، کوتاه‌شدن قد و تکرار شکستگي را از علائم ابتلا به پوکي استخوان عنوان کرد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،دکتر محمدرضا هاتف با اشاره به اينکه پوكي استخوان از لحاظ كلينيكي، نوعی بيماري بدون علامت است و تا هنگامي كه شكستگي رخ ندهد، اين بيماري علامتي ندارد، اظهار کرد:‌ این بیماری با افزايش سن، به‌ويژه در زنان بعد از يائسگي و در آقايان با نسبت كمتري رخ می‌دهد.
دانشيار دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد، مهم‌ترين عوارض اين بيماري را تكرار شكستگي‌ها يا كوژپشتی و كوتاه‌شدن قد دانست و خاطرنشان کرد: شكستگي در مچ دست در استخوان ران و لگن، از جدي‌ترين شكستگي‌هایی است كه با يك ضربه جزئي يا زمين‌خوردن اتفاق مي‌افتد.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد، شكستگي در استخوان ران را خطرناك‌ترين شكستگي دانست و خاطرنشان كرد: براساس آمار جهاني، 25 تا 30‌درصد اين شكستگي‌ها در افراد مسن، مرگ و مير دربردارد. به همين علت بايد این بيماري قبل از شكستگي تشخيص داده شود و چون خوشبختانه می‌توان آن را کنترل کرد، باید سریع درمان ‌شود.
عضو مرکز تحقيقات بيماري‌هاي روماتيسمي دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد گفت: افرادي كه داراي استخوان‌بندي ظريف و لاغر هستند، درمقایسه با افراد تنومند، بيشتر در معرض ابتلا به اين بيماري قرار دارند. همچنین برخلاف تصور عموم مردم، خانم‌هايي كه اصلا زايمان نكرده‌اند در مقايسه با ديگر زنان، بيشتر در معرض پوكي استخوان هستند.
دکتر هاتف با اشاره به اینکه منبع اصلی تامین
ویتامین D نور آفتاب است، گفت: همه غذاها حتی لبنیات از لحاظ تامین ویتامینD فقیر هستند و افراد برای تامین ویتامین موردنظر باید روزی 10‌دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند.
هاتف خاطرنشان کرد: بهترین وسیله تشخیص پوکی استخوان، دستگاه سنجش تراکم است که اشعه خیلی کمی در حدود یک‌دهم‌درصد هیدروگراف به بدن می‌خورد و می‌تواند تغییرات تراکم استخوان را تشخیص دهد/س.

برچسب ها: علائم ، پوکی ، استخوان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.