سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

مدیریت بهینه بخش آب وخاک، نیازاصلی توسعه بخش کشاورزی کشور

نماینده مردم ورزقان و خاروانا درمجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به این موضوع که حدود 85 درصد از مساحت کشور در مناطق خشک تا نیمه خشک واقع شده است، لزوم توجه بیشتر به مدیریت یکپارچه آب و خاک کشور بیش ازپیش مشخص می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،دهقانی، گفت: با توجه به اهمیت آب و خاک در کشور، توسعه کمی وکیفی پروژه های مدیریت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار و این امر،نشانگر استفاده اصولی و درست از سرزمین است که امروزه دردنیا برای آن ارزش زیادی قائل بوده و فعالیت‌های لازم براي مهار سیلاب ها و کاهش فرسایش خاک خواهد توانست استفاده بهینه ازمنابع تولید را در بخش اقتصادی در سال حماسه سیاسی؛حماسه اقتصادی به صورت چشمگیری مشخص نماید.

وی، با اشاره به رشد جمعيت وروند كاهش سريع منابع حياتي،گسترش شهرها و تغيير كاربري بسياري از اراضي كشاورزي ووقوع بحرانهاي طبيعي همچون سيل، خشكسالي، آفات وبيماريهاي گياهي وتشكيل قطبهاي اقتصادي ادامه داد: این مسائل دست اندركاران بخش توليد و كشاورزي را با چالش اساسي تامين امنيت غذايي جامعه وحفظ منابع موجود روبرو می كند.

نماینده مردم ورزقان وخاروانا درمجلس شورای اسلامی اضافه كرد: شناخت دقيق پتانسيل ها و استعدادهاي هر منطقه، برنامه ريزي برمبناي توسعه پايدار و همه جانبه در کنار اجراي پروژه هاي زيرساختی با توجه به شرايط و ويژگيهاي هرمنطقه مبني بر مديريت تلفيقي یعنی بكارگيري توام علم وتجربه می تواند روند توسعه بخش کشاورزی را از لحاظ کمی وکیفی به سوی پایداری رهنمون باشد.

دهقانی با تاکید به این مطلب که بحران آب عامل اصلي تهديد كننده امنيت غذايي در ايران است، افزود: براي مديريت پايدار منابع آب، اطلاع جامع توزيع منابع آب، رابطه آب،خاك وگياه، تاثير تغيير اقليم، و شرايط اجتماعي اقتصادي مناطق مختلف مورد نیاز مديران بوده و برآورد منابع آب سطحي و زيرزميني در كشور نشان می دهد مناطق مركزي، جنوبي و شمالغربي دچار بحران كم آبي هستند وتوسعه الگوي كشت، استفاده ازتكنيكهاي مدرن بهره برداري از منابع آب با استفاده گسترده ازروش های آبیاری مدرن خواهد توانست پاسخگوي نيازهاي آبي با حمایت های دولت امید وتدبیر باشد. /ب

 

برچسب ها: آب ، خاک ، کشاورزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.