سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

كانونهاي خلاقيت گامي در جهت پرورش نسل خلاق

خلاقيت دركودكي شكل مي گيرد و ابداعات و اختراعات در بزرگسالي اما اينكه چگونه و در كجا مي توان به پرورش خلاقيت پرداخت سوالي ايست كه همواره مورد توجه همه افراد است.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران خلاقيت تنها خلق يك اثر و پديده جديد نيست بلكه گاه بنيان يك طرح و ايده كه سبب تحقق سريع تر اهداف شود نيز ريشه در تفكر خلاق دارد يكي از اين موارد تاسيس كانونهاي خلاقيت مادر و كودك ادره كل آموزش هاي شهروندي شهرداري تهران است كه نه تنها با هدف ارتقاء خلاقيت در كودكان شكل يافته بلكه خود طرح نيز با بهره گيري از تفكري خلاق و روندي روبه رشد در محلات شهر تهران درحال اجرا است.
قائم مقام و معاون اداره كل آموزشهاي شهروندي شهرداري تهران در اين رابطه اظهار داشت: مدتي است كه شهرداري تهران با تكيه بر شعار تبديل شهرداري از يك سازمان خدماتي به يك نهاد اجتماعي اقدام به تشكيل ساختاري تحت عنوان سراي محلات نموده كه در حال حاضر هر سراي محله با 13 خانه تخصصي در هر يك از 374 محله شهر تهران در حال فعاليت است.
غلامي يكي از اين خانه ها را خانه هاي كودك ويژه كودكان 3 تا 6 سال شهروند و با هدف آموزش قرآن، زبان انگليسي، برگزاري برنامه هاي تفريحي، گردشگري، تئاترو ... دانست و افزود: به لحاظ موفقيت بيشتر در امور خانه ها وتشكيل كانونهاي تخصصي مكانهايي تحت عنوان كانونهاي خلاقيت در خانه هاي كودك در حال راه اندازي است.
وي با اشاره به راه اندازي اين كانونها از سوي اداره كل آموزش هاي شهروندي شهرداري تهران تاكيد كرد: ايجاد 2 كانون خلاقيت در هر منطقه در سال 92 اجباري بوده و در صورت اثر بخشي و هماهنگي هاي به عمل آمده درمناطق 22 گانه تعداد آن افزايش مي يابد.
قائم مقام و معاون اداره كل آموزشهاي شهروندي شهر تهران ادامه داد:
اين مكانها با رهبري و هدايت مادران كودكان ثبت نامي و با هدف افزايش خلاقيت مادران در جهت به كار گيري مناسب اسباب بازي و شيوه بازي در جهت آموزش كودكان، بهبود و تقويت كارآمدي مديريت شهري از طريق افزايش مشاركت پويا و خلاقانه كودك به عنوان شهروند آينده و آشنايي شهروندان به حقوق كودكان و ... تشكيل مي گردد.
غلامي گفت: شعر و داستان، معما ، پخش كليپ در حوزه سرگرمي و تفريحات سالم و گردشگري، آشنائي با مشاغل و اماكن تفريحي، كنجكاوي و تربيت خلاق در حوزه گردش و سفر از جمله عناوين و سرفصل هاي آموزشي كانونهاي خلاقيت است ضمن اينكه تغذيه، بهداشت، روانشناسي كودك در حوزه سلامت و تندرستي و آشنائي با مفاهيم رياضي با هماهنگي خانه رياضيات مركز آموزشهاي شهروندي شهرداري تهران و نيز بحث و تبادل نظر در مورد مسائل مورد نياز كودك و پرهيز از كليشه و عادت هاي روزانه والدين و ... در زمينه تربيت كودك خلاق از جمله موارد مهم در حوزه هنر و كودك و نيز آموزش هاي مربوط به والدين است.
وي در پايان با اشاره به اينكه تعداد خانه اي خلاقيت 310 عدد و به ميزان تعداد خانه هاي كودك است. ضمن ابراز اميدواري از راه اندازي ديگر خانه ها در 64 سراي محله ديگر تا پايان سال خاطرنشان كرد: كانونهاي ديگري نيز به زودي راه اندازي خواهد شد.
گفتني است با توجه به اينكه نقش والدين و محيط در پرورش خلاقيت كودك انكار ناپذير است اميد است كه اجراي اين طرح از سوي شهرداري و استقبال مردم از آن گامي در جهت تحقق و پرورش نسلي خلاق در جامعه باشد./ف
برچسب ها: خلاقیت ، کودکان ، آموزشها
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.