سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل/

روستای گورانسراب خاستگاه جالیزهای پرطراوت میوه خیار

روستای گورانسراب خلخال خاستگاه جالیزهای پرطراوت میوه خیار بوده که طعم خوش میوه خیار این روستا زبانزد اهالی استان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ روستای گورانسراب خلخال به علت قرار گرفتن در منطقه آب و هوای معتدل کوهستانی و داشتن دشت‌های فراخ،زمین‌های مستعدی در زمینه کاشت محصولات جالیزی دارد از این روز اهالی ساکن در روستای گورانسراب خلخال به غیر از شغل دامداری و کشاورزی به کار کاشت جالیز و در زبان محلی ترکی (بستان) می‌پردازند.

بستان در زبان ترکی به محلی گفته می‌شود که محصول یا میوه‌ای در زمینی در کنار محل زندگی در روستا کاشته و در آن فعالیت می‌کنند.

کشاورزان حاضر در جالیزها از خوبی محصول و رضایت خود گفتند.

آن دسته از اهالی که امسال به کاشت جالیزهای خیار پرداخته‌اند از کم آبی در روستا رنج می‌برند.

عده‌ای خواستار توجه مسئولان به ساخت و تکمیل سد معیشتی روستا سخن گفته و اظهار داشتند: اگر سد معیشتی در روستا تمام شود، جوانان روستا را ترک نکرده و با وجود آب به کشاورزی و کشت و زرع پرداخته و از روستا مهاجرت نمی‌کنند.

بعضی‌ها علت اصلی ترک روستا توسط جوانان را نبود شغل برای گذران زندگی عنوانکرده و گفتند: سال‌هاست که جوانان در سال‌های کم آبی روستا را ترک کرده و برای کار در شیلات اززادگاه و خانواده دل می‌کنند و دوریرا جهت تامین گذران زندگی خود و خانواده تحمل می‌کنند.

کشاورزان افزودند: روزانه 20 تن خیار از جالیزهای این روستا برداشت کرده و به بازارهای محلی و میادین تره‌بار استان ارسال می‌کنند.

آنها خوش طعمی و طراوت محصول خیار روستای گورانسراب خلخال را در آبیاری با استفاده از آب چشمه عنوان کردند.

کریم‌بخش اصلانی بخشدار مرکزی خلخال گفت: سد معیشتی روستای گورانسراب خلخال هم اکنون 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و انتظار می‌رود امسال با توجه مسئولان استانی و تخصیص اعتبارت بیشتر این سد تکمیل و موجبات رفع نگرانی مردم روستا از کم آبی شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر این سد تکمیل شود محصولات روستاییان سه برابر افزایشمی‌یابد و روستا پویایی دیگری به خود می‌بیند.

روستای گورانسراب خلخال با 365 خانوار و 1420 نفر جمعیت در پنج کیلومتری خلخال قرار گرفته که شغل اصلی اهالی این روستا دامداری، کشاورزیو کاشت جالیز است.

هر چند امسال به دلیل بارش کم نزولات آسمانی در بعضی از نقاط استان با خشکسالی و کاهش محصولات کشاورزی روبه‌رو بودیم اما روستاییان و اهالی روستای گورانسراب از محصول برداشتی خود راضی بودند و تنها خواسته آنها تکمیل سد معیشتی روستا بود.

امسال انتظار می‌رود بیش از 700 تن خیار از جالیزهای این روستا برداشت شده و به بازارهای استان وحتیخارج از استان نیزارسال شود.

روستاییان عمده بازار فروش این محصول پرارزش را استان‌های همجوار و مرکز کشور عنوان کردند.

برداشت محصول خیار در روستای گورانسراب از 20 مرداد آغاز شده و تا 20 مهر ماه ادامهمی‌یابد که هر دو روز یکبار این محصول برداشت شده و به بازار مصرف در شهر خلخال و سایر مناطق کشور ارسال می‌شود/س.

برچسب ها: خلخال ، برداشت ، خیار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.