سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری /

تابستان خنک با خوردن هندوانه

هندوانه میوه ای شیرین و آبدار باعث رفع تشنگی در هوای گرم تابستان می شود.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری گفت:زادگاه هندوانه هندوستان است و به همین خاطر وجه تسمیه آن هندوانه به معنای میوه هند معروف است و منبع غنی از ویتامینa به شکل بتاکارون و ویتامینc می شود.

امینی افزود: هندوانه التهاباتی را که در بیماری هایی مانند آسم، تصلب شرائین، سرطان روده و التهابات مفصلی را از بین می برد.

وی یادآور شد: منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی به نام لیکوپن است و اثرات ضد اکسیدان به تمامی نقاط بدن رفته و رادیکال های آزاد را خنثی می کند.

به گفته کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران؛ رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که باعث تخریب بسیاری از بافت های بدن می شوند و اثرات تخریبی رادیکال های آزاد در بدن شامل بروز حملات قلب ی و سکته، انقباض و بسته شدن راه تنفسی و در نتیجه حملات آسم، افزایش التهابات در نتیجه تخریب مفاصل می شود.

امینی تصریح کرد:ویتامینc بتاکارون به عنوان آنتی اکسیدان های قوی در هندوانه به مقدار فراوان وجود دارند که رادیکال های آزاد را به دام انداخته و از اثرات مخرب آن در بدن جلوگیری می کند.

وی خاطرنشان کرد:یک لیوان هندوانه 20 درصد نیاز روزانه به ویتامینc و 14 درصد نیاز روزانه به ویتامین aرا تأمین می کند.

وی یادآور شد: هندوانه دارای ویتامین bمنیزیوم، پتاسیم و فیبر غذایی است و دارای آب فراوان و انرژی کم بوده و در نتیجه به سایر میوه ها، مواد مغذی بیشتری در هر کالری دارد که نشان دهنده اثرات مفید آن بهبود سلامتی بدن است.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ارزش تغذیه ای یک برش متوسط هندوانه یا یک و دو سوم لیوان یا یک شانزدهم هندوانه شامل 76 میلی گرم ویتامینa ، 46 میلی گرم ویتامینc ، 41 میلی گرم ویتامینb1 ، 332 میلی گرم پتاسیم، 46 میلی گرم منیزیم، 43 میلی گرم فیبر غذایی و 92 کالری انرژی است./س

برچسب ها: تابستان ، خنک ، هندوانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.