سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روايت«مهستان» از «صداي بال ققنوسان»

«صدای بال ققنوسان» اثري از فراز خنافری است كه توسط ارکستر مجلسی مهستان اجرا شده و به زودی از سوی نشر «مس» منتشر می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از پايگاه اطلاع رساني موسيقي ايران(ناي)، مدير اركستر مهستان درباره آلبوم«صداي بال ققنوسان» گفت: قطعات این آلبوم از ميان منتخب آثاری انتخاب شده که در چهار سال گذشته در کنسرت‌های گوناگون توسط ارکستر مجلسی مهستان به سرپرستی و آهنگسازی فراز خنافری اجرا شده‌ است.

پيام كريمي گفت:  این قطعات برای ارکستر موسیقی کلاسیک غربی نوشته شده‌اند اما تم‌های مورد استفاده آهنگساز در آنها بسیار متاثر از موسیقی سنتی و فولکلوریک ایرانی است و از ویژگی‌های بارز موسیقایی این اثر مي توان به استفاده از تلفیق هارمونی قرن بیستم و اواخر دوره رمانتیک توسط فراز خنافری اشاره كرد. در واقع این هارمونی بیشتر در خدمات بیان موسیقایی شعر نو فارسی قرار گرفته است.

وي افزود: اشعار مورد استفاده در این آلبوم از میان اشعار شاعران نوگرا انتخاب شده و سعی شده است اشعار انتخابی با زبان و مسائل جامعه امروز ایران همخوانی داشته باشند. خواننده قطعات هم فرشاد فولادوند از خوانندگان آواز کلاسیک ایراني است که پیش از این بارها سابقه همکاری با ارکستر سمفونیک تهران و حضور در تئاترها و اپراهای گوناگون را داشته است.

كريمي در مورد قطعات آلبوم «صدای بال ققنوسان» گفت: اين آلبوم از 6 قطعه «صدای بال ققنوسان»با شعری از محمد رضا شفیعی کدکنی، «آبی-خاکستری-سیاه» با شعر زنده یاد حمید مصدق، «بلم ران» با شعری از فریدون توللی، «صد سال پیش از این» با شعر گلچین گیلانی،«خانه‌ام ابریست» با شعری از نیما یوشیج و «ماه و ماهی » با شعری از ساحل صالحی شاعر جوان، تشكيل شده است. قطعه «آبی- خاکستری- سیاه» نيز كه دارای چهار اپیزود با عنوان هاي«مقدمه»،«آبی»،«خاکستری» و «سیاه» است.

وي همچنين بيان كرد: تولید این آلبوم بدون سرمایه‌گذاري بیرونی و توسط نوازندگان ارکستر مهستان توليد شده است؛ نوازندگاني كه بدون انگیزه مالی و صرفا با اهداف هنری رنج ساعت‌های طولانی ضبط را برخود خريدند و در استودیویی که  محل اصلي تمرين ارکستر بود،  آلبوم « صداي بال قنوسان» را توليد كردند./ي2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.